Anders belichtIn het project Anders belicht werkte het lectoraat Image in Context in ’t Blauwbörgje zorginstelling voor mensen met dementie. Fotografie is ingezet als een methode voor gezamenlijk onderzoek naar de relatie tussen bewoners en hun leefomgeving. Beeldend kunstenaar en fotografie-docent Harold Koopmans begeleidde een groep onderzoekers, bestaande uit studenten van Academie Minerva en personeelsleden van ’t Blauwbörgje. Hij leerde ze om de fotowandeling, ontwikkeld door beeldend kunstenaar en sociologe Lino Hellings binnen het onderzoek toe te passen. Lino Hellings ontwikkelde deze 'open blik'-methode voor de openbare ruimte. Het lectoraat Image in Context hevelde deze fotografische methode over naar de context van een zorginstelling.Door de methode ervaren de onderzoekers hoe ze zelf mogen kijken, hoe ze opnieuw kunnen kijken en hoe ze daarmee een andere visie ontwikkelen op de omgeving. Ze delen dit tijdens de overdracht met het management en de andere personeelsleden. Anders Belicht heeft drie keer plaatsgevonden. In de derde editie bleef het niet bij het observeren, reflecteren en delen, maar is er een stap gezet richting het vertalen van de inzichten naar verbetervoorstellen. Deze laatste editie resulteerde in prototypen van producten, die tot doel hebben een positieve verandering te brengen in deze sociale context.Op dit moment werkt het lectoraat samen met beeldend kunstenaar en onderzoekster Swanhilde de Jong aan een werkwijze waarin - via fotografie als middel - wordt gezocht naar de wijze waarop mensen met dementie centraal kunnen staan in het onderzoek naar hun omgeving.
LINK
Module A: Communicatietheorie en Semiotiek Module B: Technische mogelijkheden tot beinvloeding betekenisverlening mbv fotografie (Enkele Beeld) Module C: idem mbt Bewegend Beeld en Beeldnarratie, inclusief enkele productiestappen
DOCUMENT
Het lectoraat Image in Context van het Kenniscentrum Kunst en Samenleving heeft enkele jaren geleden een expertisecentrum opgezet om licht te werpen op de wijzen waarop fotografie (lens based images) wordt ingezet als vorm van artistiek onderzoek dat helpt ons te situeren in de wereld. Dit expertisecentrum heet Priccapractice, Photographic Research in a Crosscultural and Crossdisciplinary Artistic Practice. Het richt zich op fotografie als onderzoekende praktijk in plaats van als representerende praktijk, als een co-creërende praktijk van kunstenaar/fotograaf in een crossculturele wereld in plaats van als de autonome praktijk van een enkele kunstenaar. Daarnaast heeft het aandacht voor fotografie als een zich ontwikkelende praktijk binnen de voortschrijdende informatietechnologische mogelijkheden die andere vormen van maken, distribueren en exposeren mogelijk maakt. De focus van het expertisecentrum is uniek binnen Nederland, en waarschijnlijk zelfs binnen Europa. Het expertisecentrum kent een redactie bestaande uit de lector Image in Context dr. Anke Coumans, gepromoveerd op het dialogische karakter van het fotografische beeld als publiek beeld, fotografe/PhD onderzoeker Andrea Stultiens promotieonderzoeker met als specialiteit de fotografische representatie van en in Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder, de media kunstenaar en onderzoeker Adri Schokker en de kunstenaar fotograaf Rein Jelle Terpstra die steeds nieuwe wijzen ontdekt om concepten in fotografie te vertalen. Allen zijn verbonden aan het lectoraat Image in Context van Academie Minerva en als docent werkzaam binnen de Hanze Hogeschool.Het expertisecentrum ontwikkelt eigen projecten in Nederland en samenwerkingsprojecten met buitenlandse instituten. Via de website www.priccapractice.nl wordt aan een netwerk gewerkt en worden interessante praktijken van fotografen en kunstenaars vanuit de hele wereld zichtbaar gemaakt. Twee keer per jaar wordt er een combinatie gemaakt tussen een expositie en een expertmeeting vanuit een door de redactie gekozen thema. Vaak worden hier studentenprojecten aangekoppeld waarin samen wordt gewerkt met instanties of doelgroepen in de samenleving . We hebben van binnen naar buiten gewerkt, door eerst de community van Academie Minerva, haar allumni en de Groningse kunstwereld aan ons te binden om deze vervolgens te verbinden met de rest van de wereld. Er hebben daarvoor reeds drie exposities en expertmeetings plaatsgevonden waaraan fotografen en beeldend kunstenaars als Roy Villevoy, Ahmet Polat, Lino Hellings en Martin Brandsma hebben deelgenomen. De exposities en de expertmeetings vinden plaats binnen Academie Minerva, locatie Praediniussingel en zijn openbaar.
