Er is inmiddels geruime tijd aandacht voor de kansenongelijkheid op de Nederlandse arbeidsmarkt en in het bijzonder voor mbo-studenten en -afgestudeerden met een migratieachtergrond. Deze groep heeft aanzienlijk meer moeite om aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt, zowel bij het vinden van een stageplek als bij het vinden van een baan na het afronden van de mbo-opleiding. En het bewustzijn van die ongelijke kansen vindt op diverse momenten plaats in het proces van het verkrijgen van een stageplek of werk. In vervolg op de uitwerking van module 1 door Verweij Jonker waarin werkzame mechanismen als het gaat om het voorkomen van stagediscriminatie van mbo-studenten centraal heeft gestaan, ligt in deze module (2) de focus op werkzame mechanismen als het gaat om het voorbereiden van mbo-studenten op de arbeidsmarkt.
DOCUMENT
In Juli 2005 zijn de eerste studenten van de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie afgestudeerd als Orthopedisch Technoloog.
DOCUMENT
In 2004 is aan de Fontys Hogescholen de nieuwe opleiding Applied Science gestart en in juli 2008 hebben we de eerste afgestudeerden kunnen feliciteren. Applied Science is een competentiegestuurde, breed natuurwetenschappelijke opleiding die zich richt op het microbiologische, chemische en chemisch technologische werkveld. Na een brede instroom kan een student door de vele keuzemogelijkheden zich specialiseren in een van de zeven beroepsdomeinen. Een belangrijk ontwerpprincipe is de verwevenheid van het werkveld in de opleiding. De eerste afgestudeerden hebben zeer succesvol de opleiding afgerond. In het vervolg van dit tijdschrift worden samenvattingen van een aantal afstudeeropdrachten gepresenteerd.
DOCUMENT
Winnaar Paper Award Minor Werkcoach, Hanzehogeschool Groningen, 29 januari 2015.
MULTIFILE
Dit rapport bevat een onderzoek naar de internationale ervaring (studiepuntmobiliteit en digitale internationale samenwerkingen) van ho-afgestudeerden uit 2020-22. Er is onderzocht wie er deelnamen, hoe toegankelijk een internationale ervaring was, waarom afgestudeerden deelnamen en waar ze naartoe gingen. Wat afgestudeerden van een internationale ervaring leerden en wat de voordelen op de arbeidsmarkt waren, is ook in het onderzoek meegenomen. Grenzeloos studeren is een uitgave van het Nuffic en de Haagse Hogeschool.
DOCUMENT
In 2004 is een startbekwaamhedenonderzoek afgenomen onder de afgestudeerden van de opleiding Logopedie en hun werkgevers van de Hogescholen: Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Fontys Hogescholen te Eindhoven, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Windesheim te Zwolle en Hogeschool Zuyd te Heerlen. Het startbekwaamhedenonderzoek wil aantonen in hoeverre de afgestudeerden de startbekwaamheden beheersen en of die relevant zijn voor de huidige functie, in hoeverre de generieke kernkwalificaties beheerst worden en of relevant zijn en in hoeverre recent afgestudeerden geaccepteerd worden op de arbeidsmarkt.
DOCUMENT
Rond 40% van de mbo-studenten van niveau 4 kiest na diplomering voor doorstuderen in het hbo. Een overgang die voor menigeen problemen oplevert. Het percentage uitvallers in het eerste jaar is aanzienlijk. Hoe komt dat, waar liggen de struikelblokken en: wat te doen om die transitie soepeler te laten verlopen? Zijn mbo’ers wel ‘weerbaar en wendbaar’ genoeg voor het hbo?
DOCUMENT
Nieuwe onderwijsconcepten vragen om een passende beoordelingssystematiek. Zonder adequaat instrumentarium voor toetsing van het geleerde, is onbekend of afgestudeerden zich een juiste professionaliteit hebben eigen gemaakt. Het beste is om van meet af aan de beoordelingssystematiek in het ontwerp van nieuw onderwijs mee te nemen.(...) Het onderhavige onderzoek laat zien hoe binnen de academie voor sociale professies van De Haagse hogeschool met het hiervoor beschreven vraagsstuk wordt omgegaan. De vernieuwing van de opleiding heeft geleid tot een bezinning op de eisen en waardering van het afstuderen. Door een afstudeeropdracht dienen studenten aan te tonen dat zij het bachelorniveau van het beroep hebben behaald. Met het formuleren van nieuwe eisen wil men twee vliegen in een klap slaan. Ten eerste geeft men de kennisproducerende rol van de aankomend professional een veel dominanter plek dan voorheen. De redenering hiervoor is dat ook in de sociale professies opleidingen zich steeds minder kunnen veroorloven zich te beperken tot reproductief vakmanschap. Het werkveld verwacht van afgestudeerden dat ze beschikken over reflectieve en ondernemende vaardigheden en de bereidheid hebben om nieuwe kennis te ontwikkelen en toe te passen. Routineus werk leveren wordt niet meer als voldoende beschouwd. Men moet de instelling hebben om de eigen professie verder te ontwikkelen. Vernieuwen wordt dan tot routine. Een belangrijke tweede eis is dat men de kennisproducerende rol direct in verband brengt met actuele en authentieke vragen van het werkveld. De hedendaagse afgestudeerde dient een bijdrage te kunnen leveren aan de verbetering en vernieuwing van de beroepspraktijk. Voor hogeschool en werkveld wordt de afstudeeropdracht zo een middel voor zowel het werken aan een nieuwe professionaliteit als aan innovatie van het werkveld.
DOCUMENT
For delayed and long-term students, the education process is often a lonely journey. The main conclusion of this research is that learning should not be an individual process of the student connected to one lecturer, but rather a community where learning is a collective journey. The social interaction between lecturers, groups of delayed students and other actors is an important engine for arriving at the new knowledge, insights and expertise that are important to reach their final level. This calls for the design of social structures and the collaboration mechanism that enable the bonding of all members in the community. By making use of this added value, new opportunities for the individual are created that can lead to study success. Another important conclusion is that in the design and development of learning communities, sufficient attention must be paid to cultural characteristics. Students who delay are faced with a loss of self-efficacy and feelings of shame and guilt. A learning community for delayed students requires a culture in which students can turn this experience into an experience of self-confidence, hope and optimism. This requires that the education system pays attention to language use, symbols and rituals to realise this turn. The model ‘Building blocks of a learning environment for long-term students’ contains elements that contribute to the study success of delayed and long-term students. It is the challenge for every education programme to use it in an appropriate way within its own educational context. Each department will have to explore for themselves how these elements can be translated into the actions, language, symbols and rituals that are suitable for their own target group.
DOCUMENT
On 13 June 2018, Susana Menéndez said farewell as member of the Executive Board of The Hague University of Applied Sciences. To mark that occasion, a symposium was held on leadership in the internationalization of higher education, of which Susana has been a champion over the past ten years.
DOCUMENT