Door de grote ontwerpvrijheid van 3D printen heeft het de belofte om echte maatwerkproducten te creëren. Zo
biedt het grote kansen voor het maken van poreuze, en dus lichtgewicht, structuren. In vergelijking met
traditionele schuimen, waar de porositeit moeilijk te beïnvloeden is, kan met 3D printen de poreuze structuur
geheel gecontroleerd worden geïntroduceerd en gevarieerd binnen een object.
Dit is zeer interessant voor sectoren als (i) zorg, (ii) bouw en (iii) automotive industrie omdat (i) het kansen
biedt protheses/implantaten te maken die het (vaak inhomogene) natuurlijk weefsel nabootsen; (ii/iii)
lichtgewicht, stijve constructies gemaakt kunnen worden waarbij de massa wordt geminimaliseerd wat leidt tot
lagere materiaalkosten binnen de bouw en minder brandstofgebruik bij transport.
Vergelijkbaar met de opkomst van spuitgieten in de jaren ’70-’80, is de kennis rondom 3D printen nog
gefragmenteerd. Om hoogwaardige functionele producten te ontwikkelen is het nodig om kennis over
materiaalkeuze, printstrategie en microscopisch en macroscopisch ontwerp te koppelen.
In dit project hebben ontwerpers, machinebouwers en materiaaldeskundigen van bedrijven en kennisinstituten
samen gewerkt aan de uitdaging:
Hoe kunnen unieke, functionele en hoogwaardige lichtgewicht producten verkregen worden via 3D
printen?
Door het printen van diverse polymere materialen met verschillende printstrategieën en microstructuren is
nieuwe kennis verkregen omtrent eigenschappen als sterkte, zachtheid, warmte-regulerend vermogen en de
onderlinge werking/samenhang.
Deze kennis is toegepast in een aantal use cases waarbij één van de producten, nl een duurzame
comfortabele borstprothese, inmiddels in de markt is geïntroduceerd.
Door de grote ontwerpvrijheid van 3D printen heeft het de belofte om echte maatwerkproducten te creëren. Zo biedt het grote kansen voor het maken van poreuze, en dus lichtgewicht, structuren. In vergelijking met traditionele schuimen, waar de porositeit moeilijk te beïnvloeden is, kan met 3D printen de poreuze structuur geheel gecontroleerd worden geïntroduceerd en gevarieerd binnen een object.
Dit is zeer interessant voor sectoren als (i) zorg, (ii) bouw en (iii) automotive industrie omdat (i) het kansen biedt protheses/implantaten te maken die het (vaak inhomogene) natuurlijk weefsel nabootsen; (ii/iii) lichtgewicht, stijve constructies gemaakt kunnen worden waarbij de massa wordt geminimaliseerd wat leidt tot lagere materiaalkosten binnen de bouw en minder brandstofgebruik bij transport.
Vergelijkbaar met de opkomst van spuitgieten in de jaren ’70-’80, is de kennis rondom 3D printen nog gefragmenteerd. Om hoogwaardige functionele producten te ontwikkelen is het nodig om kennis over materiaalkeuze, printstrategie en microscopisch en macroscopisch ontwerp te koppelen.
In dit project werken ontwerpers, machinebouwers en materiaaldeskundigen van bedrijven en kennisinstituten samen aan de uitdaging:
Hoe kunnen unieke, functionele en hoogwaardige lichtgewicht producten verkregen worden via 3D printen?
Door het printen van diverse polymere materialen met verschillende printstrategieën en microstructuren wordt nieuwe kennis verkregen omtrent eigenschappen als sterkte, zachtheid, warmte-regulerend vermogen en de onderlinge werking/samenhang.
Vervolgens zal deze kennis toegepast worden in een drietal Use Cases:
o Printen van duurzame comfortabele borstprotheses. Naast pasvorm zijn eigenschappen als zachtheid, warmte- en vochtregulering en gewicht belangrijk voor het draagcomfort.
o Printen van innovatieve gevelelementen die voldoende sterk en isolerend moeten zijn. Lichtgewicht biedt hier het voordeel dat het de bouwprofessionals ontlast en transportkosten spaart.
o Printen van een lichtgewicht auto om brandstof te besparen. Als demonstrator is gekozen voor het printen van een raceauto die voldoet aan de veiligheidseisen van Formula Student races.