Project

Cocreatief Onderwijs

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het project kwam wat langzaam op gang door uitdagingen in het vormen van pilotgroepen
(februari), gevolgd door het begin van de Coronacrisis (maart) en het wegvallen van een
projectpartner (april). Hierdoor moest er geschakeld worden en heb ik als projectleider in eerste
instantie een aantal werkzaamheden op mijzelf genomen. Pas in de zomer had ik een nieuwe
projectpartner gevonden en zat ik op dat moment al met een achterstand van een paar
maanden op de originele planning. De verlenging van de uitvoering van de haalbaarheidsstudie
was dan ook een uitkomst en bood mij ruimte om het een en ander te verschuiven en dingen
niet overhaast te doen.
Binnen de nieuwe planning vereiste het inwerken van de nieuwe projectpartner aardig wat tijd
doordat deze in het systeem moest komen wat deels al opgezet was. Achteraf was dit de
tijdsinvestering ruim waard, omdat deze voor een half jaar lang vrijwel aan mijn zijde heeft
kunnen werken en zo gedurende de uitvoering van dit project uiteindelijk ook alles technisch
gerealiseerd is.
Het inhoudelijke stuk kwam hierdoor wel wat later op gang (pas in het najaar) waarbij toen
gezocht is naar een passend alternatief met betrekking tot de inzet van pilotgroepen (dit was
ook niet meer langer nodig). Er is toen een vacature de deur uitgegaan waarbij de respons
groot was met ruim 500 sollicitaties in 1 week tijd. Hieruit heb ik een aantal personen
geselecteerd die ik vervolgens aan het werk heb gezet binnen het opdrachtensysteem dat hier
o.a. ook voor gerealiseerd was.
Het begeleiden van hen plus de technische aanpassingen die nog gemaakt moesten worden
nam veel tijd in beslag, maar leverde veel nuttige inzichten op met betrekking tot het
organiseren en faciliteren van werk op afstand. Wel ging deze tijd ten koste van de
wervingsperiode die ik voor ogen had om een community op te bouwen maar desondanks ben
ik met betrekking tot dit aspect wel tot een conclusie gekomen omtrent de haalbaarheid.
Daarover is meer terug te vinden in de beschrijving van de resultaten.
Op bovenstaande na heb ik alles kunnen realiseren wat ik voor ogen had en kan ik zeggen dat
ik ondanks de wat moeizame start het project toch tot een goed einde heb weten te brengen, al
was het wel met enige vertraging. Het vervolg is inmiddels ook vormgegeven en wordt tijdens
dit schrijven ook al uitgevoerd met behulp van eigen financiering.


Description

De kwaliteit van ons onderwijs wordt bedreigd door lerarentekorten en een hoge werkdruk. Steeds vaker zoeken ouders voor hun kinderen toevlucht bij bijlessen, examentrainingen en andere vormen van ondersteunend onderwijs. Ongelijke kansen onder leerlingen nemen toe. Explor Onderwijs gelooft in een verandering bottom-up. Om die reden wil het bedrijf kijken naar de haalbaarheid om een gemeenschap op te zetten van docenten en andere stakeholders. Hierbij kan middels co-creatie bijdragen geleverd worden aan een sterke kennisbasis en metadatering dat aansluit op het curriculum. Dit is nodig om kwalitatieve, nieuwe ICT-maatwerktoepassingen te ontwikkelen voor het voortgezet onderwijs. Helpmijslagen.nl is een eerste toepassing.



© 2024 SURF