Contextrijke schoolomgevingen bieden talrijke mogelijkheden voor sociale interactie, direct fysiek contact
met de omgeving, en natuurlijke voorwerpen om te onderzoeken. SBO Arcadia wil investeren in vergroening
van de openbare ruimte rondom de school en daarbij een tweeledige slag maken: educatie in, met en over
de natuur op basis van de ‘Harmony principes’ vakoverstijgend inbouwen in het onderwijs en de
betrokkenheid van buurtbewoners vergroten. Het team van SBO Arcadia had de volgende vraag bij Zuyd
Hogeschool neergelegd: “Hoe kunnen de contextrijke schoolomgeving en de expertise van buurtbewoners
optimaal ingezet worden voor natuur-gebaseerd leren in een Collaborative Community Education Model
(CCEM), waarbij aantoonbaar aan de leerdoelen van het onderwijsprogramma wordt bijgedragen en het
innovatievermogen van leerkrachten vergroot wordt?”
Tijdens drie bijeenkomsten met alle partners stond kennismaking en procesbewaking centraal. Tijdens
participatieve co-creatie sessies is de inhoud bepaald. Voorbeelden zijn sessies met leerkrachten om de
ontwerpeisen voor het natuureducatie-programma (toolbox natuureducatie) op te halen en met
buurtbewoners, leerlingen en leerkrachten om de inrichting van het plukbos te bepalen. De vertaalslag van
de ontwerpfases werd gemaakt in diverse activiteiten, zoals een les over zaden en planten en een ‘plantdag’ om het plukbos aan te leggen. Tijdens de Zomerschool hebben kinderen het plukbos verzorgd en zijn
verdere educatieve activiteiten uitgevoerd. De leerkrachten hebben met het MAIUS onderwijsvolgsysteem
kennis gemaakt en een voorbeeld-les is samen met de leerkrachten ingericht. Lessons learned zijn gedeeld
binnen de 46 scholen van de koepelorganisatie Movare. Studenten (ca. 100) van twee
onderwijskeuzemodules van Zuyd hebben kennis genomen van het project en enkele studenten (n=15)
hebben hun opdracht hieraan gewijd. Exposure heeft via verschillende kanalen plaatsgevonden en
vervolgvragen zijn opgehaald. De samenwerking tussen Zuyd en Movare zal in de komende studiejaren
voortgezet en mogelijk geïntensiveerd worden in de vorm van een Living Lab.
Contextrijke schoolomgevingen bieden talrijke mogelijkheden voor sociale interactie, direct fysiek contact met de omgeving, en natuurlijke voorwerpen om te onderzoeken. SBO Arcadia is onlangs begonnen met de herinrichting van de openbare ruimte rondom de school met de aanleg van een moestuin (permacultuur). De school wil verder investeren in vergroening door de aanleg van een Tiny Forest en daarbij een tweeledige verdiepingsslag maken. Leerkrachten willen educatie in, met en over de natuur op basis van de ‘Harmony principes’ vakoverstijgend inbouwen in hun onderwijs. Het met leerkrachten ontwikkelen van een leerproces dat gebaseerd is op een diepgaand begrip van, en verbondenheid met de natuurlijke wereld zal leerlingen uitrusten met vaardigheden die ze nodig hebben om duurzamer te leven. Daarnaast wil de school de betrokkenheid van buurtbewoners vergroten door hun expertise in te zetten in vernieuwing van het onderwijsprogramma richting een community school en het onderhouden van het groen. Het team van SBO Arcadia wil hun innovatievermogen vergroten en heeft de volgende vraag bij Zuyd Hogeschool neergelegd:
“Hoe kunnen de contextrijke schoolomgeving en de expertise van buurtbewoners optimaal ingezet worden voor natuur-gebaseerd leren in een Collaborative Community Education Model (CCEM), waarbij aantoonbaar aan de leerdoelen van het onderwijsprogramma wordt bijgedragen en het innovatievermogen van leerkrachten vergroot wordt?”
Deze KIEM-aanvraag draagt bij aan een innovatief onderwijsmodel (CCEM) waarbij de context-specifieke implementatie van natuur-gerelateerd basisonderwijs en het vergroten van het innovatievermogen van leerkrachten centraal staat. Het bestaande samenwerkingsverband tussen Zuyd Hogeschool, SBO Arcadia, Taco Blom permacultuur en W.E. Projects wordt vernieuwd, verstevigd en uitgebreid met GeoActive BV, Moestuinman en buurtbewoners om vernieuwend onderwijs vorm te geven, leeropbrengsten te expliciteren en de openbare ruimte te onderhouden. Zowel leerkrachten (professionals) als betrokken partners zullen belangrijke gebruikers van het eindresultaat zijn waarbij onze aanpak als voorbeeldmethode dient voor andere scholen.