Het project Proof of the Pudding heeft een nieuw online platform opgeleverd waarmee ondernemers zelf op slimmere wijze aan productinnovatie kunnen gaan doen: www.proofofthepudding.nl. Op het platform staan allerlei praktische tools die bedrijven zelf kunnen toepassen. Onder de naam Proof of the Pudding is een online kookboek en tevens een ‘hard copy kookboek’ ontwikkeld met recepten voor slim onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn heel positief omdat zij zelf met het kookboek aan de gang kunnen gaan. Bert Pathuis van Maallust: ‘Dit is een heel andere opbrengst dan van andere projecten. Hier kunnen we zelf mee aan de slag. Dit helpt enorm bij onze productontwikkeling.’
Doel van de Top Up aanvraag is het platform bekender te maken in onderwijs en de praktijk zodat het meer gebruikt gaat worden en studenten en MKB-ers in de food beter in staat zijn om nieuwe producten te ontwikkelen die ook echt door consumenten worden gevraagd.
De geplande activiteiten in het kader van deze aanvraag hebben betrekking op drie doelen. Ten eerste het Noord Nederlandse MKB en met name de food door middel van gerichte marketing bekend maken met het platform. Dit sluit ook goed aan bij twee Noord Nederlandse maatschappelijke uitdagingen: versterking van de agri- en foodsector en stimulering gezonder eten bij consumenten. Ten tweede het stimuleren van het gebruik van de tientallen methoden (‘recepten’) uit het Kookboek bij studenten. Ten derde de ontwikkeling van een vernieuwde Minor op de Hanzehogeschool Ingredient Innovation to Valorisation waarin zowel technische als meer commerciele vaardigheden gecombineerd worden aangeboden en het platform voor innovatieontwikkelingen de basis vormt. Bij al deze activiteiten zullen nieuwe MKB-ers worden uitgenodigd mee te doen in nieuw onderzoek in een Innovatiewerkplaats.