Project

MORE on Tires

Overview

Project status
Other
Start date
End date
Region

Description

MORE on Tires

Voertuigen zijn een onmisbaar onderdeel van onze dagelijkse mobiliteit. Ze zorgen voor een aanzienlijke impact op het milieu, het economische systeem en de veiligheid. In het band-wegcontactvlak als enige contact tussen het voertuig en de weg moeten alle krachten en momenten uitgewisseld worden die noodzakelijk zijn voor voertuigbewegingen. Een onjuiste wielpositionering leidt tot onnodige extra krachten en momenten, wat extra bandslijtage en bijbehorende fijnstofemissies geeft. Daarnaast vergt dit meer aandrijfvermogen en kunnen banden minder goed functioneren. Dit leidt tot negatieve effecten qua milieu, kosten en veiligheid. Voor duurzame en veilige mobiliteit is het cruciaal om banden optimaal te laten functioneren. Een goede wielophanging zorgt hiervoor, waarbij voor een juist ontwerp en gebruik inzicht in de band-wegkrachten en momenten essentieel is. Het meten van banden op specialistische nauwkeurige faciliteiten is kostbaar. Het ontbreekt aan een laagdrempelige meting van de band-wegkrachten in een realistische setting van een rijdend voertuig.

De HAN, VB Airsuspension en Pavonodum hebben voor dit KIEM-project de volgende onderzoeksvraag geformuleerd:

Kan met een rijdend MORE voertuig een relatie worden gelegd tussen bandkrachten en -momenten en de aansturing (aandrijving, remmen, sturen) van het voertuig, op basis waarvan bovenmatig energiegebruik en indicatief emissies en bandslijtage kunnen worden vastgesteld?

Voor het opleiden van ingenieurs is bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) een “MOdular REsearch” voertuig MORE ontwikkeld in een hybride leeromgeving. Studenten, docent-onderzoekers en professionals uit het werkveld werken hier op basis van co-creatie samen. Dit KIEM project zal in deze leeromgeving MORE uitgevoerd worden. Het MORE voertuig wordt hierbij gebruikt als “proof of concept”.

De resultaten worden gedeeld en open access gepubliceerd.


© 2024 SURF