Virtual Reality (VR) is een technologie die mensen een 360-graden virtuele wereld kan laten ervaren, zonder directe blootstelling. Zo is elke situatie in de medische wereld te simuleren. Bijvoorbeeld om te ervaren wat het inhoudt om een MRI scan te ondergaan voor die daadwerkelijk wordt ondergaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit patiënten, en kinderen in het bijzonder, helpt zich beter voor te bereiden op zo’n onderzoek, waardoor de kwaliteit ervan en verdere behandelingen beter worden. Ook het UMCG Beatrix Kinderziekenhuis heeft zo'n VR applicatie. Echter, praktische toepassingen van VR in de zorg staat nog in de kinderschoenen doordat deze vaak niet gebruiksvriendelijk is en er geen adequate integratie in het zorgprotocol bestaat, met gevolg dat de VR applicatie niet vaak wordt gebruikt.
Het voornaamste doel van dit project is om samen met de creatieve industrie kennis te ontwikkelen die nodig is om het gebruik van VR in de zorg te bevorderen, zo dat die nog effectiever kan worden ingezet. Om dit te bereiken gaat de Hanzehogeschool Groningen, samen met SyncVR Medical en het UMCG onderzoeken hoe we een dergelijke VR toepassing zo gebruiksvriendelijk kunnen maken dat die goed inpasbaar is in het zorgprotocol van het ziekenhuis. Daarnaast wordt onderzocht hoe het zorgprotocol zo aangepast kan worden dat een dergelijke VR toepassing beter geïntegreerd kan worden in de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis. Vervolgens onderzoeken we hoe we de opgedane kennis kunnen vertalen naar de ontwikkeling van een andere VR applicatie die een meerwaarde kan hebben in het kinderziekenhuis. Door de (door)ontwikkeling van de VR applicaties in nauwe samenwerking met de verschillende stakeholders middels co-creatie wordt uitgevoerd, zal de acceptatie en adoptie worden verhoogd, hetgeen een positieve impact kan hebben op de medische zorg. Bedoeling is dat dit project een structurele samenwerking tussen de consortiumpartners, en andere relevante partners, oplevert.
Virtual Reality (VR) is een technologie die mensen een “echt” voelende virtuele wereld kan laten ervaren,
zonder directe blootstelling. Zo is elke situatie in de medische wereld te simuleren. Bijvoorbeeld een MRIscan. Het UMCG Beatrix Kinderziekenhuis heeft zo'n VR applicatie. Echter, praktische toepassingen van VR
in de zorg staat nog in de kinderschoenen en zijn vaak niet gebruiksvriendelijk of goed geïntegreerd in
zorgprotocollen, zodat ze in praktijk nauwelijks worden gebruikt.
Het voornaamste doel van dit project is geweest om samen met de creatieve industrie, kennis te ontwikkelen
die nodig is om het gebruik van VR in de zorg te bevorderen en effectiever in te zetten. Samen met de
zorgprofessionals van het UMCG (pedagogisch medewerkers) en studenten van de Hanze opleiding
Creative Media & Game Technologies, is in co-creatie tijdens een reeks aan evaluatie- en testmomenten
een werkend prototype ontwikkeld die dusdanig eenvoudig in gebruik is, dat professionals aangeven ermee
te kunnen en vooral willen werken.
Bij de ontwikkeling is nagedacht over de aansluiting op zorgprotocollen, en hoe die eventueel aangepast
kunnen worden, zodat VR toepassingen beter geïntegreerd kunnen worden in de dagelijkse zorgpraktijk. Dit
heeft inzichten opgeleverd die breed inzetbaar zijn in het ontwerpproces van digitale middelen voor
voorlichting met VR-technologie.
Tijdens dit project is er een structurele samenwerking geweest tussen het UMCG, Hanze opleiding CMGT en
het Lectoraat Digitale Transformatie. Deze krijgt een vervolg in de vorm van een afstudeeropdracht voor een
CMGT student, terwijl ondertussen met het huidige prototype als handvat, gezocht wordt naar nieuwe, extra
consortium leden. Door de (door)ontwikkeling van deze VR applicatie, middels co-creatie en in nauwe
samenwerking met de verschillende stakeholders, zal de acceptatie en adoptie verder verhoogd worden,
hetgeen een positieve impact zal hebben op de medische zorg.
This project has no products
Finished
Not known
GOCI.KIEM.02.004