In het project Ontwikkelrecht is - volgens plan - op twee niveaus onderzoek gedaan: de praktijklaag en de systeemlaag.
Het doel van het onderzoek was: :
• Inzicht krijgen in hoeverre het netwerk van de kunstroute wederkerig gericht ingericht is.
• Adviseren van netwerkleden op welke wijze het netwerk op langere termijn kan bijdragen aan het verder implementeren van de kunstroute.
• Adviseren van het netwerk van de kunstroute over hoe een wederkerig gericht netwerk van de kunstroute kan bijdrage aan impact op de jeugdigen.
Op basis van eerder onderzoek is de verwachting dat wanneer het netwerk rondom de kunstroute ingericht is met de condities van wederkerigheid en wanneer de leden overwegend wederkerigheidsgedrag ervaren, de kunstroute meer impact heeft op de jeugdigen.
Onderzoeksvragen:
• In hoeverre zijn condities van wederkerigheidsgedrag gecreëerd in het netwerk van de kunstroute?
• In hoeverre wordt wederkerigheidsgedrag ervaren in de praktijklaag en de systeemlaag van de kunstroute?
• In hoeverre wordt de kunstroute ervaren als een methode om het hogere doel (impact op de jeugdigen) te bereiken?
Er werd een vragenlijst uitgezet onder de leden van de systeemgroep en de docent-onderzoekers hielden een interview met de begeleiders van de jongeren. Het onderzoek vond de periode apil – juli plaats.
Zowel uit de vragenlijst als de interviews bleek dat er overwegend wederkerigheidsgedrag ervaren wordt in zowel de systeem- als praktijklaag. Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde zwakke verbindingen (verbindingen die alleen bepaalde personen hebben) zoals GGD-gemeente en zorginstelling Cosis. Daarnaast is er sprake van een aantal sterke verbindingen (verbindingen die meer dan de helft van de groep heeft, conciërge, remedial teacher, psycholoog e.a.). Van de vier wederkerigheidscondities werd de conditie "elkaar weten te bereiken" het meest herkend.
Genoemde verbeteringen waren:
• Het door ontwikkelen van casussen (individuele situaties) naar meer trends (gezamenlijke aanpakken structureren).
• Een duidelijker communicatieplatform waar men elkaar kan vinden.
• Een netwerkoverzicht, wie doet wat?
• Een gezamenlijk toekomstperspectief.
Voor dit laatste punt is het advies gegeven tezamen met zowel de praktijk-, als de systeemlaag aan de slag te gaan met het toekomstbeeld (het netwerkdoel voor de langere termijn). De resultaten zijn daarom gedeeld met de systeemgroep en zij hebben een netwerkdag gehad in de tweede week van januari.
Daarnaast is middels een experiment een werkmethode ontwikkeld om kunstinterventies voor thuiszitters mogelijk te maken. Deze methode bestaat uit:
• Een instrument voor het in kaart brengen van de behoefte aan kunstinterventies voor (groepen) kinderen/jongeren bij de zorg-/onderwijsklassen.
• Een modulehandleiding voor deelnemende kunststudenten, met daarin een aantal workshops door het Drents Museum.
Het experiment is uitgevoerd met twintig studenten en ongeveer honderd jongeren op negen locaties in Groningen, Friesland en Drenthe. Het resultaat van dit proces kwam tot uiting in een expositie van alle werken van de deelnemers in Assen bij Podium Zuidhaege en in Winschoten bij Cultuurhuis De Klinker.
(Het ontwikkelde (beeld)materiaal is op te vragen.)
Ontwikkelrecht
Een belangrijk zorgvraagstuk in Noord-Nederland is dat een groep van ongeveer 500 leerlingen door uiteenlopende oorzaken niet naar school gaat. In Nederland gaat het in totaal om 4.000 á 5.000 kinderen van 7 tot 20 jaar. Doordat er weinig regelruimte ervaren wordt door de betrokken partijen, duurt het soms lang voordat er een passende oplossing gevonden wordt, hetgeen de ontwikkeling van de kinderen in gevaar brengt. Het project Ontwikkelrecht brengt hier beweging door de betrokken partijen te verbinden en ze - voor het eerst - gezamenlijk nieuwe paden te laten co-creëren.
Het consortium Ontwikkelrecht bestaat uit meer dan 15 betrokken partijen. In een voortraject van anderhalf jaar zijn 2 conferenties en 2 test-routes doorlopen. Op de conferenties hebben meer dan 200 personen van de betrokken partijen (zorg, onderwijs, overheid en ook ouders en studenten) samen nieuwe paden ontworpen. In de testroutes hebben studenten samengewerkt met de thuiszittende jongeren. Uit deze activiteiten is de onderzoeksvraag ontstaan.
In het huidige project gaan we op gestructureerde wijze experimenten doen en deze onderzoeken. Dit doen we op twee niveaus: Op systeemniveau brengen we de professionals van verschillende partijen op een aantal verschillende wijzen tot co-creatie. Op praktijkniveau experimenteren we met een aantal manieren om thuiszittende jongeren in beweging en in hun kracht te zetten. Op beide niveaus worden uit de experimenten ontwerpprincipes gedestilleerd waarmee prototypes gemaakt worden. De prototypes worden getest en uiteindelijk beschreven en beschikbaar gesteld voor gebruik in het werkveld.