Project

Versterking van de veerkracht van de creatieve industrie

Overview

Project status
Other
Start date
End date
Region

Purpose

Dit onderzoeksproject had als doel te achterhalen elke factoren bijdragen bij aan de veerkracht van bedrijven
in de creatieve industrie welke middelen inzetbaar zijn om de veerkracht van bedrijven te vergroten?
De aanpak is als volgt geweest: Allereerst is er een literatuurstudie gedaan naar de state-of-the-art van het
managementonderzoek op dit terrein. Hieruit is de conclusie getrokken dat het drie-niveau (individu, team en
organisatie) model van Raetze et al (2021), als een goed vertrekpunt kan dienen voor de ontwikkeling van
een model dat van toepassing is op de creatieve industrie.
Daarna zijn deskundigen uit de creatieve industrie geraadpleegd middels focusgroepsessies. De factoren uit
het model van Raetze zijn verder aangescherpt en de conclusie is getrokken dat in de creatieve industrie
een vierde niveau onderscheiden moet worden: omdat in de creatieve industrie vaak (al dan niet
terugkerende) samenwerking wordt gezocht met partijen in het netwerk van een onderneming, dient het
niveau “netwerk” aan het model van Raetze te worden toegevoegd.
Op basis van de de focusgroepgesprekken sessie is een vragenlijst opgesteld die is afgenomen onder een
groot aantal bedrijven in de creatieve industrie. Met behulp van Principle component analyse is een model
ontwikkeld dat als instrument kan dienen om de thermometer in een organisatie te steken. Het beantwoordt
de vraag “in hoeverre is een organisatie toegerust op omgaan met veranderingen”.
De uitkomsten van het project bestaan uit:
- Een model dat veerkracht van bedrijven in de creatieve industrie verklaart, vastgelegd in een
wetenschappelijk paper en een drietal artikelen gericht op de creatieve industrie;
Formulier eindrapportage RAAK-mkb
indieningsronde september 2020
Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA Pagina 4 van 11
- Een online-instrument om de eigen veerkracht te vergelijken met die van collega’s
(https://verveci.buas.nl);
- Een instrumentarium om veerkracht van organisaties te verbeteren (https://verveci.buas.nl/ontwikkelen/)


Description

In het KIEM-project “Long-run Gaming Start-ups” is onderzoek gedaan naar de factoren die de continuïteit van bedrijven in de videogame industrie beïnvloeden. De ondervraagde ondernemers gaven aan dat het omgaan met veranderende omstandigheden hun belangrijkste uitdaging is. De recente ontwikkelingen rond het Coronavirus hebben aangetoond dat het kunnen omgaan met veranderingen meer dan ooit een belangrijke ondernemerscompetentie is. Dit werd al geconstateerd door de Kennis- en Innovatie Agenda van CLICKNL, die stelt: “Om die uitdagende rol op te pakken en verder te brengen is een veerkrachtige sector nodig, [...], een sector die gedreven wordt door kennis en zich laat ondersteunen door methoden” (TKI CLICKNL, 2020, p. 2).
Dit onderzoeksproject wil hieraan een bijdrage leveren en beantwoord de volgende onderzoeksvraag:

Welke factoren dragen bij aan de veerkracht van bedrijven in de creatieve industrie in Nederland en welke middelen zijn inzetbaar om de veerkracht en daarmee de overlevingskans en doorgroeimogelijkheden te vergroten?
Middels een methodiek aanbevolen door Slavec & Drnovesek (2012) worden bestaande modellen aangepast middels literatuuronderzoek, groepsgesprekken en diepteinterviews. Het resulterend model wordt gebruikt voor een grootschalig kwantitaief onderzoek. Op de resultaten wordt een factoranalyse gedaan, om een online benchmarktool te ontwikkelen. Vervolgens wordt in jaar 2 van het project op basis van literatuurstudie naar succesvolle HRM interventiemethodieken instrumentarium ontwikkeld ter verbetering van veerkracht.
Beoogde resultaten voor de creatieve industrie zijn een (online) instrument om de veerkracht van ondernemingen in de creatieve industrie te benchmarken en een instrumentarium dat ondernemers helpt hun veerkracht te versterken.
Het project draagt tevens bij aan de Strategie & Organisatie wetenschap. Terwijl het verschijnsel veerkracht in toenemende mate de interesse van wetenschappers heeft, zijn nog veel vragen open: het meten van veerkracht, de contextafhankelijkheid van het begrip, veerkracht in het midden- en kleinbedrijf en onderzoek naar effectiviteit van instrumenten om veerkracht te verbeteren.


© 2024 SURF