Project

Innovaties in circulair woningbeheer, onderhoud en renovatie

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

De woningvoorraad in Nederland is nog relatief jong. Als gevolg daarvan hebben we weinig kennis over en weinig ervaring met toekomstbestendig renoveren. Renovatieoplossingen worden momenteel veelal snel en voor de korte termijn uitgewerkt. Het beperkte budget en de financiële marges beperken daarbij een toekomstbestendige ontwikkeling. Met name mkb bedrijven hebben niet de nodige kennis en ontwikkelruimte in huis om
hun oplossingen zelf te optimaliseren en hebben daarbij behoefte aan kennis en samenwerking. Om deze reden is een innovatielab ingericht waarin bedrijven hun vragen en uitdagingen rond circulaire renovatie, onderhoud en beheer kunnen neerleggen: vragen waar geen eenvoudige oplossing voor is, en die vragen om samenwerking vanuit verschillende vakdisciplines. De regelmatige netwerkbijeenkomsten in een innovatielab zijn een goed middel gebleken om samen met het werkveld relevante onderzoeksvragen op te halen en deze te vertalen naar praktijkcasuïstiek die gebruikt kan worden in het onderwijs en/of deze te koppelen aan (bestaand) onderzoek binnen lectoraten. De eerste praktijkopdrachten hebben aangetoond dat dit leidt tot innovatieve oplossingen, die kansen bieden voor bedrijven en organisaties en bijdragen aan de circulaire
stad. Kennisuitwisseling en het delen van ervaringen in het Innovatielab tussen netwerkpartners onderling en HU medewerkers en studenten, blijkt heel inspirerend te werken en geeft andere bedrijven ook inzicht in het type vragen dat kan worden onderzocht en wat de samenwerking met het Innovatielab oplevert. Het innovatielab is positief ontvangen en wordt de komende jaren doorgezet.


Description

Met dit project zal Hogeschool Utrecht samen met praktijkpartners een bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire stad, door het verkennen van innovatieve en toekomstbestendige oplossingen voor het circulair beheer, onderhoud en renovatie van woningen.

Onze woningvoorraad is nog relatief jong. Als gevolg daarvan hebben we weinig kennis over en weinig erva-ring met toekomstbestendig renoveren. Renovatieoplossingen worden momenteel veelal snel en voor de korte termijn uitgewerkt. Het beperkte budget en de financiële marges beperken daarbij een toekomstbe-stendige ontwikkeling. Met name mkb bedrijven hebben niet de nodige kennis en ontwikkelruimte in huis om hun oplossingen zelf te optimaliseren en hebben daarbij behoefte aan kennis en samenwerking.

In het project wordt een innovatielab ingericht waar bedrijven die woningrenovaties uitvoeren hun vragen en uitdagingen rond circulaire renovatie, onderhoud en beheer (van bestaande woningen) kunnen neerleggen: vragen waar geen eenvoudige oplossing voor is, en die vragen om samenwerking vanuit verschillende vakdis-ciplines (binnen en buiten het domein van de gebouwde omgeving).

Het project heeft de volgende twee hoofddoelstellingen:
1. Het verkrijgen van inzicht in innovatieve oplossingen voor circulair beheer, onderhoud en renovatie van bestaande woningen, die kansen bieden voor bedrijven en organisaties en bijdragen aan de circulaire stad.
2. Het door-ontwikkelen van het format van het innovatielab waarbinnen studenten als junior medewerker, onderzoekers en bedrijven werken aan innovatieve oplossingen voor de circulaire stad aan de hand van concrete casussen.
Het project is ingebed in de programmalijn (ingevuld door het voormalig gelijknamig lectoraat) Vernieuwend Vastgoedbeheer binnen het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad en combineert de expertises van beide ken-niskringen. In dit project wordt de basis gelegd voor een langdurig onderzoeksproject naar circulaire renova-tie oplossingen. De opgebouwde kennis draagt bij aan het overkoepelende programma Wonen 3.0. Door deze inbedding wordt een opbouw van de kennisbasis van Hogeschool Utrecht en Centre of Expertise Smart Sustai-nable Cities en partners op langere termijn mogelijk.
Het project biedt ruimte aan de betrokkenheid van docenten, onderzoekers en studenten op deelthema’s en draagt bij aan vernieuwing van het onderwijs.


© 2024 SURF