Project

Dataskills

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Data has been deemed fundamental to the digital transformation in society and businesses. It can
influence all spheres of a company. Data-driven insights enable companies to make better
decisions and thus to become more competitive in the market. The demand for data-literate
employees and citizens needs to be supplied through the current generation of students. To help
meet this demand, this research aims to better understand the status quo of data literacy in
today’s higher education and investigates how students’ data literacy can be improved during their
Bachelor learning trajectories. Four specific studies were carried out to define and distinguish the
key concepts, explore the demand for data literate employees in the job market, examine
students’ data literacy levels, and experiment with a possible method to enhance students’ data
competences. The results drawn from our empirical research reveal that our current education
does not yet adequately equip our students with the level of data literacy required by the real
business world. Moreover, the findings demonstrate the effectiveness of practice-oriented, datadriven research to enhance students’ overall data competences and lead to a win-win-win
situation for the main stakeholders. The contributions and recommendations based on this
research are also discussed.


Description

Hogeschool Rotterdam wil in samenwerking met IT-Campus en Rotterdamse mkb-bedrijven onderzoeken of de dataskills die studenten in hun opleiding verwerven, aansluiten op de datageletterdheid die van hen als startende professionals wordt verlangd. Om dit te beoordelen vragen we Rotterdamse ondernemers naar de datagedreven uitdagingen en problemen die zij voor zich zien en of zij bij de instroom van startende professionals voldoende kennis en skills zien om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Met de uitkomsten kunnen kennisinstellingen een helder beeld krijgen van het concept datageletterdheid en hiermee een handvat bieden aan opleidingen om dataskills in de curricula aan te laten sluiten op de behoefte in de arbeidsmarkt van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH).
We werken toe naar een ontwerp Data Skills-set. Misschien is het beter om te spreken van datacompetenties, hetgeen onderdeel is van de zoektocht in dit onderzoek. Welke terminologie is het meest behulpzaam in het oplijnen van onderwijs en werkveld op het gebied van data: geletterdheid, competenties, skills of een combinatie daarvan. Is het van belang of juist contraproductief om daarin (merk)specifieke tooling een plek te geven?
We vragen ons ook af of datageletterdheid als een generiek concept domeinoverstijgend bruikbaar is, bijvoorbeeld tussen het economisch en technisch domein. De verwachting is dat de bevindingen op het gebied van datageletterdheid in de regio Rotterdam te generaliseren zijn naar andere delen van Nederland. Ook die hypothese willen we verkennen in dit onderzoek.
Door het beantwoorden van deze vragen willen we een start maken voor het ontwerp van een instrument voor professionele ontwikkeling in het werkveld als ook een referentiekader voor het gesprek met onderwijspartners en overheid. Daarnaast kan zo’n ontwerp DataSkills-set ervoor zorgen dat de onderwijsdomeinen in gesprek blijven met elkaar ten aanzien van nieuwe methoden en onderwijsvormen voor vaardigheden.


© 2024 SURF