Dit Top-up project was een voortzetting van een project waarin het gebruik van een iPad voor individuele plezierige activiteiten (‘happy games’) in de zorg voor mensen met dementie geïntroduceerd en geëvalueerd is.
Contactpersonen van de betrokken instellingen bij het oorspronkelijke project In Touch, uitten bij de start van de Top-up al het vermoeden dat de iPad en games na meer dan 2 jaar geen onderdeel meer uitmaakten van het aanbod door zorgverleners.Tijdens het uitvoeren van een opdracht door studenten in de praktijk bleek dit te kloppen.
In de actualisatie van het literatuuronderzoek met betrekking tot het gebruik van touchscreens bij mensen met dementie, bleek dat “informal support”, door vrijwilligers en familieleden (maar natuurlijk ook studenten), uitdrukkelijk genoemd wordt als succesfactor, naast de al bekende factor “acceptatie door zorgverleners”. Vanwege reorganisatie, personeelsverloop en andere externe factoren verdwijnt de aandacht voor dergelijke hulpmiddelen om plezierige activiteiten aan te bieden, snel uit het zicht. Dat is een belangrijke reden om studenten in een nieuw estafette-project ‘In Touch’ ieder jaar in de beroepspraktijk opdrachten uit te laten voeren. Dit stimuleert tevens de acceptatie, door de voorbeelden die studenten kunnen laten zien en de reacties van mensen met dementie daarop. Studenten kunnen steeds nieuwe apps opzoeken, beschrijven en uitproberen. Om (informele) zorgverleners in de praktijk te helpen bij het gebruik is goede informatie nodig over bruikbare beschikbare apps, zo blijkt ook uit literatuur. Daar is in het project verder aan gewerkt. Hoe de apps beschreven moeten worden om zoveel mogelijk relevante informatie te verstrekken, is in samenwerking met collega’s uit Engeland nader uitgewerkt.
De gegenereerde informatie over de apps kan zowel in de beroepspraktijk van partnerorganisaties als via websites verspreid worden, nu en in de komende jaren
Het project in Touch heeft geleid tot veel kennisontwikkeling en -verspreiding. Er is een iPad cover ontwikkeld en in productie genomen. Ook is er kennis ontwikkeld over de effecten van het spelen van spelletjes op de iPad door mensen met dementie. Uit het onderzoek van Kenniscentrum Zorginnovatie is gebleken dat ouderen met dementie zelf aangeven dat het doen van spellen op de iPad hun zelfwaardering verhoogt, omdat ze een hoge score kunnen behalen, hun identiteit wordt versterkt doordat ze spellen spelen die ze vroeger ook deden, en omdat ze zich verbazen over de mooie beelden van het spel (Groenewoud et al. 2014).
Een indeling maakt het gemakkelijker om vooraf een spel te kiezen dat goed aansluit bij de individuele wensen en behoeften van een persoon met dementie. De criteria voor indeling zijn niet eenduidig en zijn onderwerp van nadere precisering. Naar aanleiding van de ervaringen tijdens het In Touch onderzoek is er een indeling gekozen (Cordia,2014) die voor de context van belang is en die door nader onderzoek verfijnd kan worden. De Top-up biedt de mogelijkheid om vooral het element beoordeling en selectie van games voor mensen met dementie verder uit te werken. Hierdoor zal de toepassing in het onderwijs en praktijk vergemakkelijkt en vergroot worden. Het biedt bovendien de kans om het onderzoek wat door de UK-partner (Sheffield University) van In Touch is gedaan met dit vervolg te vergelijken en de samenwerking internationaal te versterken.
Het doel van het project is het verder ontwikkelen van een instrument om een goede match tussen wensen, behoeften en mogelijkheden van mensen met dementie en eigenschappen van een spel te vergemakkelijken en de verwerking hiervan in handreikingen en een internationale conferentie.
Belangrijk mijlpalen van het project zijn: een instrument dat getest kan worden in de praktijk (fase 1), Inhoudelijke en praktische kennis over wat wel en niet werkt in praktijk (fase 2), digitaal instrument bruikbaar voor onderwijs en praktijk waarvan de ervaringen gedissemineerd kunnen worden ism met Sheffield University.