DOCUMENT
Een begeleidende tekst bij de publicatie 'Beelden van Buiten, Academie Minerva in het UMCG'. Tentoonstelling en publicatie van Academie Minerva, Projectbureau/AMP.Studenten van Minerva werden door het European Research Institute for the Biology of Ageing (ERIBA) in de gelegenheid gesteld door middel van fotografie onderzoek te doen gerelateerd aan veroudering.
DOCUMENT
'Kijk, dit zie ik' onderzoekt hoe je iemand met dementie beter kunt leren kennen door samen foto's te maken. Artistiek onderzoeker en documentairemaker Swanhilde de Jong maakte foto’s met bewoners van het Groninger verpleeghuis ‘t Blauwbörgje (Dignis). Zij ontwikkelde een manier om iemand met dementie te ontmoeten en diens blik op de wereld te delen. Ze gaat op zoek naar die momenten waarin bewoners de regie kunnen nemen. Fotografie is daarin een middel om mensen een artistieke stem te geven. De ontwikkelde en geteste methode heeft ze overdraagbaar gemaakt met een video en publicatie, zodat anderen ermee kunnen werken. Het artistieke proces binnen deze sociale context wordt gemonitord en onderzocht door Anke Coumans, lector Image in Context, Kenniscentrum Kunst & Samenleving, Hanzehogeschool Groningen. Dignis is voor dit project een belangrijke partner. Samen zijn we op zoek naar een menswaardiger samenleving. De kunsten kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren.
LINK
"Hello, do you want me to take a picture?"Fotograaf Ahmet Polat werkt momenteel in de Groningse Korrewegwijk aan zijn project "Hello, do you want me to take a picture?" Recentelijk ontstonden in deze wijk beelden en een verhaal welke de aanzet vormen voor de publicatie die hier als presentatie te zien is. Polat neemt ons mee in zijn onderzoek en persoonlijke beweegredenen. Hij toont daarvoor vier projecten die plaatsvinden in Groningen, Istanboel, Sao Paulo en Den Haag, waarbij artistiek en fotografisch onderzoek naar wijken in transitie centraal staat. Steeds weer bevraagt hij zijn eigen rol: “Wat voeg ik toe?” Belangrijk is dat er beelden ontstaan van hoop en bemoediging in plaats van concluderende of puur observerende beelden. Door dagelijkse rituelen, tradities en interacties vast te leggen laat hij zien hoe wij op zoek zijn naar onze identiteit én hoe die transformeert in een omgeving die aan verandering onderhevig is. Fotograaf Ahmet Polat werkt in Nederland aan verschillende maatschappelijke thema's, zoals het vluchtelingendebat (Weer toekomst!), Man zijn in deze tijd (De man is lam) en de huidige straatcultuur in Nederland (Kijk, mijn straat!). Dit laatste project vloeide voort uit zijn benoeming tot Fotograaf des Vaderlands in 2015, dat vervolgens leidde tot zijn nieuwste onderzoeksproject in de Groningse Korrewegwijk. Recentelijk ontstonden in deze wijk beelden en een verhaal welke de aanzet vormden voor deze publicatie. Polat neemt ons mee in zijn onderzoek en persoonlijke beweegredenen. Hij brengt hier vier projecten samen waar hij sinds 2002 aan werkt en gewerkt heeft. Het uitgangspunt voor deze projecten is hetzelfde: of het nu Transvaal is in Den Haag, Campo Limpo in Sao Paulo, Maslak in Istanboel of de Korrewegwijk in Groningen, het zijn wijken in transitie. Hoewel Polats medium fotografie is en hij steeds een duurzame binding zoekt met bewoners, is zijn werkwijze steeds anders. Hij bevraagt en onderzoekt continu zijn eigen rol als maker in deze complexe gemeenschappen met ieder hun eigen sociale, politieke en economische dimensies. “Ik vraag me steeds af: wat voeg ik toe?” Vragen blijven stellen en conclusies vermijden leidden tot nieuwe strategieën van handelen en fotograferen. Door dagelijkse rituelen, tradities en interacties vast te leggen laat Polat ons zien hoe we op zoek zijn naar onze identiteit én hoe die transformeert in een veranderende context. Belangrijk voor hem is dat er beelden ontstaan van hoop en bemoediging in plaats van beelden van conclusie of pure observatie. Met het publiceren van de nog prille beelden uit de Korrewegwijk, biedt Polat als het ware een kijkje in zijn keuken. Want, zoals ook het project in Istanboel laat zien, het is nooit af, het artistiek onderzoek loopt altijd door en wij mogen daar af en toe getuige van zijn.
