This article proposes a strategy for Switzerland to change the goal from HIV control to HIV elimination. In Switzerland, HIV treatment is well organized and available for all with good access. An important challenge that obstructs prevention is the new infections originating from people who are unaware of their status. Since the majority of new infections in Switzerland are within the group of men who have sex with men (MSM), this strategy targets MSM who do not know their HIV status and engage in risky sexual behavior.
MULTIFILE
Background: In the Netherlands, general practitioners (GPs) play a key role in provider-initiated HIV testing, but opportunities for timely diagnosis are regularly missed. We implemented an educational intervention to improve HIV testing by GPs from 2015 to 2020, and observed a 7% increase in testing in an evaluation using laboratory data. The objective for the current study was to gain a deeper understanding of whether and how practices and perceptions of GPs’ HIV/sexually transmitted infection (STI) testing behaviour changed following the intervention. Methods: We performed a mixed-methods study using questionnaires and semi-structured interviews to assess self-reported changes in HIV/STI testing by participating GPs. Questionnaires were completed by participants at the end of the final educational sessions from 2017 through 2020, and participating GPs were interviewed from January through March 2020. Questionnaire data were analysed descriptively, and open question responses were categorised thematically. Interview data were analysed following thematic analysis methods. Results: In total, 101/103 participants completed questionnaires. Of 65 participants that were included in analyses on the self-reported effect of the programme, forty-seven (72%) reported it had changed their HIV/STI testing, including improved STI consultations, adherence to the STI consultation guideline, more proactive HIV testing, and more extragenital STI testing. Patients’ risk factors, patients’ requests and costs were most important in selecting STI tests ordered. Eight participants were interviewed and 15 themes on improved testing were identified, including improved HIV risk-assessment, more proactive testing for HIV/STI, more focus on HIV indicator conditions and extragenital STI testing, and tools to address HIV during consultations. However, several persistent barriers for optimal HIV/STI testing by GPs were identified, including HIV-related stigma and low perceived risk. Conclusions: Most GPs reported improved HIV/STI knowledge, attitude and testing, but there was a discrepancy between reported changes in HIV testing and observed increases using laboratory data. Our findings highlight challenges in implementation of effective interventions, and in their evaluation. Lessons learned from this intervention may inform follow-up initiatives to keep GPs actively engaged in HIV testing and care, on our way to zero new HIV infections.
DOCUMENT
De ontwikkelingen en veranderingen in de gezondheidszorg maken het noodzakelijk dat verpleegkundigen door middel van bij- en nascholing hun deskundigheid op peil houden. Deskundigheid is de basis waarop herregistratie in het BIG-register zal gaan plaatsvinden. Per 1 januari 2009 moeten zorgverleners na vijf jaar hun deskundigheid aantonen door te voldoen aan de werkervaringseis en, als ze daar niet aan voldoen, de scholingseis1. Deskundigheidsbevordering en Lifelong Learning - levenslang leren - gaan hand in hand. Lifelong Learning is het principe dat mensen gedurende hun hele leven in staat en gemotiveerd zijn om te leren en dat de omgeving daartoe mogelijkheden biedt2, 3. E-learning wordt geassocieerd met leeractiviteiten die plaatsvinden op een zelfgekozen moment waarbij een met een computernetwerk verbonden computer interactief gebruikt wordt. ‘Any place, any time’ is een wezenlijk aspect van e-learning. E-learning is belangrijk voor het levenslang leren van verpleegkundigen.
DOCUMENT
Steeds meer bedrijven die kleding verkopen maken gebruik van internetverkoop (webshop) naast de bestaande fysieke retail-outlet. Daarbij loopt men tegen het probleem aan dat fysiek passen in een winkel wel kan, maar op het internet (nog) niet. Gevolg is dat er meerdere kledingstukken worden toegezonden en daarmee ook meerdere retour komen. De extra kosten van dit proces brengen veel bedrijven in problemen. Centrale vraag van het MKB in de fashion-industrie is dan ook hoe in hun webshop kleding kan worden verkocht die passend is voor de klant, zodat het aantal retouren wordt beperkt. Er zijn diverse MKB-bedrijven vooral in de ICT-sector die creatieve oplossingen voor het probleem hebben bedacht, maar de oplossingen zijn vaak niet voldoende gevalideerd en ingebed in de kledingketen. Daarom wordt in dit voorstel een consortium voorgesteld van modebedrijven én technisch/creatieve bedrijven die vijf oplossingen hebben bedacht voor virtueel passen. De oplossingen worden vergeleken op basis van betaalbaarheid, gebruikersvriendelijkheid en percentage voorspelling van de juiste maat. De oplossingen worden als demonstrator in bij MKB-retailers ingebracht. Op deze wijze krijgen ze een palet aan oplossingen in de vorm van een toolkit en kunnen ze kiezen welke daarvan het best past op hun behoefte. De oplossingen zijn (in volgorde van relatief eenvoudig naar complex): (1) lichaamsmaten inschatten door slimme vragen, (2) omzetten van maatrelatietabel van merk A naar merk B, (3) lichaamsmaten bepalen met smartphone of tablet, (4) 3D lichaamsscantechnieken en (5) een scan omzetten in geprinte of gebreide kleding. De methoden zijn meer aanvullend dan concurrerend en kunnen gezamenlijk een oplossing bieden voor de malaise in de kledingindustrie. Ook het maatschappelijk belang van deze oplossing is significant: Bij de consument groeit het bewustzijn van duurzaamheid en het verminderen van de “CO2 footprint”. Beperking van het aantal retouren van kleding draagt bij aan het verbeteren van de CO2-balans en heeft daarmee positieve waarde voor bedrijf en klant.
Steeds meer kledingbedrijven gebruiken internetverkoop (webshop) naast of in plaats van de fysieke retail-outlet. Doordat het voor alsnog onmogelijk is om het kledingstuk op het internet te passen op het eigen lichaam, retourneren consumenten vaak hun aangeschafte kledingstukken doordat deze niet de correcte pasvorm bleken te hebben. Dit leidt tot extra kosten voor de retailer die dit vaak gratis retournering aanbiedt aan zijn klanten. Een centrale vraag van het MKB in de fashion-industrie is daarom ook hoe in hun webshop kleding kan worden verkocht die passend is voor de klant, zodat het aantal retouren wordt beperkt. Diverse MKB-bedrijven, vooral in de ICT-sector, hebben creatieve oplossingen voor het probleem bedacht. Echter zijn deze oplossingen vaak niet voldoende gevalideerd en ingebed in de kledingketen. Daarom is er in het RaakMKB project “passende mode via internet” samen met modebedrijven én technisch/creatieve bedrijven gekeken naar het effect van vijf verschillende catagorieen oplossingen: (1) lichaamsmaten inschatten door slimme vragen, (2) omzetten van maatrelatietabel van merk A naar merk B, (3) lichaamsmaten bepalen met smartphone of tablet, (4) 3D lichaamsscantechnieken en (5) on demand production & virtueel passen. Deze categorieën zijn onder andere vergeleken op basis van gebruikersvriendelijkheid, haalbaarheid, validiteit en het percentage voorspelling van de juiste maat.