Project

Facilitaire processen verduurzamen; en nu concreet!

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Description

Aanleiding: De titel impliceert een gebrek aan concreetheid, en daar wringt nu juist ook precies de schoen. We willen met z’n allen facilitaire bedrijfsvoering in het algemeen wel verduurzamen, maar weten in de praktijk vaak niet hoe. De huidige beschikbare normen en tools blijven op een te abstract niveau steken waardoor veel facility managers in de praktijk worstelen met het verduurzamen van hun processen (van Kruisbergen, 2016). Als zij onvoldoende helder weten welke duurzaamheidseisen te stellen bij het aanbesteden van facilitaire diensten, vormt dat een rem op het verduurzamen van facilitaire bedrijfsvoering.

Doel: dit onderzoeksproject heeft als doel het ontwikkelen van nieuwe kennis m.b.t. het verduurzamen van facilitaire processen die leidt tot een concrete en praktisch hanteerbare tool. De tool biedt handvatten op het gebied van:
• De huidige mate van duurzaamheid,
• De meest effectieve aangrijpingspunten om te verbeteren
• Het verduurzamen te monitoren en te managen.
Hierbij wordt aandacht besteed aan inkoop, verbruik, de infrastructuur, onderhoud en gebruikersgedrag.

Onderzoeksvraag: welke handvatten helpen bij het verduurzamen van concrete facilitaire processen in de praktijk bij aanschaf (Programma van eisen (PvE), inkoopproces) en tijdens gebruik (verbruik, onderhoud, infrastructuur, gedrag)?

Waarom deze subsidieaanvraag: Deze subsidieaanvraag heeft als doel de mogelijkheid te creëren de huidige verkenning (3 afstudeerders die elk één serviceline onder de loep nemen) op te schalen naar 10 servicelines, daarvoor een tool te ontwikkelen, te testen en er bekendheid aan te geven door middel van een artikel en een mini symposium.

Netwerk: Dat doen we (lectoraat FM, Zuyd UAS) samen met twee koepels voor voortgezet onderwijs (SVOPL en SOML) en het MKB (NIC / inkoopconsultancy). De inkooppraktijk van het NIC biedt een platform om de tool te testen en gebruik van de tool in de praktijk te stimuleren.


© 2024 SURF