OKWT: Arts Loves Sciences and Flirts with Gamma
Het lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie (OKWT) richt zich specifiek op vakoverstijgend onderwijs, waar kunst en bèta elkaar ontmoeten. De ambitie van het platform is om leerlingen, studenten en ook onderwijsprofessionals te stimuleren om vanuit verschillende kennisdomeinen tot nieuwe manieren van leren en probleemoplossen te komen. De opbloeiende, interdisciplinaire praktijken van kunstenaars worden hierbij als een inspiratiebron voor de vernieuwing van het funderend en hoger onderwijs beschouwd.
Het OKWT-platform is in de herfst 2022 uitgebreid met gammalectoren en gaat in de komende twee jaar aan de slag met het project OKWT: Arts Loves Sciences and Flirts with Gamma. Hierin wordt gezamenlijk gewerkt aan netwerkvorming, kennisuitwisseling, een geactualiseerde OKWT onderzoeksagenda en vakoverstijgende onderwijsontwikkeling.
Hiermee verhoudt het platform zich tot recente ontwikkelingen in het onderwijs rondom inclusie, digitale geletterdheid en burgerschap die vragen om een verrijking en uitbreiding van het OKWT-onderzoeksgebied met Sociale Wetenschappen en Gedragsstudies (Gamma). Deze verbreding is essentieel voor o.a. technologische-, democratische - en burgerschapscompetenties van leerlingen en studenten, die nodig zijn om op een betekenisvolle manier te kunnen participeren in de maatschappij.
Naast vakkenintegratie op het snijvlak van Kunst, Wetenschap, Technologie en Sociale Wetenschappen en Gedragsstudies (OKWT♥G), werkt het platform ook toe naar een actualisering van de leerinhouden van de kunst-, bèta- en gammavakken en het duurzaam implementeren hiervan binnen de onderwijspraktijk. Dit levert een geüpdatete OKWT♥G- Onderzoeksagenda op met inzichten en aanbevelingen voor interdisciplinair, praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie.
Het project draagt bij aan Nationale Wetenschapsagenda (NWA) (Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw/Kunsten als inspiratiebron voor educatie en een leven lang leren/Kunsten als motor voor innovatie en reflectie in een hightechsamenleving; en aan de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen van het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid.
• Lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie (OKWT) herijkte haar bestaande onderzoeksagenda en verankerde daardoor de gammawetenschappen beter. De agenda bevat vragen die het platform essentieel acht voor de legitimering, het ontwerp en de empirische evaluatie van ArtsSciences-onderwijs. https://www.artslovesciences.com/publication/onderzoeksagenda-lectorenplatform-okwt-2025/
• Het lectorenplatform heeft de Arts❤️Sciences-website uitgebreid met drie videolessen voor het primair-, voortgezet speciaal- en middelbaar beroepsonderwijs en twintig bronnen voor de database. De website is gebruiksvriendelijker gemaakt, o.a. door de integratie van een zoekmachine en de aangepaste vormgeving. https://www.artslovesciences.com/
• Het lectorenplatform droeg bij aan netwerkbijeenkomsten zoals de Crash Course Media Art x Society over de cross-over tussen mediakunst en samenleving bij V2_Lab Rotterdam (vier keer in oktober 2023) en de Crash Course Internet Culture x Society (vier keer in november 2024). Lectoren uit het platform vervulden hierbij in de programmaontwikkeling een rol als adviseur (aansluiting op het hbo) en tijdens het programma als respondent. https://www.ahk.nl/onderzoek/case-centre-for-arts-sciences-education/onderzoek/okwt-arts-love-sciences-and-flirts-with-gamma/a-crash-course-x-v2-lab/
• Op 30 september 2024 organiseerde het lectorenplatform i.s.m. Hogeschool iPabo de netwerkbijeenkomst Hoe?Zo! Kunst, wetenschap en technologie in het PO over (de implementatie van) vakintegratie (kunst, bèta en gamma) in het primair onderwijs. https://www.ahk.nl/onderzoek/case-centre-for-arts-sciences-education/activiteiten/
• Het lectorenplatform adviseerde twee onderwijsinstellingen bij het ontwerp en de inrichting van interdisciplinaire (hbo-)opleidingen/modules tussen kunst, wetenschap, technologie en de samenleving.
• Lectoren uit het platform droegen bij aan een speciaal themanummer van Kunstzone: Vooruitkijken & Vernieuwen ArtsSciences-onderwijs.
• Op 6 februari 2025 organiseerde het lectorenplatform het slotsymposium Arts❤️Sciences: Vakoverstijgend Onderwijs voor de Toekomst, over hoe ArtsSciences-onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van basisvaardigheden én toekomstgerichte (vakoverstijgende) kennis en vaardigheden. Aan bod kwamen o.a. de praktijkvoorbeelden met vooraanstaande sprekers: kunstkijken in zorgopleidingen; inclusief muziekonderwijs; de uitdagingen van kunstmatige intelligentie; de samensmelting van dans en technologie. Ook werd de nieuwe onderzoeksagenda gelanceerd en vonden er workshops plaats die werden geselecteerd naar aanleiding van een Call for Workshop Proposals. https://www.ahk.nl/onderzoek/case-centre-for-arts-sciences-education/onderzoek/okwt-arts-love-sciences-and-flirts-with-gamma/arts%EF%B8%8Fsciences-vakoverstijgend-onderwijs-voor-de-toekomst/#c1070844
This project has no products
Finished
Not known
PLTFM.03.020