Project

Retail Innovation Platform

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Voor de gehele looptijd van het project zijn een negental activiteiten geformuleerd. Per activiteit wordt hieronder aangegeven in hoeverre deze is uitgevoerd en wat de belangrijkst resultaten waren.
1) Kick-off bijeenkomst bij de start van het platform
Na kick-off bijeenkomst op 24 augustus 2017 bepaald om een enquête uit te sturen naar alle leden van het platform ter inventarisatie van capaciteit, expertise en beoogde doelen.
(2) Het opzetten en inrichten van thematische werkgemeenschappen binnen het brede onderzoeksveld retailinnovatie.
Naar aanleiding van de kick-off, de inventariserende enquête en gesprekken/sessies met leden en werkveldvertegenwoordigers zijn een viertal werkgemeenschappen geformeerd, onder voorzitterschap van een lector, waarbinnen we de onderzoekscapaciteit van het platform thematisch clusteren: (1) circulair & duurzaamheid (5 onderzoekers), (2) customer experience & retail technologie (12 onderzoekers), (3) toekomstbestendige winkelgebieden (14 onderzoekers), en (4) data-driven retail (14 onderzoekers). Een vijfde werkgemeenschap, consumentengedrag & business modellen, is nog in oprichting. Verder hebben wij een onderwijsgroep om de kennis vanuit de sector te kunnen borgen in het onderwijs, bestaande uit 3 retail-docenten/onderzoekers die in nauw contact staan met het Landelijk Opleidingsoverleg ORM (alle ORM-opleidingen in Nederland).
(3) Kartering van het praktijkgericht retailonderzoek in Nederland
Vanuit de werkgemeenschappen wordt sinds juni 2019 gewerkt aan een position paper per werkgemeenschap (gereed begin 2020). Deze papers vormen de basis van gesprekken over gezamenlijke projecten en subsidieaanvragen (met en voor het werkveld). Het werkveld is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de position papers.
(4) De organisatie van een round table van lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld
Op 18/09/2018 heeft een round table met belangrijke praktijkpartners plaatsgevonden over de onderzoeksagenda van het CET. Na deze meeting hebben we geen round tables meer gehouden, maar input verkregen via events die samen met het werkveld georganiseerd hebben, en brainstormsessies met werkveldvertegenwoordigers binnen de werkgemeenschappen.
(5) Het uitvoeren van gezamenlijke projecten
Tijdens de eerste twee jaar van het platform zijn reeds diverse 2e en 3e geldstroom projecten uitgevoerd door de leden:
- Future-proof retail (Detailhandelsfonds, gehonoreerd, 780k): Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam, Hanzehogeschool Groningen, TMO Fashion Business School, Hogeschool Zuyd
- Kiem aanvraag Robotics in Retail (SIA/NWO, afgewezen): Hogeschool van Amsterdam (lectoraat Digital Commerce) en TMO Fashion Business School
- Klantdata voor winkelgebieden (Platform de Nieuwe Winkelstraat, gehonoreerd, 20k): Hogeschool van Amsterdam (lectoraat Digital Commerce en lectoraat Crossmedia)
- Retail en cultuur (Platform de Nieuwe Winkelstraat, gehonoreerd, 25k): Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam (lectoraat Crossmedia)
- Evaluatie Koopstromenonderzoek Noord-Brabant (Platform de Nieuwe Winkelstraat, gehonoreerd, 25k): Hanzehogeschool Groningen
Dankzij deze projectaanvragen heeft inmiddels meer dan 75% van de leden funding weten te halen uit het platform,
variërend van 10k tot 520k. Voor meer informatie, zie:
https://www.dropbox.com/s/hlh613ho78z5969/Continu%C3%AFteit%20Retail%20Innovation%20Platform_v4.pptx?dl=0
(6) Het platform ontwikkelt een gezamenlijke portal (website)
- Huisstijl ontwikkeld ter bevordering van toekomstige en professionele communicatie. Is inmiddels in gebruik!
- Samen met de brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org en de nationale Retailagenda hebben we een nieuwe
kenniswebsite voor de retailsector gelanceerd: retailinsiders.nl. De leden van het Retail Innovation Platform zijn een
belangrijke contentleverancier voor de nieuwe kenniswebsite. We hebben er bewust voor gekozen om geen eigen portal te ontwikkelen maar deel uit te maken van een portal van de brancheverenigingen om maximale exposure voor het lectorenplatform te bewerkstelligen. https://www.retailinsiders.nl/partners/profiel/retail-innovation-platform
