Project

Multimaterialen voor Trailer- en Carrosseriebouw (MultiTec)

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Gewichtsreductie met behoud van functionele eigenschappen is de heilige graal bij het ontwerpen van wegvoertuigen. Doel van het MultiTec-project was een multimaterialenstrategie, zoals ontwikkeld en toegepast bij ontwerp en productie van personenvoertuigen, te vertalen naar toepassingen in carrosserie- en trailerbouw, om zo voordelen te realiseren op het gebied van lichtgewicht ontwerpen en construeren. De gerealiseerde gewichtsreductie heeft economische en milieuvoordelen, zoals vermindering van brandstofgebruik, uitstoot van broeikasgassen, en vervoersbewegingen.
Het onderzoek is uitgevoerd in een serie van deelprojecten, allemaal opgezet en uitgevoerd door studententeams. Aan bod zijn onder andere gekomen:
- Een economische en bedrijfskundige analyse;
- Onderzoek naar materialen, verbindingstechnieken en constructiemethoden;
- Structurele analyses van bestaande voertuigen;
- Modellen en simulaties van constructies.

Resultaten van het onderzoek worden al gebruikt bij het autotechnisch onderwijs, en zijn ook gebruikt voor toepassingsgericht onderzoek. Daarnaast kunnen de resultaten gebruikt worden door het MKB en haar partners om een eigen lichtgewicht strategie te ontwikkelen en implementeren.


Description

Gewichtsreductie met behoud van functionele eigenschappen is de heilige graal bij het ontwerpen van wegvoertuigen. Producenten van personenauto’s passen op steeds grotere schaal een verscheidenheid aan materialen toe, veelal met het doel gewicht te reduceren. Doel van het project is deze succesvolle multimaterialenstrategie, zoals ontwikkeld en toegepast bij ontwerp en productie van personenvoertuigen, te vertalen naar toepassingen in carrosserie- en trailerbouw. Zo kunnen voordelen verkregen worden op het gebied van lichtgewicht ontwerpen en construeren. Additionele technische voordelen zijn verbetering van
constructies door gericht toepassen van materialen, sterkere en/of stijvere verbindingen, en productie zoals reductie van doorlooptijden. Gewichtsreductie heeft ook economische en milieuvoordelen, zoals vermindering van brandstofgebruik, uitstoot broeikasgassen, en vervoersbewegingen.
Gebaseerd op de kennisvraag naar inzicht in ontwerp en constructie met combinaties van verschillende materialen en verbindingstechnieken in toepassingen voor carrosserie- en trailerbouw, richt het project zich op de bedrijfskundige aspecten, het mechanisch gedrag van constructiedelen, en het opstellen van
ontwerpregels. De onderbouwing van dit onderzoek wordt gevormd door het uitvoeren van een uitgebreid testprogramma van constructiedelen geselecteerd door MKB partners aan het project, op een nieuw te ontwikkelen testopstelling.
Het project wordt uitgevoerd in drie fasen:
1. een bedrijfskundig onderzoek gericht op de mogelijkheden en kansen voor het MKB bij het gebruik van multimaterialenconstructies;
2. een experimenteel onderzoek, ondersteund door simulaties, gericht op het mechanisch gedrag van geselecteerde constructiedelen op een nieuw te ontwikkelen testopstelling;
3. een analysefase gericht op het opstellen van ontwerpregels gebaseerd op verkregen experimentele resultaten (ondersteund door simulaties) voor praktische toepassing in carrosserie- en trailerbouw.
Terugkoppeling van resultaten zal plaatsvinden door onderzoeksrapporten en workshops voor deelnemende partners om de praktische toepasbaarheid van resultaten te maximaliseren. De resultaten zullen daarnaast dienen voor de ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor het materiaalkundig en voertuigtechnisch
ontwerponderwijs in de bachelor automotive en de minor lightweight construction.


© 2024 SURF