Project

Beweegniveau herkend: oog voor excellentie

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Alle kinderen goed leren bewegen, dat is de opdracht voor het bewegingsonderwijs. In het bewegingsonderwijs is echter tot enkele jaren terug nooit aandacht geweest voor de excellente bewegers. Opmerkelijk en een gemiste kans voor het onderwijs. Dit RAAK Publiek project had twee doelen voor ogen 1) het ontwikkelen van een instrument waarmee het beweegniveau van alle kinderen kan worden vastgesteld en 2) het ontwikkelen van een beweegprogramma voor excellente bewegers in de groepen 3 tot en met 6 van het primair onderwijs.

De ontwikkelde HAN beweegtest kan het beweegniveau van elk kind objectief vast te stellen. Naast het herkennen van de excellente bewegers kan de test ook ingezet worden om de kwaliteit van het bewegingsonderwijs te evalueren en kan de docent de effectiviteit van eigen handelen toetsen. Het ontwikkelde HAN Beweegprogramma kan in het bewegingsonderwijs de excellente beweger helpen in zijn / haar ontwikkeling. Door slimme combinaties van verschillende sport- en beweegactiviteiten wordt het kind uitgedaagd om nog beter te bewegen. Kinderen en (vak)leerkrachten zijn erg enthousiast over het programma, dat bestaat uit 40 verschillende leskaarten voor groep 3 tot en met 6, en leidt tot uitdagende lessen. De nieuwe leskaarten bieden tevens de mogelijkheid om een programma voor gemiddelde en minder goede bewegers te ontwikkelen. De HAN Beweegtest, het HAN Beweegprogramma en een trainingsaanbod zijn beschikbaar op bewegenmoetjeleren.nl. Dit is het online medium dat in samenwerking met het Kenniscentrum Sport ontwikkeld is.


Description

De belangrijkste opdracht voor leerkrachten bewegings-onderwijs in het primair onderwijs is kinderen leren bewegen. Het HAN Centre of Expertise Sport & Talent krijgt vanuit het werkveld bewegingsonderwijs continu vragen hoe het beweegniveau van kinderen vast te stellen en met welke programma?s excellente bewegers geholpen kunnen worden om zich verder te ontwikkelen. Om alle kinderen goed te leren bewegen moeten leerkrachten bewegingsonderwijs kinderen onderwijs op maat kunnen aanbieden. Onderwijs op maat betekent een programma dat aansluit bij het niveau van een kind. Een valide, betrouwbaar en eenvoudig toepasbaar instrument om het beweegniveau te meten ontbreekt echter.

Op basis van de praktijkvragen zijn voor dit project de volgende onderzoeksvragen geformuleerd:
Hoe kan de docent bewegingsonderwijs het beweegniveau van elk kind op een valide, betrouwbare en eenvoudige wijze (h)erkennen? En hoe ziet een programma eruit om excellente bewegers verder te helpen ontwikkelen? Opbrengsten: 1. een instrument om het beweegniveau in kaart te brengen en 2. beweegprogramma?s voor excellente bewegers.

Om het beweegniveau van kinderen vast te stellen worden drie meetinstrumenten (KTK, ooghandcoördinatietest, Scale for Identification of Sport Potential) gebruikt. Deze meetinstrumenten worden gezien als middelen om het sportief talent van kinderen vast te stellen. In deze studie wordt onderzocht of met de gezamenlijke scores van de drie testen een beweegquotiënt kan worden berekend waarmee het beweegniveau van een kind kan worden uitgedrukt. Met experts uit de vakwereld bewegingsonderwijs zal een programma worden ontwikkeld voor excellente bewegers in de leeftijd van 6 tot 9 jaar. Dit programma zal vervolgens op 10 scholen worden uitgevoerd en geanalyseerd en resultaten worden vergeleken met vergelijkbare controlegroepen. In de laatste fase van het project staat valorisatie centraal. Via een online medium, artikelen, symposium en cursussen zullen leerkrachten bewegingsonderwijs kennismaken met het instrument om beweegniveau te meten en programma?s om excellente bewegers te helpen in hun ontwikkeling.


Comments for this item are disabled
© 2024 SURF