IMAGE
Bespreking van onderzoek van Rychard Bouwens in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. Het valt goed te begrijpen voor iedereen met een basale kennis van klassieke fotografie: bij weinig licht neem je een lange sluitertijd. En dat is wat Rychard Bouwens deed. Om naar de zogenaamde Dark Ages van het heelal te kijken, hield hij de Hubble-ruimtetelescoop maar liefst 87 uur lang op een plek gericht.
DOCUMENT
In De Mix: Missie presenteert fotografe Andrea Stultiens (1974) uitkomsten van een zoektocht in twee Afrikaanse landen, gebaseerd op het oeuvre van de als scheikundige opgeleide antropoloog, amateurfotograaf en -filmer Paul Julien (1901-2001). Julien deed bloedonderzoek onder geïsoleerde bevolkingsgroepen op het Afrikaanse continent. In dat kader maakte hij een groot aantal expedities. Hij maakte, als praktiserend katholiek, veelvuldig gebruik van faciliteiten en kennis van missionarissen van, onder andere, de Sociëteit van de Afrikaanse Missie (SMA). Zijn reiservaringen deelde hij met publiek in Nederland en andere delen van Europa via radiopraatjes, lezingen en boeken.Andrea Stultiens liet het fotowerk van Julien zien in Liberia (West-Afrika) en Sudan (Oost-Afrika), en werkte met lokale geïnteresseerden aan het leggen van verbanden tussen heden en verleden. In Liberia werden belangrijke bijdragen geleverd door onder anderen historicus Prof. Guannu, socioloog Alvin Solomon en verhalenverteller Tony Kerdoe. In Sudan werkte Stultiens intensief samen met fotograaf en filmer Elsadig Mohamed. Samen met hen worden aan de beelden en verhalen van Julien andere perspectieven toegevoegd. Andrea Stultiens hanteert deze werkwijze om een genuanceerde en diverse beeldvorming van het grote en diverse Afrikaanse continent mogelijk te maken.De tentoonstelling toont nieuwe afdrukken van door Paul Julien gemaakte negatieven uit de collectie van het Nederlands Fotomuseum. Daarnaast is door en op initiatief van Stultiens vervaardigd materiaal te zien dat inzicht geeft in de wijze waarop Juliens foto’s tot leven kunnen komen. De reizen van Paul Julien waarop de focus ligt in deze tentoonstelling vonden plaats in 1932 (Liberia) en 1933 en 1948 (Sudan). De Mix fotoprojectenHet Nederlands Fotomuseum en Rafaël Philippen presenteren in samenwerking met vier Nederlandse musea in 2016 en 2017 het project De Mix. De Mix is een serie van foto-opdrachten en tentoonstellingen, waarin een hedendaagse Nederlandse fotograaf zich laat inspireren door het werk van een historische Nederlandse fotograaf. De Mix: Missie wordt mede mogelijk gemaakt door steun van het Mondriaan Fonds.
MULTIFILE
Verslag van het jaarlijkse NOP20x20 (NOP staat voor Nijmeegs Ontwerp Platform), 16 januari 2014. Hier presenteerden elf sprekers uit Nijmegen en omgeving aan de hand van 20 dia's van 20 seconden hun creatieve ideeën. De sprekers waren afkomstig uit de meest uiteenlopende en soms ook verrassende disciplines als kunst, grafisch ontwerp, illustratie, fotografie en muziek, maar ook eten en zelfs bier! Kun je hier creatief mee zijn dan? Ja dus!
DOCUMENT
After two years, The Mix is coming home. This photo project - a series of four presentations - has been on view at various museums in the Netherlands in recent years. To create it, contemporary photographers were inspired by a photographer whose work is included in the Nederlands Fotomuseum’s collection. Not only did this result in astonishing combinations of photographers and works, it also demonstrates that the Nederlands Fotomuseum is an inexhaustible source of inspiration for new generations. In The Mix, contemporary photographers present new and personal perceptions of works in the Fotomuseum’s collection. For the first time, all four presentations in this photo series will be on show at the same time at the Nederlands Fotomuseum in an exhibition that opens on 15 September. Mission Paul Julien & Andrea Stultiens The second presentation, Mission focuses on the photographic work of Paul Julien (1901-2001), an anthropologist and amateur photographer. For his anthropological research, Julien frequently travelled to Africa where he often made use there of the missionaries’ facilities and expertise. By the time he died, he had accumulated a sizable photography and film archive. For this presentation, Andrea Stultiens (1974) responded to the photos that Julien took during his travels through Liberia (1932) and Sudan (1933 & 1947). For this purpose, she made various journeys to these countries taking pictures made by Julien along with her. There, she consulted local specialists such as storytellers, journalists and photographers to collect stories related to Julian’s pictures with the aim of contributing to a nuanced perception of the huge and diverse African continent.Mission was realised in collaboration with the Limburgs Museum where it was on show from 11 December 2016 to 26 March 2017.
LINK