‘Samen duurzaam verpakken’
Verduurzaming van product-verpakkingscombinaties: de samenwerking tussen private label fabrikanten en merkeigenaren.
Verpakkingen vervullen meerdere rollen in hun gecombineerde levenscyclus met het product dat ze bevatten. Met het garanderen van versheid en houdbaarheid en het realiseren van bescherming in transport lijkt de verpakking een duurzaam hulpmiddel om producten te beschermen en verkopen. Verpakkingen worden echter steeds meer als een probleem beschouwd, waarbij voornamelijk plastic verpakkingen als niet duurzaam worden gezien en het plastic verpakkingsafval als signaal wordt gezien om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat een verpakking gemiddeld 10% van de milieu-impact van een product-verpakkingscombinatie veroorzaakt, en dat het vaak een cruciale rol speelt om ervoor te zorgen dat het product, dat 90% van de impact omhelst, niet verloren gaat (Verghese et al. 2013). Dit getuigd dat verpakkingen kunnen bijdragen aan de verduurzaming van product-verpakkingscombinaties.
Nederlandse retailers en merkeigenaren hebben ambitieuze verduurzamingsdoelstellingen en het is de vraag hoe product-verpakkingscombinaties verduurzaamd kunnen worden om deze te behalen. Private label fabrikanten spelen een grote rol in het produceren van deze product-verpakkingscombinaties, en willen graag een koploperspositie vervullen in verduurzaming. Hun rol in verduurzaming is echter niet zo evident, omdat ze immers afhankelijk zijn van de vraag vanuit merkeigenaren en de toelevering van verpakkingen vanuit verpakkingsleveranciers.
De Chocoladefabriek is zo’n private label fabrikant, die chocolade produceert voor onder andere HEMA. De Chocoladefabriek wil een koploperspositie innemen in de verduurzaming van chocolade product-verpakkingscombinaties, maar is daarin afhankelijk van de vraag vanuit merkeigenaren zoals HEMA. Onderzocht zal worden welke barrières de Chocoladefabriek tegenkomt in verduurzaming en hoe ze het beste in samenwerking met HEMA hun product-verpakkingscombinaties kunnen verduurzamen. De bevindingen uit dit onderzoek kunnen dienen als best practice voor andere private label fabrikanten en merkeigenaren om ook verduurzaming te bewerkstelligen.