Project

DME als duurzame brandstof

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

In het klimaatakkoord is vastgelegd dat de uitstoot van CO2 in 2050 gereduceerd moet worden tot 95% ten opzichte van 1990. Het gebruik van fossiele brandstoffen heeft een significante impact op de uitstoot van schadelijke gassen. In het huidige tempo worden, ondanks de verkoop van elektrische voertuigen, de doelen niet gehaald.
In dit project is samen met studenten en partners onderzoek gedaan naar Dimethyl Ether (DME) als duurzame brandstof voor de verbrandingsmotor. Er is gekeken naar de well to wheel impact, de kansen in de markt, meest geschikte injectiemethode en relevante wet- en regelgeving omtrent DME.
Er is getest op een ééncilinder motor waarbij de DME via het common rail brandstofsysteem in is gespoten. Door de samenstelling van het uitlaatgas te meten is duidelijk geworden dat de motor geen roet meer uit stoot. Hierdoor is er meer vrijheid om de motorkalibratie te optimaliseren voor een lagere NOx uitstoot.
Omdat DME geen smerende eigenschappen heeft is een additief toegevoegd aan de brandstof. Hierdoor kon de standaard hogedrukpomp gebruikt blijven worden. De standaard brandstofpomp is echter niet geschikt om de DME op een voldoende hoge druk te brengen waardoor er alleen op lagere motortoerentallen is getest. Om DME succesvol toe te passen in de praktijk is er een specifiek voor DME ontworpen hogedruk brandstofpomp nodig.

De tussentijdse bevindingen zijn gepresenteerd aan de bedrijfspartners. Daarnaast is het project gepresenteerd tijdens een symposium in het Gelredome waaraan studenten, docenten en bedrijfspartners deelnamen.


Description

In het klimaatakkoord is vastgelegd dat de uitstoot van CO2 in 2050 gereduceerd moet worden tot 95% ten opzichte van 1990. Het gebruik van fossiele brandstoffen heeft een significante impact op de uitstoot van schadelijke gassen. In het huidige tempo worden, ondanks de verkoop van elektrische voertuigen, de doelen niet gehaald. Het realiseren van de targets gedurende de transitieperiode is sterk afhankelijk van het succesvol toepassen van alternatieve brandstoffen in (reeds bestaande) verbrandingsmotoren. Bijvoorbeeld systemen die als “retro fit” op het bestaande voertuigenbestand toegepast kunnen worden en daarmee direct bijdragen aan de reductie van schadelijke emissies zonder de huidige fleet te vervangen.
Een kansrijke alternatieve brandstof is Dimethyl Ether (DME) welke via diverse processen groen te produceren is. Deze brandstof kenmerkt zich door de circulaire productie en de verbranding zonder roet. Dat DME als alternatieve brandstof potentie heeft, is breed gedragen. Echter bestaat er nog onduidelijkheid welke verbrandingsmethode en injectiesysteem het meest geschikt zijn voor toepassing met DME. In dit KIEM-project wordt onderzocht welk brandstofsysteem en verbrandingsprincipe het meest geschikt is voor het toepassen van DME.
Dit onderzoek levert het volgende op:
-Inzicht in de voor- en nadelen van de verschillende concepten om een motor naar DME om te bouwen.
-Inzicht in de juiste combinatie tussen concept en specifieke markt-toepassing.
-Inzicht in het verbrandingsverloop en emissies van DME -Een Proof of Concept
-Netwerkvorming en disseminatie

Bij positieve resultaten van dit KIEM-project wordt het onderzoek voortgezet in een omvangrijker onderzoek, met als doelstelling de implementatie van DME-brandstofsystemen in de praktijk uit te voeren.


© 2024 SURF