(7) Een gezamenlijke nieuwsbrief + social media bereik
Sinds november 2018 versturen wij namens het platform een gezamenlijke nieuwsbrief waarin wij resultaten, kennis, ontwikkelingen en andere retail&innovatie gerelateerde zaken delen met inmiddels 162 abonnees. De eerste nieuwsbrief was in november 2018 en daarna zijn er nog 3 nieuwsbrieven verstuurd in 2019. De nieuwsbrief wordt naast het verzenden naar de abonnees ook gedeeld via het online kennsiplatform retailinsiders.nl en via onze social media kanalen; twitter (319 Volgers) en Linkedin (500 Volgers)
(8) Het platform ontwikkelt een jaarevent waarop de belangrijkste onderzoeksresultaten van het platform en de werkgemeenschappen worden gedeeld met de andere partners en het werkveld.
We hebben inmiddels 32 interne bijeenkomsten (incl. meetings werkgemeenschappen) gehad en 8 externe evenementen (ism het werkveld). De externe evenementen betreffen:
- 26 oktober 2017 Presentatie CLICK NL Drive 2017 Presentatie op CLICK NL DRIVE en persbericht om Retail Innovation Pltaform te promoten en zichtbaar te worden voor de markt. Persbericht is goed opgepakt in de media (10 bronnen). Verder is het platform nu
- zichtbaar op social media (linkedin – www.linkedin.com/company/retail-innovation-platform en twitter -@innovatieretail), waar wordt gecommuniceerdover de ontwikkelingen en projecten van aangesloten partners en nieuws uit de retailsector.
- Trademart Voorjaarsevent – mrt 2018: Dit was een samenwerking tussen Trademart en het platform. Het Retail Innovation Platform was hier vertegenwoordigd met studenten van retailopleidingen van diverse hogescholen van het platform en een aantal technologiepartijen uit het netwerk. Er was een knowledge center waar retailers terecht konden voor live demo’s van de aanwezige technologie voor hun winkels, en konden daarnaast bij studenten terecht voor een online scan van hun website en om te brainstormen met studenten over online marketingvraagstukken.
30 mei 2018: Retailution Symposium georganiseerd in samenwerking met Hogeschool Rotterdam (https://retailinnovatie010.nl/symposium/). Tijdens dit symposium is de concept onderzoeksagenda gepresenteerd en zijn er op basis van 4 onderzoeksthema’s van het platform, verschillende break-out sessies geweest. Tijdens dit event is naast het presenteren van de expertise van ons platform ook gelegenheid geweest voor de retailsector om feedback te geven op de concept onderzoeksagenda, waar de werkgroep uiteindelijk verder mee aan de slag kon voor het maken van een onderzoeksagenda.
- 18 september 2018: Plenaire sessie met leden en praktijkpartners waar de definitieve onderzoeksagenda gepresenteerd werd door middel van themapitches. Hierdoor werd het duidelijk op welke onderzoeksthema’s we ons gaan profileren voor de retailsector en hoe we het onderwijs kunnen verbinden met de retailsector middels onderzoek. Op basis van deze sessie en feedback wordt een leaflet ontwikkeld voor de retailsector, zodat het duidelijk is waarvoor ze bij ons terecht kunnen.
- 24 oktober 2018: presentatie Click NL Drive 2018 waar het platform de onderzoeksagenda met de onderzoeksthema’s presenteerde aan de sector. Na deze stap zijn de werkgemeenschappen aan de slag gegaan met het schrijven van position papers. Tijdens deze presentatie zijn we dieper in gegaan op het thema skills waar al sinds mei 2018 een gezamenlijk onderzoeksproject voor is gestart: Future Proof Retail
- 11 maart 2019 - Retailinnovatiefestial Roosendaal (https://retailland.nl/retailagenda-innovatie-festival) georganiseerd door de Retailagenda, hebben onderzoekers van het platform diverse workshops gegeven, waaronder workshops over innovatieve retail technologie, omnichannel retail, en lokale helden. Daarnaast hebben wij met praktijkpartners het kennisplatform Retail Insiders gepromoot dat in februari 2019 is gelanceerd, en hebben wij ter ondersteuning hiervan allerlei relevante retailpublicaties van kennisinstellingen gedeeld tijdens dit event.
- 3 juli 2019 - ZomerBBQ intern ledenevent waar en groot deel van de leden op informele wijze elkaar (vanuit verschillende werkgroepen) kennis maakten, beter leerde kennen en waar ze elkaar konden bijpraten over ontwikkelingen vanuit de kennisinstellingen en de sector.
