Project

ConsuBETER Consumenten BEwusT EiwitRijk

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Gezien het groeiende aantal ouderen in Nederland is de overheidbeleid, maar zijn ook ouderen zelf, gericht op het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Om spiermassa en -kracht te behouden en zo vitaal en zelfstandig mogelijk te blijven, is een adequate inname van eiwitten van groot belang. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de eiwitbehoefte van ouderen verhoogd is, terwijl de inname vaak vermindert wanneer men ouder wordt. Bovendien blijken ouderen onvoldoende bewust van het belang van eiwit voor het behoud van vitaliteit. ConsuBETER focust daarom op het verbeteren van de eiwitinname van thuiswonende ouderen in Nederland. Het project richt zich hiervoor op verschillende aspecten van gedrag. Hierbij gaat het om: welke kennis heeft de doelgroep t.a.v. het belang van eiwit? Welke kennislacunes zijn er en aan welke informatie en producten heeft hij behoefte? Via welke communicatiekanalen kan hij het best geïnformeerd worden? Parallel hieraan wordt met producenten, onderzoekers en oudere consumenten getest welke producten het best passen bij de “eiwitrijke keuze”. Daarnaast wordt er achterhaald welke producten het beste zouden passen bij een volwaardige voeding.


Description

Ouderen worden steeds ouder en wonen steeds langer thuis. Een goede voedingstoestand, en de keuze van de juiste eiwitrijke voedingsproducten, dragen bij aan behoud van gezondheid en vitaliteit van thuiswonende ouderen.
Uit eerder onderzoek is bekend dat enerzijds de eiwitbehoefte van ouderen verhoogd is, terwijl anderzijds de eiwitinname van thuiswonende ouderen veelal insufficiënt is. Bovendien hebben ouderen onvoldoende kennis over het belang van eiwit voor het behoud van hun vitaliteit. Bij ouderen is daarom onvoldoende bewustzijn dat zij, door voldoende eiwitten te eten, zélf een bijdrage kunnen leveren aan een gezonde en vitale oude dag.
Zowel gezondheidsprofessionals als voedingsmiddelenbedrijven zijn zich bewust van de belangrijke rol van eiwit. Deze boodschap heeft de oudere consument echter nog niet bereikt. Intussen zijn voedingsmiddelenbedrijven wel al bezig hun assortiment aan te passen aan de verhoogde eiwitbehoefte van ouderen.
Middels dit subsidievoorstel wordt in kaart gebracht wíe de oudere burger is die extra eiwit nodig heeft, welke kennis hij heeft en welke kennislacunes er nog zijn, aan welke informatie en aan welke producten hij behoefte heeft, en via welke communicatiekanalen hij het best geïnformeerd kan worden. Parallel hieraan wordt met producenten en oudere consumenten getest welke producten het best passen bij ‘de eiwitrijke keuze’. In dit onderzoek combineren HAN en HAS Hogeschool hun complementaire disciplines: Voeding & Diëtetiek (HAN) en Marketing & Communicatie (HAS) en werken samen met het voedingsmiddelenbedrijfsleven aan het oplossen van een concreet probleem. Nieuwe communicatiestrategieën worden ontworpen en getoetst om de oudere consument meer bewust te maken van het belang van eiwit. Resultaten worden gedissemineerd via kanalen zoals Platform Patiënt en Voeding, KBO-PCOB, het Voedingscentrum en de Stuurgroep Ondervoeding.


© 2024 SURF