Kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) zijn verantwoordelijk voor 70% van alle banen en 60% van alle toegevoegde waarde binnen de economie.
Het MKB levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de welvaart en het welzijn in onze maatschappij. Om deze toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren is het van belang dat het MKB mee kan komen in onze steeds snellere en steeds meer digitale wereld. Maar daar zit wel een probleem: veel MKB-bedrijven lopen achter in het adopteren van digitale technologieën.
Bij een groot deel van de MKB-bedrijven is de kennis over digitale technologieën niet aanwezig en/of ontbreekt het aan tijd en geld om deze kennis tot zich te nemen, laat staan toe te passen. Met name in de maakindustrie laten MKB bedrijven kansen liggen in smart industry. Met de steeds sterkere internationale concurrentie is dat een bedreiging.
Overheden (zowel landelijk als regionaal), ondernemersorganisaties en regionale ontwikkelingsmaatschappijen hebben uitgebreide stimuleringsprogramma’s opgezet om het MKB te helpen de zo noodzakelijke digitale inhaalslag te maken. Desondanks blijkt dat slechts een beperkt aantal MKB-bedrijven van deze mogelijkheden gebruik maken. De vraag die zich opdringt is: waarom?
Om te achterhalen waarom MKB-bedrijven in de maakindustrie nog weinig actie ondernemen om de kansen van Smart Industry te benutten en maar beperkt gebruik maken van beschikbare subsidies en stimuleringsmaatregelen, heeft het Kenniscentrum Business Innovation (KCBI) het project Get Smart opgezet. In Get Smart is, in samenwerking met Hogeschool InHolland, branchevereniging FME en regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter, tussen 2018 en 2020 onderzoek gedaan naar het digitale innovatievermogen van 10 MKB-maakbedrijven in de regio Rotterdam-Den Haag.
Teams van studenten en onderzoekers hebben samen met de MKB-bedrijven gekeken naar de wijze waarop de bedrijven innoveren en onderzocht of en hoe dat beter kan. Het project is uitgevoerd via een praktijkstroom en een kennisstroom. Uit het onderzoek zijn verschillende knel- en verbeterpunten gevonden voor digitale innovatie in het MKB. Daarnaast heeft het onderzoek inzicht gegeven in de toepasbaarheid van theoretische methoden voor strategisch innovatiemanagement en hebben de ervaringen van ondernemers, studenten en onderzoekers input opgeleverd om het onderwijs te verrijken met concrete praktijkvoorbeelden (onderwijscases).
Bedrijven worden geconfronteerd met ontwikkelingen in de mondiale economie die sneller, complexer en onzekerder zijn dan vroeger en een grote impact hebben. Veel ontwikkelingen worden gedreven door Smart Industry: de verregaande digitalisering en verweving van apparaten, productiemiddelen en organisaties. Smart Industry biedt bedrijven in de maakindustrie kansen om producten, processen en business modellen drastisch te vernieuwen en daarmee hun concurrentiepositie te versterken. Middelgrote bedrijven missen echter tijd, capaciteit en kennis om meer radicale innovaties te onderzoeken en in actie om te zetten.
Een groep van zes vooraanstaande bedrijven in (b2b-)maakindustrie in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil daarom gebruik maken van de kennis en faciliteiten die bij Hogeschool Rotterdam en Hogeschool InHolland beschikbaar zijn. In dit RAAK-project gaan de ondernemers samen met onderzoekers, docenten en studenten onderzoeken hoe de ondernemers hun innovatievermogen kunnen verbeteren om radicale innovatie-ideeën in het kader van Smart Industry te identificeren, te ontwikkelen en te vermarkten.
Beide hogescholen zetten hiertoe een breed pallet van innovatiemodellen en -technieken in waarmee de studenten en vakdocenten de mkb-deelnemers zullen uitdagen en ondersteunen. Het project levert nieuwe kennis en inzichten op over het gebruik van deze modellen en technieken in het kader van Smart Industry. Deze kennis zal worden benut om de ‘innovatie- en ondernemerschapskit’ bij de hogescholen te versterken en het onderwijs te verbeteren.