Publinova logo
project

Promotieonderzoek Sociale Waarde van Non-Mega Sportevenementen


Description

Sportevenementen worden veelal mede mogelijk gemaakt door bijdragen vanuit de lokale, regionale of nationale overheid. Er mag van een sportevenement dan ook worden verwacht dat het een bijdrage levert aan de lokale gemeenschap, stad, of land (Gratton, Shibli & Coleman, 2005; Dickson, Benson, & Blackman, 2011; Hiller, 2000). Steeds vaker wordt er kritisch gekeken naar de maatschappelijke bijdrage die een sportevenement genereerd. Weegt deze wel op tegen de publieke kosten? De afgelopen 30 jaar wordt er dan ook steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten die evenementen hebben op de lokale gemeenschap (Cashman, Toohey, Darcy, Symons & Stewert, 2004). Hierbij was de focus in het verleden vooral gericht op de bijdrage aan de lokale economie, maar steeds meer worden ook de maatschappelijke bijdragen geëvalueerd (Preuss, 2007). Maar wat is de sociaal-maatschappelijke impact van evenementen en hoe kan deze optimaal worden benut, bestendigd en geëvalueerd?


Products

25
    product

    The social leverage of Le Grand Départ Tour de France Utrecht

    Abstract for the European Association for Sport Management conference 2015 in Dublin. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of the side-event program, with the focus on social, cultural, sportive and economic objectives. Further, the aim is to gain insight in how an major elite sport event can be socially leveraged through a side-event program.

    PDF

    The social leverage of Le Grand Départ Tour de France Utrecht
    product

    Sociale impact van sportevenementen: state of research

    De NLsportraad heeft zich gebogen over de maatschappelijke en economische impact van grote sportevenementen. De NLsportraad heeft bezien welke doelen en effecten sportevenementen kunnen hebben en hoe deze het best kunnen worden gemeten. In een reeks van vier essays staat de NLsportraad stil bij de wetenschappelijke stand van zaken over de impact van sportevenementen, in de vorm van bijdragen van experts. In opdracht van de NLsportraad hebben verschillende experts een essay geschreven over (1) de economische impact van sportevenementen, (2) de sociale impact van sportevenementen, (3) de mediawaarde en (4) de maatschappelijke kosten-batenanalyse voor sportevenementen

    PDF

    Sociale impact van sportevenementen: state of research
    product

    Spin-off

    Het WK Wielrennen is een prachtig evenement waarmee onze beide provincies Drenthe en Groningen en hun steden op de wereldkaart zetten. Naast de aandacht die dit evenement internationaal oplevert, streven we naar een enorme spin-off in sociaal, maatschappelijk en economisch opzicht.De kracht van sport is grenzeloos! Sport verbindt, verbroedert, verlegt grenzen, maakt trots en brengt dingen in beweging die anders nooit van de grond zouden komen. Wij zijn allemaal op zoek naar positiviteit, enthousiasme en vertrouwen. Dat zijn bouwstenen waarop we verder kunnen, fundament voor ontwikkeling en groei. En juist dát is de impact van een goed georganiseerd topsport evenement op een regio zoals Noord Nederland. Het organiseren van een WK wielrennen is daarmee niet een doel op zich, maar een krachtig middel met een duidelijk maatschappelijke, sociale en economische impact.

    PDF

    Spin-off


Project status

Other

Start date

End date

Region

Not known