Project

Zelfregie in dagelijkse activiteiten

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Dit postdoc-project beoogde de professionele begeleiding van zelfregie in dagelijkse activiteiten van cliënten te onderzoeken en ontwikkelen in een geriatrisch revalidatiecentrum (ZZG Herstelcentrum te Groesbeek) en een centrum voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH centrum te Nijmegen).

In het ZZG Herstelcentrum heeft het project geleid tot het ontwikkelen van het product ‘Oefenverlof met een student’. Aanleiding voor de ontwikkeling van het oefenverlof met een student was de ervaring dat veel cliënten die een beroerte hadden gehad, de overgang van klinische revalidatie naar huis als lastig en uitdagend bestempelden. Om deze overgang naar huis voor cliënten (en mantelzorgers) te vergemakkelijken is een kwaliteitszorgproject uitgevoerd.
Door middel van een ontwerpgericht onderzoek is gedurende twee jaar gewerkt aan het doel om de overgang van de klinische revalidatieperiode in het ZZG Herstelcentrum naar huis te verbeteren. In verschillende fasen en deelonderzoeken hebben cliënten die een beroerte hebben gehad, mantelzorgers, studenten, professionals van het CVA-team en docenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen geparticipeerd in het project. Data-verzameling en data-analyse, ontwerpprocessen en ontwikkeling van het oefenverlof hebben plaatsgevonden door individuele en groepsinterviews, participerende observaties en informele gesprekken.
Het eindresultaat is het Oefenverlof met een student: studenten worden ingezet tijdens een oefenverlof van een cliënt met een beroerte in de thuissituatie. Cliënten ontvangen door dit oefenverlof extra revalidatiemomenten door de inzet van studenten. Studenten krijgen via het oefenverlof een extra leerervaring via activiteiten tijdens het oefenverlof. Hiermee is het Oefenverlof met een student een innovatie in revalidatiezorg en onderwijs.
De publicatie met een uitgebreide beschrijving van het Oefenverlof met een student is in te zien via
https://www.han.nl/onderzoek/centres-of-expertise/sneller-herstel/


Description

Van patiënten en burgers wordt in toenemende mate verwacht dat zij zelf regie gaan of blijven voeren. De vraag hoe patiënten in de geriatrische revalidatie en inwoners van een gemeente met de toenemende verwachting van zelfregie kunnen (blijven) participeren in dagelijkse activiteiten, is een uitdaging voor zorg- en welzijnsprofessionals. Deze begeleiding is tot nu toe vaak weinig persoonsgericht en wordt nog weinig methodisch ingezet door professionals. Dit roept de vraag op hoe het voeren van zoveel mogelijk zelfregie ontwikkeld of behouden kan worden tijdens professionele begeleiding.
Dit postdocproject is verbonden aan het lectoraat Neurorevalidatie en Innovatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het beoogt de professionele begeleiding van zelfregie in dagelijkse activiteiten van patiënten en burgers te onderzoeken en ontwikkelen in drie contexten: tijdens de ontslagfase van klinische revalidatie naar huis voor patiënten met niet aangeboren hersenletsel (NAH); thuiswonende inwoners van een gemeente die voorzieningen aanvragen; langdurig thuiswonende NAH-patiënten met de wens meer dagelijkse activiteiten te kunnen ondernemen.
Tijdens het postdocproject worden in deze contexten werkplaatsen opgezet om met de praktijk producten te ontwikkelen. De onderzoeksvraag is: Hoe kunnen patiënten/burgers worden begeleid om de participatie in dagelijkse activiteiten te optimaliseren waarbij de zelfregie zoveel mogelijk bij de patiënt/burger ligt?
Diverse onderzoeksmethoden worden ingezet om deze onderzoeksvraag te onderzoeken in de werkplaatsen. Patiënten, burgers en professionals in een revalidatiesetting, een gemeente en een wijkcentrum worden bevraagd op de wensen, mogelijkheden en belemmeringen m.b.t. zelfregie in de dagelijkse activiteiten. Uiteindelijk zal op basis van deze inzichten samen met professionals, patiënten en burgers een manier van begeleiding worden ontwikkeld, waarbij de patiënt of burger zoveel mogelijk zelfregie in dagelijkse activiteiten ontwikkelt of behoudt. De inzichten en ontwikkelde producten komen beschikbaar voor alle betrokkenen in de driehoek onderwijs-onderzoek-beroepspraktijk. Tevens dragen de postdocactiviteiten bij aan de ontwikkeling van de onderzoekslijn ‘Zelfregie in dagelijkse activiteiten’.


© 2024 SURF