Project

RETOUR Een circulair businessconcept voor recyclebare bio-based karpetten

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

In project Retour stond een consumentenonderzoek naar het retourneren van recyclebare
karpetten centraal. Daarnaast is een materialenpaspoort ontwikkeld en is een passend
businessmodel geselecteerd. Het project is uitgevoerd door Fontys Hogeschool, Arapaha BV en
Donkersloot Trade BV.
In de Customer Journeys zijn bestaande gewoontes en onderliggende motieven van
consumenten rond het wegdoen van vloerkleden in kaart gebracht. Belangrijke motieven
bleken:
 Gemak (tijd / moeite)
 Voldoening van ‘iemand een plezier doen met het kleed’
 Respect (voor het kleed / de vorige eigenaar)
 Duurzaamheid
 Financieel voordeel
Op basis van de Customer Journeys en literatuur zijn persona’s ontwikkeld, die om verschillende
benaderingen van gedragsverandering vragen .
Persona Boodschap Taalgebruik Kanalen Triggeren met
betrokken en
duurzaam:
Verantwoordelijk
Feiten en mogelijkheden.
(hoeft niet overtuigd te
worden)
Niet belerend Betrouwbare
bronnen
‘Samen verbeteren we de
wereld’
‘Eenheid’ (Cialdini, 2021)
Betrokken en
duurzaam:
Ontplooier
Focus op innovatie
(hoeft niet overtuigd te
worden)
Up to date /
prikkelend
Sociale media Zelfontplooiing en plezier
Betrokken niet
duurzaam
Ook duurzaamheid is
maatschappelijke
verantwoordelijkheid
Simpel Traditioneel;
betrouwbaar
(Autoriteit [7])
Maatschappelijke
verantwoordelijkheid
Onverschillig,
onwetend
Focus op urgentie,
noodzaak duurzaamheid
Simpel; humor Divers - Gemak (ontzorgen); -
‘Iedereen doet het’
Social proof (Cialdini,
2021)
Individueel
voordeel en gemak
‘What’s in it for me’ Up to date;
gelijkwaardige
gesprekspartner
Sociale media Persoonlijke voordelen
In een Design Thinking-sessie met studenten zijn de bevindingen uitgewerkt in
voorbeeldinterventies.
Arapaha heeft een materialenpaspoort ontwikkeld (Product passports - Arapaha ).
Op basis van een review van best practices en een focusgroep met studenten is gekozen voor
het businessmodel ‘lease-met-variabele-borg’.
De projectresultaten zijn gepresenteerd op de Sustainable Consumption and Production
Conference (Wageningen, 07-07-2023).
In augustus is in vakblad ‘Interior Business’ een artikel over Retour verschenen.
Verder is een workshop ontwikkeld waarin studenten voor persona’s gedragsinterventies
ontwikkelen en business- en retourmodellen kiezen. Deze is op 28 september getest met
minorstudenten Circulaire Economie.


Description

Retour richt zich voornamelijk op consumentengedrag ten opzichte van het retourneren van duurzame producten en in het bijzonder het retourneren van recyclebare karpetten. Het is geformuleerd door Arapaha BV uit Maastricht en Donkersloot Trade BV uit Bussum, in samenwerking met Fontys Expertisecentrum Circulaire Transitie, Phenomena BV en CuRe Technology BV. Daarmee is de volledige keten, van ontwerp, productie, verkoop en logistiek vertegenwoordigd. De rol van consumentengedrag bij het recyclen van duurzame producten staat centraal in dit project, zonder de technische mogelijkheden en de economische haalbaarheid uit het oog te verliezen. Binnen dit onderzoeks- en ontwikkelingsproject willen Arapaha BV en Donkersloot Trade BV een samenwerking opzetten met Fontys Hogescholen (Expertisecentrum Circulaire Transitie, de opleiding Toegepaste Psychologie en de minor Circulaire Economie). Arapaha BV verzorgt input voor het materialenpaspoort, faciliteert reparatie en hergebruik en/of past moleculaire recycling van geretourneerde goederen toe. Donkersloot BV en Phenomena BV onderzoeken het design en de marktaspecten, zoals distributie en de retourlogistiek vanaf de eindgebruiker. Arapaha BV zal recyclingproeven conform de CuRe technologie uitvoeren en Fontys neemt de vraagstelling omtrent de beïnvloeding van consumentengedrag op zich, alsmede de uitwerking van het materialenpaspoort en een businessmodel. Het eindresultaat van dit project bestaat – naast een interventie voor de beïnvloeding van het gedrag van de eindgebruiker, uit een materialen paspoort- en advies met betrekking tot een (repliceerbaar) businessmodel. De bevindingen worden tijdens een afsluitend event– via het netwerk van de betrokken partijen- gedeeld met andere MKB-bedrijven in Noord-Brabant en Limburg en gepubliceerd in een nader te bepalen vakblad.



© 2024 SURF