Going Hybrid! Has successfully concluded its two-year cycle while developing
prototypes and outcomes that are future-oriented. Each Working Package developed
one prototype within their focus area - Participatory Livecasting (WP2), Hybrid
Publications (WP3) and Living Archives (WP4). WP2 has developed a live-streaming
platform - live.thmm.nl - that gives more participation and agency to the online
audience, for instance by turning the camera view or even activating a different scent in
the room where the physical audience is, all using the chat. WP3 built a prototype for a
collaborative, open-source, and exploratory way to make reports and other
publications, EtherPort. With EtherPort, a publication can be done with multiple people
writing, editing, and designing both for print and web using only the web browser. WP4
created an online, living archive - MUMORIES - for the exhibition space MU Hybrid Art
House. This new understanding of the archive allows visitors to contribute with their oral
histories and testimonies and offers a more interactive and participatory way for
audiences to engage with institutions.
Finally, to disseminate our research, we have produced a hybrid publication in the form
of the “book-event”. This is a format in which a live event is organised, via the livestreaming platform we developed, using a structure of a book. The recording can be
watched here: https://live.thehmm.nl/screentimeairtimefacetime. The different chapters
focused on the several red threads across the research process. After, a transcription of
the event was edited, including annotations, and turned into a web and print publication
using EtherPort, truly encapsulating the project.
We have created precedents for sustainable hybridity: something that is deserving of
investments, event after COVID: times of crisis can happen at any time and in different
ways, and creating a resilient, accessible and inclusive hybrid culture is key. Not just in
different media, this project embraces many “hybridities”, reflecting on how culture is
reflected across times and spaces, thus creating more exciting ways to engage with
cultural material. These “reading” innovations become fundamental to counter the new
attention economy and acquire new readers, adding value to the live event, the report,
and the archive
Sinds de corona reset wordt in de culturele en creatieve sector volop geïnnoveerd om tijdelijke sluitingen en financiële verliezen te compenseren. Aanbieders van hoogwaardige culturele programma’s, zoals presentatie-instellingen en zelforganiserende collectieven, coördineren in hoog tempo digitale expositieruimtes, livestreams en online debatten, waarmee ze hun bestaande (offline en lokale) en nieuwe (online en mondiale) publiek bedienen. Soms ook tegelijkertijd, in een hybride evenement; met een beperkt live publiek én een onbeperkt aantal online bezoekers. Hoe zorgen zij dat beide groepen bij deze livecastings een gelijkwaardige ervaring hebben? En hoe benutten ze de potentie van dit opgenomen materiaal voor publicatie en blijvende publieksinteractie in hun digitaal (web)archief? Ad hoc coronaoplossingen behoeven nu toekomstbestendige doorontwikkeling.
Met MKB’ers ontwikkelen we een langetermijnvisie op off/online kennisdeling van hun culturele aanbod, op voorwaarden van duurzaamheid en technologische onafhankelijkheid in het beheer en de data-opslag van hun gepubliceerde materiaal. Verregaande digitalisering en klimaatoverwegingen geven namelijk naast corona urgentie aan een visie op hybride programmering. In het onderzoek worden werkende principes ontwikkeld voor een langetermijnvisie op een hybride en kwalitatief hoogwaardig programma-aanbod, met het oog op het bedienen van nieuw en bestaand publiek na de corona reset, via participatieve livecasts van evenementen, de samenhangende verslaglegging daarvan middels publicaties die uiteindelijk in levende archieven te komen:
Om het knelpunt van ‘schermmoeheid’ bij eindgebruikers van programma-aanbod te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘participatieve livecasting’, om de succespijler ‘gezamenlijke publiekservaring bij online evenementen’ te bewerkstelligen.
Om het knelpunt van ‘gefragmenteerde informatievoorziening’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘hybride publicaties’, om de succespijler ‘samenhang in off/online programma-aanbod’ te bewerkstelligen.
Om het knelpunt van een ‘reactieve houding’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘levende archieven’, om de succespijler van een ‘anticiperende houding in de werkwijze van programma-aanbieders’ te bewerkstelligen.