Nederland staat voor grote en complexe maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en het behoud van het maatschappelijk verdienvermogen. Logistiek speelt hierbij een cruciale rol, maar het loopt tegen fysieke grenzen aan. Schuifvloertrailers vervoeren grote hoeveelheden vracht door heel Nederland en zijn onmisbaar in de landelijke logistiek keten. Voor trailer eigenaars, is het belangrijk om ze efficiënt te gebruiken en onderhouden zonder de totale eigendomskosten in gevaar te brengen.
Het EFRO-Smart Trailer project begon in 2021 om de digitalisering van trailers te onderzoeken en zo waarde creatie te vergroten. Het doel was om een digitaal meetplatform aan boord van de trailer mogelijk te maken, waarmee eigenaren de voertuigslijtage kunnen monitoren. Hierdoor kunnen zij onderhoudsactiviteiten efficiënter plannen en nieuwe bedrijfsmodellen introduceren.
Met Smart Trailer 2.0 wordt onderzocht hoe trailers duurzamer gebruikt kunnen worden via een servitisatiemodel. Dit model omvat verschillende mechanismen die de circulaire economie van trailers kunnen bevorderen:
• Gebruikers betalen alleen voor het daadwerkelijke gebruik (pay-per-use). Zorgvuldig gebruik kan leiden tot lagere tarieven, terwijl overmatig gebruik tot boetes kan leiden, waarbij de tarieven gecorreleerd worden aan de werkelijke eigendomskosten.
• Zowel fabrikanten als eigenaren hebben belang bij het verlengen van de levensduur van trailers. Dit kan worden gestimuleerd door zorgvuldiger gebruik, aangezien een pay-per-use model wordt gehanteerd.
• Eigenaren van trailers hebben baat bij efficiënter gebruik en verlaging van eigendomskosten. Het direct koppelen van gebruik aan kosten kan leiden tot zorgvuldiger gebruik, verminderde slijtage van subsystemen, lagere onderhoudskosten, en uiteindelijk tot een grotere beschikbaarheid van trailers.
• Monitoring van routes en vracht, gebaseerd op gebruiksgegevens, zal ook leiden tot beter logistiek en een efficiënter gebruik van de trailers.
Smart Trailer 2.0 focust op het ontwikkelen van gebruik gebaseerde slijtagemodellen die een servitisatiemodel kunnen ondersteunen. Een toekomstig projectvoorstel zal onderzoeken of nieuwe betalingsmethoden kunnen leiden tot duurzamer gebruik van trailers.