Vanaf de start heeft de City Deal Kennis Maken (CDKM) een stevige impuls gegeven aan de samenwerking
tussen onderwijsinstellingen Koning Willem I College, Yuverta, Fontys, HAS green academy, Avans
Hogeschool en Jheronimus Academy of Data Science1, Juridische Hogeschool en de gemeente ’s-
Hertogenbosch. In de pioniersfase tot 2022 hebben projecten en activiteiten plaatsgevonden waar
studenten, docenten en onderzoekers hebben bijgedragen aan maatschappelijk stadsopgaven. Daarbij werd
voortgebouwd op de energie die er al was in de organisatie en intrinsieke motivatie van betrokken
professionals om met het thema Positieve Gezondheid aan de slag te gaan. Daarmee is een kansrijke
voedingsbodem ontstaan voor opschaling en verduurzaming.
Deze voedingsbodem is in 2022 verstevigd met de ondertekening van het Bossche Onderwijsinnovatie
Akkoord. Hierin spreken de partners met elkaar de ambitie uit dat elke Bossche student (nu 30.000) ten
minste één keer in zijn/haar studietijd in een multidisciplinaire of multilevel context kan bijdragen aan de
gezamenlijke maatschappelijke opgaven binnen de thema’s Samen Gezond (positieve gezondheid),
Duurzaamheid en Den Bosch Datastad.
Nu, in 2023, wordt gekozen om de samenwerking uit te diepen met een focus op het thema Groene en
Gezonde Leefomgeving. De volgende drie aspecten versterken om te komen tot concretere implementatie
en opschaling: verduurzaming van de huidige samenwerking, het koppelen van onderwijs en onderzoek aan
actuele gezondheidsvragen in de stad, en het ontwikkelen van een methode om de impact van de
samenwerking te meten. De ambitie is van 2023-2025 door alle consortiumpartners een groeiend aantal
studenten en docenten interdisciplinair en multilevel te laten samenwerken aan het bevorderen van de
Groene en Gezonde Leefomgeving in ’s-Hertogenbosch. Dit gebeurt op programmatische wijze aan de hand
van vijf programmalijnen:
1. Gezamenlijke kennisontwikkeling
2. Leer- en experimenteeromgevingen in de stad.
3. Een “loketfunctie” voor verbinding vraag en aanbod
4. Impactmeting
5. Communicatie & activatiestrategie