Project

DE HYBRIDE TECH DOCENT - als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

4 PUBLIEKSVRIENDELIJKE SAMENVATTING VAN RESULTATEN PROJECT
Bij veel belangrijke maatschappelijke vraagstukken is een intensieve samenwerking tussen organisaties
binnen en buiten het onderwijs van groot belang. Mensen die banen binnen en buiten het onderwijs
combineren, kunnen hierin een belangrijke schakel vormen en bijdragen aan het opleiden van leerlingen en
studenten volgens de laatste inzichten uit de praktijk. Daarnaast wordt het combineren van banen binnen en
buiten het onderwijs vaak als een interessante loopbaanstap gezien. Veel mensen hebben interesse om een
bijdrage te leveren aan het onderwijs maar lang niet iedereen wil een volledige overstap maken en zijn
huidige baan opzeggen. Mensen die werken in het onderwijs combineren met een andere baan worden ook
wel hybride docenten, hybride opleiders of hybride professionals genoemd.
In het RAAK-Publiek project ‘De hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven’, is
binnen Brainport Eindhoven onderzocht wat de verwachtingen en ervaringen waren van technici die voor
vier tot acht uur per week in het onderwijs werkten. Deze resultaten zijn gepresenteerd in een digitaal
dashboard. Daarnaast zijn inzichten uit andere onderzoeken en pilots rondom hybride professionals in kaart
gebracht. Deze inzichten zijn vertaald in een handreiking met alle concrete informatie die nodig is om als
hybride professional te gaan werken of met hybride professionals gaan werken als (onderwijs)werkgever. In
deze handreiking wordt verwezen naar tools om het werken met hybride professionals te laten aansluiten bij
de visie van de (onderwijs)organisatie, een oriëntatietool om te verkennen of werken als hybride professional
bij iemand past en een keuzetool waarin de hybride professional samen met zijn (toekomstige) werkgevers
keuzes maakt bij een aantal dilemma’s die komen kijken bij het werken als of met hybride professionals.


Description

Technici die hun baan combineren met werken binnen het onderwijs worden hybride tech docenten genoemd. Het hybride tech docentschap wordt gestimuleerd om onderwijs goed te laten aansluiten bij de snelle ontwikkeling van technologische innovaties in het bedrijfsleven en in de samenleving. Ook biedt het een oplossingsrichting voor het tekort aan techniekdocenten. Er is echter nog weinig bekend over de succesfactoren, dilemma’s en knelpunten rondom deze groep hybride docenten. Zowel vanuit hybride tech docenten zelf als partijen vanuit de context waarin zij (gaan) functioneren, is nadrukkelijk de vraag geformuleerd voor verder onderzoek naar het proces om technici uit het bedrijfsleven te interesseren en te begeleiden naar een rol als techniekprofessional in het onderwijs. Ook wordt opgeroepenen de opgedane inzichten te vertalen naar interventies om de professionele ontwikkeling van hybride tech docenten te bevorderen en hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken. In dit project wordt onderzoek gedaan naar de ervaringen van hybride tech docenten en betrokken actoren. Deze worden vertaald naar interventies om de hybride tech docent te faciliteren in hun professionele rol als docent en in hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een eerder ontwikkelde monitor, waarmee kwantitatieve data over de ervaringen van hybride tech docenten worden verzameld. Met verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden worden vervolgens verhalen van hybride tech docenten en betrokken actoren opgehaald. De lessons learned die uit deze onderzoeken naar voren komen, worden geïntegreerd met ervaringen uit landelijke pilotprojecten. Met de opgedane kennis wordt een set interventies ontwikkeld om de professionele ontwikkeling van hybride tech docenten te bevorderen en hen in staat te stellen om het onderwijs en het bedrijfsleven sterker aan elkaar te verbinden.



© 2024 SURF