Verslag van een experiment om meer grip te krijgen op het keuzegedrag van toeristen als het gaat om bezoek aan binnensteden.
DOCUMENT
This article analyses four of the most prominent city discourses and introduces the lens of urban vitalism as an overarching interdisciplinary concept of cities as places of transformation and change. We demonstrate the value of using urban vitalism as a lens to conceptualize and critically discuss different notions on smart, inclusive, resilient and sustainable just cities. Urban vitalism offers a process-based lens which enables us to understand cities as places of transformation and change, with people and other living beings at its core. The aim of the article is to explore how the lens of vitalism can help us understand and connect ongoing interdisciplinary academic debates about urban development and vice versa, and how these ongoing debates inform our understanding of urban vitalism.
DOCUMENT
Bij de meeste Nederlandse gemeenten staat citymarketing hoog op de beleidsagenda. Van Den Helder tot Terneuzen en van Valkenburg tot Groningen investeren bestuurders vol enthousiasme in de marketing van hun stad. Met nieuwbouwprojecten, evenementen en campagnes trachten gemeenten bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen aan te trekken en voor de stad te behouden. Leek de toenemende aandacht voor citymarketing aanvankelijk nog een hype, nu is het thema niet meer weg te denken uit het lokale beleid. Citymarketing is een heus vakgebied geworden met eigen netwerken, congressen en discussiefora. Voldoende reden om de balans op te maken en de ontwikkelingen in de citymarketing eens kritisch te beschouwen. Wat is de opgave van citymarketing en wie zijn er zoal bij betrokken? Welke instrumenten staan de citymarketeer ter beschikking en hoe kunnen ze worden ingezet? Hoe bepaal je de identiteit van de stad en welke rol speelt de gebouwde omgeving daarbij? Wat kunnen we leren van praktijkvoorbeelden van citymarketing? Dit soort vragen en nog meer antwoorden vindt de lezer in Citymarketing voorbij de hype. In het boek geven zeventien deskundigen uit de wetenschap en de advieswereld in kort bestek hun visie op citymarketing. Die bundeling van analyses levert tal van interessante inzichten, methoden en lessen voor de beleidspraktijk op. Het boek geeft de stand van zaken in de citymarketing weer en is daarmee verplichte kost voor iedereen die in het vakgebied zit of er zich in wil verdiepen.
DOCUMENT
The impacts of tourism on destinations and the perceptions of local communities have been a major concern both for the industry and research in the past decades. However, tourism planning has been mainly focused on traditions that promote the increase of tourism without taking under consideration the wellbeing of both residents and visitors. To develop a more sustainable tourism model, the inclusion of local residents in tourism decision-making is vital. However, this is not always possible due to structural, economic and socio-cultural restrictions that residents face resulting to their disempowerment. This study aims to explore and interpret the formal processes around tourism decision-making and community empowerment in urban settings. The research proposes a comparative study of three urban destinations in Europe (The Hague in the Netherlands, San Sebastian in Spain and, Ioannina in Greece) that experience similar degree of tourism growth. The proposed study will use a design-based approach in order to understand tourism decision-making and what empowers or disempowers community participation within the destinations. Based on the findings of primary and secondary data, a community empowerment model will be applied in one the destinations as a pilot for resident engagement in tourism planning. The evaluation of the pilot will allow for an optimized model to be created with implications for tourism planning at a local level that can contribute to sustainable destinations that safeguard the interests of local residents and tourists.
Het Hanze Innovation Traineeship Pilot project is geïnitieerd op de Hanzehogeschool Groningen door drie onderzoeksgroepen (lectoraten) die zijn ingebed in het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen (CoEO). De trainees worden gecoacht in een Community of Learners en begeleid door een diverse groep van onderzoekers van de volgende onderzoeksgroepen van de Hanzehogeschool Groningen: (1) International Business, (2) Marketing/Marktgericht Ondernemen en (3) User-Centered Design. Het doel van het programma is om regionale MKBs in Noord-Nederland te ondersteunen om duurzaam te innoveren met de hulp en ondersteuning van trainees en onderzoekers van de drie onderzoeksgroepen. De trainees worden begeleid bij het ontwikkelen en implementeren van een door onderzoek ondersteunde innovatie tijdens een afstudeerproject en een 12-maanden durende traineeship bij het bedrijf. Bij de start van het programma ondergaan de MKBs een innovatie-gezondheids-check die wordt herhaald nadat de traineeship is afgerond. Over het algemeen zouden de bedrijven hun bedrijfsprestaties en innovatiecapaciteit moeten kunnen verbeteren door middel van het programma. Verder zal de onderzoekssamenwerking tussen de onderzoeksgroepen van de Hanzehogeschool en de MKBs leiden tot een beter inzicht in innovatiebarrières en succesfactoren. De opgedane kennis over regionale MKB-innovatie zal in alle sectoren en industrieën worden geprojecteerd. De uiteindelijke projectresultaten zullen dienen voor het besluitvormingsproces van toekomstige innovatie traineeship programma's
The aim of the innovation traineeship program is to support regional SMEs in the North of the Netherlands to sustainably innovate with the help and support of trainees and researchers of the Hanzehogeschool. The trainees will be guided to develop and implement a research-informed innovation during an internship and a year-long traineeship at the company. The innovation traineeship program is initiated at the Hanze UAS by three research groups (lectoraten) who are embedded in the Marian van Os Center of Expertise Ondernemen (CoEO). The trainees will be coached in a Community of Learners and guided by a diverse group of researchers from the following Hanze UAS research groups: • International Business • Marketing (Marklinq) • Digitalisation (comprised of the research groups User-Centered Design & New Business & ICT) Key-objectives of the project: 1. Measure SME innovation capacity throughout the project period by applying the Innovation Health Check from Enterprise Europe Network ; 2. Identify suitable topics for the participating SME to collaborate on with the research groups; 3. Develop and implement selected innovation(s) with the trainee and accompanying researchers; 4. Understand innovation barriers and provide tools to overcome them; 5. Train trainees in innovation development and applied research; 6. Create an innovation network of regional SMEs; 7. Develop long-term relationships with regional SMEs; 8. Enhance awareness of regional innovations, best-practices, opportunities and barriers, through the dissemination of case studies and workshops; 9. Generalise knowledge for overarching themes, sectors, and industries; 10. Provide input for the development of sustainable Innovation traineeships for the whole of the Netherlands. The project plan explains more in the detail the context, the need articulation, network creation, monitoring and management of the project.