Om in de complexe praktijk te komen tot innoveren en verbeteren van onderwijs is samen onderzoekend werken (SOW) van belang: systematisch reflecteren, waarbij theorie en praktijk verbonden worden. Docenten die SOW, onderzoeken met elkaar een praktijkvraagstuk op basis van praktijk- én wetenschappelijke kennis. Zij reflecteren op hun werkwijze en verbinden hier handelingsconsequenties aan. Dit praktijkonderzoek levert nieuwe kennis op over hoe samen onderzoekend werken structureel versterkt kan worden in de dagelijkse praktijk binnen de voortgezet onderwijs scholen van Stichting Carmelcollege. SOW heeft betrekking op de werkwijze binnen docententeams op de scholen, maar vraagt ook iets van de individuele docent en de organisatiecontext die tot SOW uitnodigt. SOW vraagt tot slot om een faciliterende organisatiestructuur en onderzoekscultuur en doet daarmee een beroep op de organisatie als geheel.
Om het SOW te versterken wordt praktijkonderzoek onderzoek gedaan op drie niveaus geïntervenieerd: individueel, team en organisatie. Met een ontwerpgerichte aanpak en in cocreatie met de teams worden interventies (her)ontworpen en getest. We kiezen voor een participatief actieonderzoek, waarbij het gaat om ‘knowledge for practice’ en niet ‘knowledge of practice’. Doorlopend worden nieuwe inzichten teruggekoppeld aan docenten, docententeams en een denktank. De aanpak kent drie fasen: 1: In docententeams samen betekenis geven aan ervaringen met SOW en daar lessen uit trekken. 2: Vier docententeams experimenteren en (her)ontwerpen in cocreatie. 3: We brengen betekenisvolle momenten samen tijdens een brede werkveldbijeenkomst. Concreet betekent dit dat acht teams verdeeld over drie scholengemeenschappen structureel aan de slag gaan met SOW over de periode van vier jaar. Het doel is om SOW te borgen en op te schalen op basis van geleerde lessen vanuit de interventies. Uitkomsten worden breed gedeeld met werkvelden en de wetenschap.