Op woensdag 8 december vond een online inspiratiesessie van Innovatiewerkplaats Healthy Workplace plaats over digitalisering van de werkplek. Deze inspiratie paper is een samenvatting van de gegeven presentatie.
DOCUMENT
Klanten zijn op zoek naar gemak. Hoe makkelijker het is om bepaalde zaken te regelen, hoe tevredener de klant. Digitalisering kan de klantreis gemakkelijker maken voor de klant, maar wat als de vraag of het probleem van de klant niet in één van de digitale kanalen kan worden opgelost? In die gevallen wil de klant persoonlijk contact en verwacht hij ook persoonlijke betrokkenheid van de organisatie.
LINK
De effecten van robotisering en digitalisering. Welke concrete veranderingen hebben plaatsgevonden op het werk en welke competenties zijn of worden essentieel om het werk te kunnen blijven uitvoeren?
DOCUMENT
In dit artikel worden de resultaten die KWH (Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector) jaarlijks ophaalt met haar huurdersonderzoeken verder geanalyseerd om in kaart te brengen hoe het gesteld is met het gebruik van digitale kanalen binnen de corporatiesector. Verder gaan we in dit artikel in op hoe het gebruik van online kanalen zich verhoudt tot andere sectoren en wordt er getracht verklaringen te geven voor de mate van digitalisering in de sector.
MULTIFILE
De Nederlandse overheid stimuleert digitale toepassingen in het mkb. De assumptie is dat het kleinbedrijf digitaal achterloopt bij het grootbedrijf en daardoor slechter presteert. Dit onderzoek laat zien dat gebruik van te veel digitale toepassingen juist leidt tot slechtere bedrijfsresultaten. De sleutel voor beter presteren ligt namelijk bij menselijk en financieel kapitaal.
LINK
De opkomst van het internet winkelen is geen autonome trend, maar moet gezien worden in de bredere trend van de digitalisering van de samenleving.
DOCUMENT
Het project PreciSIAlandbouw heeft precisielandbouwtechnieken ontwikkeld en gevalideerd op vijf thema's: sensortechnologie, kennis en advies, robotisering, digitalisering, en verdienmodellen. Dit rapport bevat de resultaten van digitalisering. Er is onderzocht welke digitale technologieën er op agrarische bedrijven toegepast worden en welke datastromen er op deze bedrijven zijn, alsmede de knelpunten voor de adoptie van technologieën.
MULTIFILE
In opdracht van de VNG is onderzoek verricht naar de invloed van digitalisering en technologische ontwikkelingen op de juridische functie van gemeenten en de vraag op welke wijze hierop adequaat kan worden ingespeeld. Dit thema is zeer actueel. Technologische ontwikkelingen in de maatschappij stellen gemeenten voor (beleidsmatige) uitdagingen. Digitalisering biedt veel kansen om gemeentelijke dienstverlening en besluitvorming te verbeteren, maar kent tegelijkertijd risico’s. Door de recente toeslagenaffaire staan kwaliteit, rechtvaardigheid en transparantie van overheidsbesluitvorming terecht in het middelpunt van de belangstelling. De inzet van technologie en algoritmes speelt bij dienstverlening en besluitvorming een steeds belangrijkere rol. Dit geldt ook bij gemeentelijke besluitvorming. De uitdaging is om de kansen die technologie biedt te benutten, maar tegelijkertijd juridische kwaliteit te borgen en de menselijke maat te behouden.
DOCUMENT
De digitalisering van onze leefwereld is één van de kenmerkende ontwikkelingen van de laatste decennia. Het gaat dan om de toename van het aantal en het belang van dingen waar een stekker en een scherm aanzit. In dit artikel wordt deze ontwikkeling beschreven en doorgetrokken naar sociaal werk. Hoe ziet die digitalisering er uit en welke gevolgen heeft die voor sociaal werk, voor de sociale sector? In het tweede deel van de tekst gaat de aandacht naar de digitale kloof en hoe die steeds van karakter verandert, waardoor de sociale sector ook steeds nieuwe sociale interventies moet ontwikkelen voor het verkleinen van de digitale kloof.
DOCUMENT
Het leven van jongeren speelt zich voor een groot deel online af. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar er zijn wel degelijk keerzijden. Zo komen jongeren sneller in contact met foute groepen en is de kans groter dat ze verzeild raken in criminele activiteiten als Whatsapp-fraude en ‘geld-ezelen’. Welke jongeren zijn hier vooral kwetsbaar voor? Wat vraagt dit van professionals in de wijk? En wat is de verantwoordelijkheid van ouders? Professionals en onderzoekers gingen hierover met elkaar in gesprek. Onderzoeker Marianne van Bochove licht de drie belangrijkste lessen uit. Een publicatie op basis van de samenwerking van GUTs en EMMA in een webinar over 'De digitale wijkprofessional'.
MULTIFILE