Dit rapport beschrijft de ontwikkeling van een instrument om werkdruk in het HBO (wehbho), de oorzaken van werkstress voor werknemers in het HBO, in kaart te brengen. Het beperkt zich tot de werk gebonden oorzaken van werkstress. Er zijn ordeningsmodellen gemaakt, waarmee gestructureerde interviews met medewerkers van HBO instellingen gevoerd kunnen worden. Met deze interviews kan de werkdruk gedetailleerd in kaart gebracht worden en in het verlengde daarvan adviezen geformuleerd worden over het onder controle houden of verminderen van de werkdruk.
DOCUMENT
Hoe is het gesteld met de werkdruk binnen de rechterlijke macht? Op die vraag wil de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak (NVvR), de beroepsvereniging en vakbond voor de rechterlijke macht, graag een antwoord. Zij vroeg de Hogeschool Utrecht om in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen een onderzoek uit te voeren naar de door haar leden gepercipieerde werkdruk en naar de achterliggende factoren die die werkdruk zouden kunnen verklaren
DOCUMENT
Werknemers en werkgevers in het HBO hebben in 2007 afgesproken om in het kader van voortdurende actualisering van het sociaal beleid een „aanpak werkdruk‟ te ontwikkelen in samenhang met gezondheidsbeleid (Hoofdlijnenakkoord cao-hbo 2007). Om inzicht te krijgen in de omvang van de werkdruk is in de cao 2010-2012 afgesproken in het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek, dat voor elke HBO-instelling verplicht is, informatie over werkdruk te verzamelen waarmee vergelijking binnen de sector mogelijk is (AOB 2010). Een uniforme, valide meting van de ervaren werkdruk is belangrijk, maar voor een aanpak van de werkdruk is meer nodig. De ontwikkeling van het in dit rapport gepubliceerde Wehbo-instrument kan een belangrijke bijdrage leveren aan het effectueren van deze afspraak.
DOCUMENT
Deze notitie presenteert de uitkomsten van werkdrukonderzoek dat in oktober en november 2015 is verricht onder docenten die betrokken zijn bij de oriënterende stages en afstudeerstages van de opleiding IBK. Werkdruk en het aanpakken van werkdruk staat al enige tijd hoog op de agenda van de opleiding IBK. Uit de MTO’s 2013 en 2015 komt naar voren dat de werkdruk onder medewerkers van de opleiding IBK hoog is. Ook uit signalen van medewerkers blijkt al enige tijd dat de werkdruk onder docenten hoog is, met name bij de begeleiding van de afstudeerstages.
DOCUMENT
Monitor van 19 experimenten naar betere hantering werkdruk op de Hanzehogeschool. De monitor bevat inhoudelijk verslag van succesfactoren in 'samenwerking', 'toetsing', 'roostering en inzetplanning' en 'onderwijs met lef'. Daarnaast zijn een aantal lessons learned over HG-brede omgang met werkdruk aangegeven op het snijvlak van experimenteren, organiseren en leiderschap.
DOCUMENT
Deze notitie presenteert de uitkomsten van werkdrukonderzoek dat in oktober en november 2015 is verricht onder docenten die betrokken zijn bij de tweede en derdejaars stage van de opleiding HRM. Werkdruk en het aanpakken van werkdruk staat al enige tijd hoog op de agenda van de opleiding HRM. Uit de MTO’s 2013 en 2015 komt naar voren dat de werkdruk onder medewerkers van de opleiding HRM hoog is. Ook uit signalen van medewerkers blijkt al enige tijd dat de werkdruk onder docenten hoog is. Dit geldt met name bij de begeleiding van de afstudeeropdracht. Aanvankelijk bestond dan ook het plan om ook de werkdruk bij de begeleiding van de afstudeeropdracht te onderzoeken. Omdat de opleiding in september 2015 een aantal wezenlijke veranderingen heeft aangebracht in de organisatie van de afstudeeropdracht, heeft dit deel van het onderzoek op verzoek van de teamleider niet plaats gevonden. Deze notitie beschrijft daarom alleen de uitkomsten van het werkdrukonderzoek bij de tweede en derdejaarsstage
DOCUMENT
Veel gemeenten kampen met een hoge werkdruk door de ingrijpende veranderingen in het publieke domein. Het lukt de hr-afdeling niet om de werkdruk met ‘algemene’ interventies terug te dringen, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van een cursus timemanagement of mindfulness. Dit blijkt uit onderzoek. Verschillende oorzaken, die ook nog eens met elkaar samenhangen, vragen om een toegesneden aanpak. We beschrijven zes inzichten die bijdragen aan het kiezen van de juiste interventiemix.
DOCUMENT
In het voorjaar van 2021 heeft Zestor het lectoraat organisatieontwerp en -verandering gevraagd om te onderzoeken hoe het gebruik van de werkdrukmethodiek zo effectief mogelijk ingezet kan worden. De methodiek is immers effectief als betreffende interventies bijdragen aan het realiseren van het beoogde doel. Het uiteindelijke doel is een verlaging van de (ervaren) werkdruk. Neveneffect zijn verhoging van het werkplezier, verbetering van het onderwijs en verbetering van de onderwijslogistiek
DOCUMENT
Om goede jeugdhulp te kunnen bieden is professionele ruimte essentieel. Dit onderzoek laat zien dat veel professionals in de regio Haaglanden die ruimte vaak niet ervaren. Met name de ruimte om een goede band op te kunnen bouwen met en te doen wat nodig is voor cliënten en de ruimte voor reflectie staan nu volgens professionals onder druk. We zien hierin verschillen tussen professionals van verschillende aanbieders. Terwijl met name werknemers van GI’s onvoldoende ruimte ervaren om te doen wat nodig is voor cliënten en te investeren in hun relatie met cliënten, ervaren werknemers van de gespecialiseerde jeugdhulp te weinig ruimte voor reflectie.
MULTIFILE
De werkdruk in winkels is de afgelopen jaren fors toegenomen. Onderbezetting, taakvervaging en personeelstekorten zetten medewerkers én ondernemers onder druk. Winkelpersoneel ervaart stress, valt uit of verlaat de sector, terwijl nieuwe medewerkers schaars zijn. Tegelijkertijd biedt technologische innovatie kansen om die druk te verlichten. Eén van de meest belovende toepassingen is de sociale robot: een klantgerichte, AI-gestuurde technologie die ondersteuning kan bieden op de winkelvloer. Maar wat is de daadwerkelijke impact in de praktijk? In het kader van het SDF Living Lab Social Robots hebben tien winkels in de regio Leidschendam-Voorburg een jaar lang geëxperimenteerd met sociale robots. Deze publicatie bundelt de inzichten uit dit praktijkonderzoek en beantwoordt de centrale vraag: voor welke activiteiten en op welke manier kunnen sociale robots het beste worden ingezet om werkdruk te verlagen en het werk in de retail aantrekkelijker te maken? Het onderzoek is een gezamenlijk initiatief van onderwijsinstellingen, brancheorganisaties en technologiepartners, en sluit aan bij de ambities van de Retailagenda en Human Capital Agenda. Deze uitgave biedt waardevolle inzichten voor iedereen die werkt aan een toekomstbestendige retailsector.
MULTIFILE