Project

Visueel en interactie ontwerp van comfortabele en zinvolle VR: toegepast ter ondersteuning van de rijopleiding en voorbereiding op de rijexamens.

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Description

Tijdens de rijopleiding leren bestuurders verkeersregels toe te passen, situaties in te schatten en het voertuig te besturen. Hoewel een beperkt aantal rijopleiders pakketten aanbiedt inclusief lessen in een rijsimulator, is het overgrote deel van de voorbereiding op zowel de theorie- als de praktijkexamen de afgelopen jaren nauwelijks gemoderniseerd door middel van nieuwe technieken. Hier ligt een grote kans voor de creatieve sector. Door gebruik te maken van de sterke punten van VR, zoals immersie, kan de rijopleiding een grote innovatieslag maken. Hierbij is het essentieel te bepalen wat de visuele en interactieve eisen zijn aan een VR omgeving om een comfortabele (geen motion sickness) training in te richten en te bepalen wat de ontwerpruimte is om een gevarieerd en zinvol trainingsaanbod aan te bieden.

Deze aanvraag spitst zich toe op de rijopleiding, maar de benodigde visuele en interactieve eisen zijn belangrijke issues voor een breder spectrum van trainingen. De belangrijkste punten van deze aanvraag zijn dan ook het opstellen van generieke ontwerpvoorwaarden 1) voor de benodigde visuele en interactieve elementen, waarbij een 2) comfortabele VR ervaring ten behoeve van een complexe en dynamische taak zoals autorijden een belangrijke focus is. 3) Met deze ontwerpvoorwaarden zullen studententeams enkele prototypes opleveren, welke geëvalueerd zullen worden. 4) Het huidige netwerk zal worden versterkt en verbreed, 5) voor een grotere vervolgaanvraag om de beroepspraktijk van rijopleidingen te vernieuwen én de kennis te vergroten voor de creatieve industrie over het gebruik VR en playful design van effectieve trainingen.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF