Het project CCAM in Hollywood onderzocht hoe innovatieve technologieën zoals teleoperatie en autonome applicaties voertuigstunts veiliger en voorspelbaarder kunnen maken. De resultaten tonen aan dat deze technologieën de stuntwereld ingrijpend kunnen verbeteren.
Met behulp van een speciaal ontwikkeld coördinatie-algoritme (de "orchestrator") werden voertuigen gecontroleerd aangestuurd. In simulaties en een geschaald testscenario (1:14 schaal) werden near miss-situaties – momenten waarbij voertuigen elkaar rakelings passeren – consistent en nauwkeurig uitgevoerd. Dit gebeurde zonder aanneembare afwijkingen in ±50 tests, wat de betrouwbaarheid van de technologie onderstreept.
Tijdens het project is uitgebreid onderzocht welke factoren de precisie van een near miss beïnvloeden. Variaties in startposities, aanloopsnelheden en de fysieke limieten van voertuigen, zoals maximale versnelling en remcapaciteit, spelen allemaal een rol. Daarnaast werd vastgesteld dat een stabiele verbinding en nauwkeurige lokalisatie essentieel zijn voor het veilig uitvoeren van stunts.
In het real-life scenario, met echte voertuigen en een high-end RTK GPS-systeem, bleek lokalisatie nauwkeurig genoeg, maar vormde het mobiele netwerk een knelpunt. Door signaalvertragingen en fluctuaties was het uitvoeren van stunts op hoge snelheid niet verantwoord. Deze bevinding benadrukt de hoge eisen aan communicatietechnologie in toekomstige toepassingen.
Dit project toont aan dat technologieën zoals autonomie en teleoperatie een enorme potentie hebben om voertuigstunts veiliger en minder afhankelijk van menselijke fouten te maken. De simulaties en schaalmodellen bewezen het werkingsprincipe, terwijl de real-life test waardevolle inzichten bood voor toekomstige verbeteringen. Met verdere doorontwikkeling kan deze aanpak niet alleen de filmindustrie transformeren, maar ook toepassingen vinden in andere domeinen, zoals de automotive-sector.
“KITT, activate super pursuit mode!” Actiefilms zijn kenmerkend vanwege de hoeveelheid stunts die erin voorkomen. Auto’s die crashen of elkaar net missen ontbreken hierin niet. Momenteel worden de stunts nog gedaan door getrainde stuntprofessionals wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Naast de veiligheidsrisico’s spelen inschattingsfouten en menselijke communicatie een grote rol. Daarom is vanuit het mkb actief in de filmindustrie de vraag ontstaan hoe (gevaarlijke) stunts met voertuigen & beweegbare objecten veiliger, accurater en nauwkeuriger uitgevoerd kunnen worden.
In deze KIEM worden de mogelijkheden van technologische toepassingen vanuit de Mobiliteit / Automotive Branche, zoals teleoperatie (het op afstand besturen van een voertuig) en autonome applicaties voor het mkb actief in de filmindustrie onderzocht. De vraag die centraal staat luidt daarom:
“Wat is de potentie van technologieën als teleoperatie en autonomie binnen de Nederlandse Filmindustrie voor het uitvoeren van gevaarlijke en nauwkeurige voertuigstunts?”
De vraag wordt beantwoord door zowel op schaal als op 1:1 voertuigen teleoperatie & autonome applicaties te ontwikkelen voor een specifieke stunt. Door te werken aan 1 scenario, te weten het net missen van twee voertuigen die op een kruispunt afrijden, bouwen we kennis op over de geschiktheid van teleoperatie en autonomie voor het mkb in de stuntindustrie. De resultaten van deze KIEM zullen worden vastgelegd en gepubliceerd en kunnen de basis vormen voor vervolg onderzoeken zoals een RAAK-mkb onderzoek.
This project has no products
Finished
Not known