Project

Nationaal Lectorenplatform Gebouwde Omgeving (NL-GO)

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het project heeft in de afgelopen twee jaar, ondanks de remmende coronaperiode waardoor we veel online moesten doen, geresulteerd in een hechte groep lectoraten aan verschillende hogescholen. Tijdens de vorming van het netwerk, welke overigens zich ook over o.a. Urban Energy, LEVE en NADR lectorenplatforms strekt, is het besef gegroeid en de bewustzijn ontstaan dat alle lectoraten de maatschappelijke opgaven integraal (willen) aanpakken en hun onderzoeksprojecten bij voorkeur multidisciplinair opzetten. Gezien het feit dat er meestal onderzoeken aangevraagd dienen te worden op basis van een specifieke thema/onderwerp focus, is men gesterkt in gezamenlijke zoektocht hoe efficiënter dan de huidige ‘stapeling van deelonderzoeken’ tot een integrale aanpak van praktijkopgaven en transities te komen.
Op basis hiervan is er ook een actieve uitwisseling met 4TU.Bouw opgezet, concreet resulterend in ‘the first 4TU/14UAS Research Day on "Digitalization in the Built Environment"’, gezamenlijk georganiseerd bij Saxion op 1 april 2022. Een paar dagen later, op 5 april 2022 vond ook een ‘kennisdag’ plaats bij en in samenwerking met TNO Bouw in Delft.
De Kennisdagen, zie NL-GO Kennisdagen en bijeenkomsten voor een overzicht, zijn een effectief middel gebleken voor zowel nieuwe kennismakingen alsook nadere periodieke afstemmingen en uitwerkingen. Startend volledig virtueel in de coronatijd, vervolgens hybride en live op locatie ingezet.
De uitkomsten en geleerde lessen van de hierboven omschreven uitwisselingen zijn vervolgens ingezet voor een gezamenlijk input (én aanpak) richting de VH thematafels, onderwijs en onderzoek afstemmingen met het Domein Built Environment, en het opzetten van nieuw TKI Bouw en Techniek.


Description

Nationaal Lectorenplatform Gebouwde Omgeving (NL-GO)

Maatschappelijke uitdagingen kunnen alleen het hoofd geboden worden als overheid, markt, onderwijs en kennis in dialoog met omgeving (quadruple helix) de handen ineen slaan en op een radicaal andere manier gaan (samen)werken. [Eindrapport commissie CoE, Oktober 2019]
Hiervoor is het in een gefragmenteerde bouwsector, die niet gewend is aan structurele praktijkgerichte onderzoek en kennisontwikkeling, nodig om gezamenlijk en als gelijkwaardige stakeholder te komen tot een strategische en tactische inhoudelijke onderzoeksprogrammering t.a.v. (inter)nationale kennisprogramma’s gericht op de gebouwde omgeving. NL-GO wil bouwen aan een tranformatieve coalitie die kan zorgen voor integrerende koppeling van verschillende (technische) invalshoeken, via een uitwisseling van en aansluiting tussen R&D en D&R gedreven aanpakken voor innovatie en kennisontwikkeling. Door de voor de gebouwde omgeving relevante lectoraten bij elkaar te brengen ontstaat ook de mogelijkheid om meer structureel zaken aan te dragen binnen de Hoger Onderwijs Groep Bouw & Ruimte (HOG) van de Vereniging Hogescholen.
Inhoudelijk zal het NL-GO de komende twee jaar zich primair richten op de kennisprogramma's ‘digitalisering’, ‘circulariteit’, ‘infrastructuur’ en ‘gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie’ van de Bouw en Techniek Innovatie Centrum. De nadruk zal in eerste instantie liggen op het inrichten van de programma’s vanuit beide kanten van de zogenaamde ‘valley of death’. Dit betekent dat NL-GO naast overbrugging vanuit fundamenteel onderzoek naar innovatie en implementatie in praktijk, de nadruk zal leggen op het proactief en samen met bedrijven inbrengen van ontwikkelingsaanpakken vanuit praktijk. Daarnaast zullen meer en betere gezamenlijke subsidieaanvragen, nationaal en internationaal, worden opgesteld.
De continuïteit van NL-GO activiteiten zal na een tweejarige initiatieffase grotendeels ondersteund en geborgd moeten worden door de hogescholen en opleidingen vertegenwoordigd door de HOG. De kerngroep lectoren zal dit regelmatig agenderen en ter besluitvorming voorleggen bij eigen directies en besturen, ter voorbereiding van gezamenlijke besluitvorming van de bij de HOG aangesloten hogescholen/academies.


Comments for this item are disabled
© 2024 SURF