De Nederlandse overheid stimuleert digitale toepassingen in het mkb. De assumptie is dat het kleinbedrijf digitaal achterloopt bij het grootbedrijf en daardoor slechter presteert. Dit onderzoek laat zien dat gebruik van te veel digitale toepassingen juist leidt tot slechtere bedrijfsresultaten. De sleutel voor beter presteren ligt namelijk bij menselijk en financieel kapitaal.
LINK
Deze whitepaper bevat praktische tips voor het uitvoeren van sensorisch onderzoek tijdens productontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf.
DOCUMENT
In samenwerking met ONL en Hogeschool Utrecht zijn wij gestart met de Kleinbedrijf Index. Een onderzoek dat vier keer paar jaar wordt uitgevoerd onder een panel van 5.000 ondernemers. Aanleiding voor de Kleinbedrijf Index is dat er weinig onderzoek wordt gedaan naar kleinbedrijf-ondernemers, terwijl ze een grote bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Deze groep vertegenwoordigt 95,5% van alle 1,1 miljoen ondernemers in Nederland. En samen zorgen zij bijna voor een kwart van alle bedrijfswinsten en voor een derde van de werkgelegenheid in het bedrijfsleven. Ook qua productiviteitsgroei passeren de ondernemers met het minste personeel het midden- en grootbedrijf.
DOCUMENT
Groter worden kan voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) risicovol zijn. Ondernemers moeten hun bedrijf ineens anders gaan aansturen. Wat is er nodig om gezond door een groeifase heen te komen?Doel Het onderzoek 'Groeien door goed bestuur' laat zien welke factoren een positief effect hebben op de groei van een mkb-onderneming en tegelijk gunstig zijn voor het voortbestaan van de onderneming. Ook geeft het antwoord op de vraag: hoe stuur je een bedrijf goed aan in een groeifase? Resultaten Het eerste deel van dit onderzoek heeft geleid tot: afspraken over de termen die we gebruiken; een beeld van wat er precies in een onderneming gebeurt tijdens het groeiproces; een vragenlijst waarmee we zullen testen wat de gevolgen zijn van groei op de langere termijn. In het tweede deel gebruiken we deze inzichten om een 'e-scan' te ontwikkelen. Deze scan begeleidt een mkb-onderneming door een groeifase heen. De scan laat zien wat er goed gaat in het bestuur van het bedrijf, en wat nog aandacht nodig heeft. Looptijd 01 mei 2017 - 01 mei 2021 Aanpak Dit is een promotieonderzoek met twee delen. In het eerste deel hebben we literatuuronderzoek gedaan en keken we naar 27 mkb-ondernemingen en -accountants. We hebben interviews gehouden en korte enquêtes afgenomen bij deze ondernemingen. Daaruit zijn tien factoren gekomen die het groeiproces van een bedrijf beïnvloeden. In het tweede deel hebben we een scan ontwikkeld op basis van de inzichten uit het eerste deel. Deze scan gaan we bij een groot aantal ondernemingen testen.
Kleine ondernemers in de populaire-muziekindustrie hebben vaak geen volledig beeld van de manieren waarop ze hun bedrijf kunnen financieren. Hoe maken muziekartiesten en hun managers financiële beslissingen en welke opties hebben ze?
Kleine ondernemers in de populaire-muziekindustrie hebben vaak geen volledig beeld van de manieren waarop ze hun bedrijf kunnen financieren. Hoe maken muziekartiesten en hun managers financiële beslissingen en welke opties hebben ze?Doel Dit onderzoek laat zien hoe kleine ondernemers in de populaire-muziekindustrie, zoals artiesten en managers, financiële beslissingen nemen. In het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn de laatste jaren veel nieuwe vormen van financiering ontstaan. Bij muziekondernemers ontbreekt vaak de kennis over deze nieuwe mogelijkheden. Met de inzichten uit dit onderzoek kunnen we populaire-muziekartiesten en hun managers beter financieel adviseren. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 januari 2019 - 31 december 2023 Aanpak Het onderzoek start met een verkennende kwalitatieve fase, waarin we Nederlandse, Belgische en Noorse artiesten en managers interviewen. De ideeën en patronen die we vinden in deze gesprekken testen we in de tweede, kwantitatieve fase bij een grotere groep muziekondernemers.