Spoorbeheerder Prorail heeft jaarlijks aanzienlijke hoeveelheden afgedankte rails (spoorstaven), deze
worden omgesmolten voor de staalproductie (recycling). Omsmelten kost energie en er gaat veel
waarde verloren. Prorail wil naar een meer circulaire toepassing. Alternatieven waarbij spoorstaven
hoogwaardig hergebruikt worden zijn nodig! Het is goed te voorspellen wanneer spoorstaven afgedankt
zullen worden. Spoorstaven zijn een kwalitatief hoogwaardig product, gemaakt uit de grondstof ijzer.
Het spoorwegnet is dan ook de ideale grondstoffenbank: een product van goede kwaliteit dat in
substantiële en voorspelbare hoeveelheden beschikbaar is. Dankzij de uitstekende
materiaaleigenschappen zijn afgedankte spoorstaven vermoedelijk goed bruikbaar als constructief
element in gebouwen of infrastructurele objecten. Over de eigenschappen en
toepassingsmogelijkheden van spoorstaven in relatie tot deze nieuwe functie is echter weinig bekend.
De participerende (MKB)bedrijven zien hier kansen voor het ontwikkelen van nieuwe circulaire
producten en diensten. Daarom wordt gekeken of spoorstaven een tweede (en volgende) leven kunnen
leiden als constructie materiaal. Met dit voorstel wordt onderzocht welke constructieve en materiaaltechnische
aspecten relevant zijn bij het gebruik van spoorstaven als constructiemateriaal.
Mogelijkheden voor hoogwaardig hergebruik van spoorstaven worden gegenereerd. Er wordt een
constructief ontwerp voor een demontabele modulaire voetgangersbrug gemaakt. Inzicht in
businesscase en milieu-impact worden gegeven. De ontwikkelde kennis wordt gedeeld via
kennisdelingsbijeenkomsten, rapporten en een factsheet. Studenten worden betrokken bij dit project.