- 24 oktober 2019 – Re-imagine retail; Georganiseerd door onderzoeksproject Future-Proof Retail (onderzoeksthema SKILLS), o.l.v. De Haagse Hogeschool voor bestuurders en ondernemers tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Diverse labs (waar verschillende kennisinstellingen – studenten, onderzoekers en docenten- op samenwerken) van het project Future-Proof Retai presenteerden hier onderzoek naar innovatieve retailconcepten. Voor lab-onderwijs werd ook het belang van het Retail Innovation Platform benadrukt als schakel tussen de kennisinstellingen en het werkveld.
(9) Het organiseren van scriptieprijzen of prijzen voor afstudeerwerken
Na discussie met de platformleden en gesprekken met het werkveld hebben we besloten om voorlopig geen scriptieprijs in te stellen.
Reflectie
We kijken terug op een geslaagde eerste 2 jaar van het platform waarin we veel bereikt hebben.
De belangrijkste 4 resultaten zijn:
1) Een serieuze gesprekspartner geworden voor de sector. De sector vindt het erg prettig om via 1 loket met de kennisinstellingen te kunnen samenwerken. Het platform zorgt ervoor dat vragen uit het werkveld bij de juiste personen binnen de instellingen terecht komen. We worden als platform uitgenodigd om deel te nemen aan diverse overleggremia van de sectoren over innovatie in de retail (o.a. van de Landelijke Retail Agenda, Platform de Nieuwe Winkelstraat en Retail Insiders)
2) Kennisuitwisseling tussen onderzoekers. Het platform heeft ertoe geleid dat onderzoekers van verschillende instellingen elkaar hebben leren kennen. Dit heeft geleid tot uitwisseling van kennis op het gebied van onderzoek, methoden, onderwijs en de wijze waarop onderzoek binnen het HBO georganiseerd is.
3) Zichtbaarheid van onderzoeksresultaten is vergroot doordat via het platform nauwer samenwerken met de brancheverenigingen op het gebied van de disseminatie van onderzoeksresultaten (o.a. gezamenlijke events)
4) We zijn ook zeer tevreden met het aantal gezamenlijke projecten en externe financiering die we in de eerste twee jaar hebben binnengehaald. Dat was boven verwachting en biedt goede perspectieven voor de komende jaren.
Inmiddels zijn 15 kennisinstellingen en 45 onderzoekers aangesloten bij het platform. We zijn een open platform waaraan alle geïnteresseerde kennisinstellingen en docenten en onderzoekers die zich bezig houden met retail innovatie aan kunnen deelnemen. Om die reden hebben we besloten om ook instellingen uit België deel te laten nemen aan het platform. Dit biedt uitgelezen kansen voor de aanvraag van Europese subsidies.
Samengevat zijn we erg blij dat SIA de platformregeling in het leven heeft geroepen omdat het de impact van ons onderzoek vergroot heeft, tot meer (project)afstemming en kennisuitwisseling tussen onderzoekers heeft geleid en er meer kansen voor onderzoek financiering zijn ontstaan.


Description

De retailsector verandert diepgaand en structureel. Door ontwikkelingen in technologie, sociaal-culturele en demografische trends en ook door veranderingen binnen het domein van retail zelf, staan veel ondernemingen en andere stakeholders, zoals gemeenten, de vastgoedsector en toeleveranciers van het winkelbedrijf voor belangrijke uitdagingen. Dit veld vormt een belangrijk onderzoeksthema van praktijkgericht onderzoek van lectoraten binnen het Hoger Beroepsonderwijs. Dat is nu nog versnipperd, maar kan en kracht en relevantie winnen bij samenwerking.

Het lectorenplatform Retail Innovation beoogt door middel van bundeling en gecoördineerde en deels gezamenlijke uitvoering van nieuw praktijkgericht retail onderzoek door de lectoren in het HBO een betere gestructureerde bijdrage leveren aan de noodzakelijke innovatie in de retailsector in Nederland, in het bijzonder op basis van de nationale retail(onderzoeks)agenda. Vanuit die bundeling de verbinding leggen met de retailsector, samen met geassocieerde partners zoals TKI CLICKNL, belangstellende universiteiten en relevante organisaties en vertegenwoordigers van de retailsector om de doorwerking van bevindingen en resultaten verder te versterken.


© 2024 SURF