Project

Trashure: Ontwerp als vliegwiel van lineaire naar circulaire bedrijfsmodellen

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

The intention of Trashure is to contribute to system change in the fashion industry specifically
focusing on dealing with textile waste. Only 1% of current clothing consists of recycled textiles,
while the ambition of the Dutch government for 2030 is to increase the application of recycled
textiles up to 50% of all produced (textile) products. The goal is to arrive full circle with 100%
circular textiles by 2050. This vision requires contemporary business models that optimally
balance supply and demand.
The Hague University of Applied Sciences (HHS) has partnered up with two SME (Small-Medium
Enterprises) to research innovative and profitable business models that reach ‘mainstream’
target groups. i-did is an innovative and inclusive Dutch company that transforms textile waste
into designer felt. Internationally acclaimed fashion designer Ronald van der Kemp (RVDK) is a
pioneer in sustainable haute couture and dresses celebrities such as Michelle Obama and Emma
Watson. Together they aim to raise awareness around revaluation of textile waste and offer
attractive fashion items made from felt: from trash to treasure!
Collaboration between the partners led to visibility in (inter)national (social) media, especially
when RVDK launched conversation pieces crafted from felt during fashion weeks. Trashure
caught the attention of celebrities and has been featured in global magazines such as VOGUE
and Harper’s Bazaar as well as Dutch FD and national television. Trashure was also presented
twice during Dutch Design Week and included in a DDW exhibition as well as a digital magazine.
In addition, a limited-edition designer tote bag collection was launched which sold out on the idid webshop within 24hrs. The partners have secured follow-up funding to further develop the
business case as well as technological innovation of the felt material. Altogether, Trashure has
shown the value of design as a catalyst from transitioning to a circular textile economy.


Description

De textiel afvalberg groeit gestaag; aan de ene kant wordt er meer geproduceerd, geconsumeerd en afgedankt; aan de andere kant wordt er niet genoeg hergebruikt. Dit vraagt om oplossingen op meerdere niveaus, zowel technische oplossingen als bewustzijns- en gedragsveranderingen.

De kleding- en textielsector, een van de meest vervuilende industrieën , werkt hard aan verduurzaming. In het Beleidsprogramma Circulair Textiel 2020-2025, waarmee de Rijksoverheid beoogt voor 2035 de ecologische voetafdruk van de textielsector te halveren, is een grote rol weggelegd voor de thema’s textielrecycling en consumentenbewustwording.

Hoewel de toevoer van textielafval groeit, blijven gezonde verdienmodellen voor de verwerking van textielafval achter. De vraag naar gerecycled textiel is gering. In Trashure doet de Haagse Hogeschool in samenwerking met twee mkb-bedrijven onderzoek naar innovatieve en financieel gezonde businessmodellen voor het bereiken van ‘mainstream’ doelgroepen met producten van textielafval.

Consortiumpartner i-did is een sociale onderneming die van gerecycled textiel producten maakt met als doel een zo groot mogelijk maatschappelijk bewustzijn creëren aangaande textielconsumptie. De particuliere afzetmarkt voor de producten is klein, omdat ze geen aansluiting vinden bij een groot publiek. In Trashure wordt verkend hoe een groot ‘mainstream’ publiek bereikt kan worden met producten van textielafval en welke rol design hierin kan spelen. Om deze reden wordt een samenwerking opgezet met duurzame couture ontwerper Ronald van der Kemp (RVDK).

Trashure heeft een tweeledig doel: het vergroten van bewustzijn aangaande textielconsumptie en het herwaarderen van textielafval, en het vercommercialiseren van een toegankelijke productlijn met als primaire grondstof textielafval.

Het beoogde resultaat is een sustainable business case voor Trashure en een generiek businessmodel waarin de rol van design voor de vercommercialisering en brede acceptatie van circulair textiel centraal staat. De intentie achter de samenwerking is om als voorbeeld functie te fungeren van hoe circulair textiel vermarkt en vercommercialiseerd kan worden.


© 2024 SURF