Op basis van de behaalde resultaten is het mogelijk onderstaande conclusie te trekken:
Technische realiseerbaarheid
Met alle hardware en software die met succes ontwikkeld is gedurende dit project, zou het
concept zoals dit bedacht is, volledig technisch realiseerbaar moeten zijn. In theorie zou dit
betekenen dat het concept een hogere efficiëntie kan behalen dan het bestaande marktaanbod
en daarnaast een verbeterde customer journey oplevert voor patiënten en bezoekers in het
ziekenhuis, evenals een prettigere werkomgeving voor het personeel. Wat concreet het effect is
van de ontwikkelde technologie, moet nog blijken uit het in-context testen van de robot, wat
zoals eerder genoemd niet heeft kunnen plaatsvinden vanwege Covid-19. De huidige resultaten
lijken echter veelbelovend.
De verwachting is dat de robot in ieder geval realiseerbaar is binnen de range van de geschatte
kostprijs van 50.000 tot 100.000 euro, zoals deze in het originele projectplan genoemd is. De
beperkte groei of verbetering van concurrenten in deze markt gedurende het project, maakt dat
er nog voldoende kansen liggen.
Commerciële haalbaarheid
Doordat er geen focusgroepen/interviews hebben kunnen plaatsvinden met ziekenhuizen is het
nog niet mogelijk een sluitende conclusie te trekken over de commerciële haalbaarheid van het
bedrijfsidee. Covid-19 lijkt de interesse in robots te hebben aangewakkerd, maar wat dit
concreet betekent voor het concept ten op zichte van concurrenten is niet duidelijk.
Ook moet de interesse in een refurbishment x performance circulair businessmodel verder
onderzocht worden.
Op basis van deze casus blijkt er al wel interesse te zijn in conceptontwikkeling voor deze
mens-robot interactieslag, ook in andere markten
Steeds vaker worden robots ingezet voor het transport in ziekenhuizen, vanwege kostenoverwegingen en de toenemende druk op de zorg. Door het non-communicatieve voorkomen van deze robots, staan ze vaak stil en kunnen ze stress verhogend werken op patiënten en personeel. Juist in omgevingen waar de druk zo hoog ligt en mensen zo kwetsbaar zijn, zouden robots zich zo uit moeten drukken dat wij er intuïtief op kunnen reageren. Project Mo richt zich op een intuïtief en circulair transportrobot product-service systeem voor in ziekenhuizen dat communiceert d.m.v. beweging en met z’n verschijning bijdraagt aan de “healing environment”.