Het project Intemas heeft op regionaal niveau nieuwe kennis aangaande efficiënte energiehuishouding toepasbaar gemaakt voor bedrijven. In de agrarische sector heeft dit bijgedragen aan de ontwikkeling van een volledig elektrische en deels autonome trekker (Multitooltrac). Ook is de ontwikkeling van een volledig autonome en deels elektrische voederrobot mogelijk gemaakt (Schuitemaker). Daarnaast is er voor een elektrisch voertuig (ELKW) voor minder validen een regeling ontworpen die zeker stelt dat voertuig niet zal stranden. De regeling garandeert dat OF de bestemming, OF een laadpunt wordt bereikt. Als laatste is er een concept ontwikkeld, waarbij de mens in de energiehuishouding (IDbike en Dynteq) van een elektrische fiets wordt opgenomen. Door de inspanning van de mens te meten en de aanvullende ondersteuning daar op af te stemmen is er een range van verduurzaming en vergroening ontstaan. Dit concept heeft de interesse gewekt in de gezondeidszorg (Radboud UMC voor de afdelingen hartrevalidatie en fysiotherapie), pakket-, en vervoersdiensten (PostNL, DHL, Supermarkten) en bij plantsoenendiensten (inzet sociale werkplaats), Deze interesse komt overigens van bedrijven buiten het consortium. Met deze partijen zijn verkennende gesprekken gevoerd aangaande de toepasbaarheid en inzet van het concept. Middels de inzet van docenten, studenten en onderzoekers zijn deze ontwikkelingen en concepten uitgewerkt en toepasbaar gemaakt voor regionale bedrijven zoals iDBike, Multitooltrac en ELKW. INTEMAS heeft daarmee ook verdere samenwerking tussen de bedrijven aangejaagd en de kennisborging gezekerd van de in samenwerking met dit project ontwikkelde producten, zoals de eerder vermelde: Voederrobot, Human powered transport bike en Elektrische tractor.
Na een grondige analyse van de behoefte in de markt door middel van bilaterale gesprekken en een workshop, komt HAN Automotive Research (HAN AR) tot de conclusie dat het werkveld behoefte heeft aan ondersteuning bij het optimaliseren van ontwerp en aansturing van de elektrische en hybride aandrijvingen voor hun (proto-)voertuigen en -machines.
De complexiteit van eisen, randvoorwaarden en technische mogelijkheden is moeilijk te overzien en te vertalen naar een succesvol product, dat aan de wensen van de klant voldoet.
Het Intemas project beoogt genoemde bedrijven te ondersteunen bij dit belangrijke werk, door een voldoende gedetailleerde analyse van het lastproces (bijvoorbeeld: snelheid tegen de tijd), een wetenschappelijk gefundeerd ontwerp van het energiemanagement systeem (EMS) en een voorstel voor de dimensionering van de deelsystemen (batterij, verbrandingsmotor, e.d.).
Het EMS is een systeem dat voortdurend het meest optimale werkpunt kiest voor de diverse energiesystemen aan boord van het voertuig. Deze keuze wordt bepaald op basis van eisen en wensen in termen van o.a. emissies, energieverbruik, prestaties en/of kosten.
De HAN wil eigen kennis en ervaring combineren met die van diverse bedrijven en de groep regeltechniek van de Hochschule Rhein Waal om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen en deze te implementeren in het MKB.
Veel bij HAN AR bestaande kennis en ervaring (besturingstechniek, modelontwikkeling, veiligheidsconcepten, testtechnieken) is opgedaan met de auto-industrie. Met Intemas willen we ons werkterrein uitbreiden richting de Agro-industrie, een bedrijfstak met veel potentie vanwege haar omvang en stand van techniek. Een kruisbestuiving tussen beide domeinen kan met relatief weinig inspanning tot grote voordelen leiden.
Belangrijke deliverables van Intemas project zijn: TCO analyse van diverse producten, een softwaretool voor dimensionering van deelsystemen, Rapport EMS in praktische toepassingen en minimaal 2 demonstrators (elektrische fiets en een hybride trekker). Het bouwen van de demonstrators behoort niet tot het Intemas project; dit zal door de partner-bedrijven worden gedaan.
Door de lange ervaring opgedaan in meerdere aanverwante (Raak) projecten, een promotieonderzoek op dit gebied en veel hands-on ervaring kan HAN AR van grote meerwaarde zijn voor de MKB?s en ook belangrijk bijdragen aan een nieuwe kennisbasis voor onderwijs op bachelor en master niveau, gericht op een meer systeem georiënteerde probleemaanpak.