Project

Op naar beter nul op de meter!

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het project Nul op de Meter, dat kan beter! heeft verschillende resultaten opgeleverd. Ten eerste is onderzoek gedaan naar de beleving en evaluatie van bewoners van tot NOM gerenoveerde woningen in een aantal uitgevoerde of nog in uitvoering zijnde projecten. Op basis hiervan zijn aanbevelingen gedaan aan woningcorporaties voor de aanpak van nieuwe projecten.
Ten tweede heeft het project geresulteerd in de contouren van een nieuwe aanpak, die we samen met het opgebouwde netwerk verder willen onderzoeken. Van belang is het betrekken van sociaal werk, specifiek het buurtwerk, bij renovatieprojecten.
Aan het project hebben veel studenten deelgenomen, zoals afstudeerders.
Tijdens het project bleek dat de financiële haalbaarheid van NOM voor renovaties steeds meer onder druk kwam te staan, zodat veel woningcorporaties inmiddels zijn gestopt met NOM-renovaties. Aan het einde van het project is daarom vooruitgekeken naar de toekomst van energierenovaties, vanuit het werkveld zijn verschillende bijdragen geschreven voor de afsluitende brochure. De brochure, getiteld Nul op de meter, hoe verder met energierenovatie? is beschikbaar via de website van de Hanzehogeschool Groningen.


Description

Aanleiding
Woningcorporaties realiseren op grote schaal Nul op de meter (NoM) renovaties omdat het een van de meest ontwikkelde en veelbelovende methoden is voor vergaande verduurzaming van het bestaand vastgoed. Een opschaling van deze renovaties is van groot belang om verduurzamingsambities te realiseren. Deze renovaties zijn ingrijpend voor woningcorporaties én bewoners. Het creëren van positieve bewonerservaringen is cruciaal voor het succes van NoM-renovaties, en zijn daarmee voorwaarde voor de gewenste opschaling.

De praktijkvraag
Om positieve bewonerservaringen te creëren is het van belang dat de beloofde energieprestatie bij deze woningen gerealiseerd wordt. In de praktijk blijkt nul op de meter lang niet altijd ‘nul’ te zijn doordat bewoners hun gedrag niet aanpassen op de energiezuinige woning. Woningcorporaties constateren dat het huidige bewonersproces zeer tijdrovend is, waarbij onvoldoende duidelijk is hoe de bewonersparticipatie het beste vormgegeven kan worden. De praktijkvraag luidt: Hoe kunnen bewoners op een goede manier worden voorbereid op en begeleid in het wonen in een energiezuinige NoM-woning?

Doel van het project
Het doel van dit project is om een adequate aanpak te ontwikkelen voor dit bewonersproces waarmee positieve bewonerservaringen worden gerealiseerd en de kans op ‘nul op de meter’ zo groot mogelijk wordt. Hierbij gaat het om het traject van planvorming tot ingebruikname. De aanpak leidt ertoe dat bewoners op een efficiënte en effectieve manier voorbereid worden op het wonen in een NoM-woning en na de renovatie zoveel mogelijk ‘nul op de meter’ realiseren.

Bijdrage van dit project
Om de aanpak te ontwikkelen worden de volgende stappen genomen:
1. Het bundelen en analyseren van bestaande ervaringen door middel van een meta-analyse. Resultaat: uitgangspunten voor het ontwerp;
2. Het in co-creatie ontwerpen van de aanpak voor het bewonerstraject. Resultaat: Nieuwe aanpak voor woningcorporaties;
3. Het testen van de aanpak. Resultaat: Gevalideerde aanpak.



© 2024 SURF