Uit Engels onderzoek is gebleken hoe weinig multinationals feitelijk betalen aan winstbelasting en vennootschapsbelasting. Op vragen van de Tweede Kamer heeft staatsecretaris De Jager nu ook cijfers vrijgegeven van de Nederlandse situatie. Daaruit blijkt dat ook in Nederland multinationals nauwelijks belasting betalen. Dat is niet echt maatschappelijk verantwoord en weinig solidair naar de samenleving en de burgers.
DOCUMENT
De regio Zuidoost-Brabant is een innovatieve regio en is om die reden bestempeld tot Brainport. In het rapport Brainport Navigator 2013; Lissabon voorbij! (2005) is een samenhangend pakket van projecten en maatregelen opgesteld die noodzakelijk zijn om Brainport te kunnen blijven. Kennistransfer met als doel het door kenniscirculatie bevorderen van innovatie bij het mkb is hierbij een van de sleutelfactoren. De opzet van het onderhavige onderzoek sluit aan bij dit uitgangspunt. Het onderzoek brengt het octrooibeleid bij grote (multinationale) ondernemingen en kennisinstituten in kaart en beoogt deze kennis over te brengen op (kleinere) mkb-bedrijven in Zuidoost Brabant. Aldus wordt versterking van het bewustzijnsproces voor octrooibeleid bij het mkb nagestreefd, alsmede optimalisering van de kennis van en de mogelijkheden tot octrooibescherming en -beleid. Octrooibeleid stimuleert ondernemers om kennis te nemen van andere innovaties en om zichzelf te positioneren op de 'innovatiemarkt'.
DOCUMENT
Het is de hoogste tijd dat er meer (internationale) harmonisatie komt op het gebied van de belastingwetgeving voor multinationals.
LINK
In this colomn it is argued that investing in education, healthcare and construction is investing in local economy and society. At least, if education perceives "get ready for a smart world" (the credo of Saxion University) as more than an uncritical adaptation to the latest products of the high-tech multinationals. Getting ready for a smart world should be a social enterprise.
MULTIFILE
Dit proefschrift behelst een studie bij zeven multinationale bedrijven in het MKB naar de invloed van het waardensysteem van de eigenaar-directeur op inrichting en uitvoering van het bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties. De op anderen gerichte waarden van de eigenaar-directeur bepalen de mate waarin zij/hij werknemers als legitieme stakeholders ziet wier belang als doel nagestreefd moet worden omdat hun welzijn door het handelen van het bedrijf beïnvloed wordt. Vanuit op zichzelf gerichte waarden bepaalt de eigenaar-directeur op grond van de macht van werk nemers om de resultaten van het bedrijf te beïnvloeden in hoeverre hij/zij hun belangen moet waarborgen als middel om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Voor de ondernemers wordt een goed werkend bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties gekenmerkt door een informeel en flexibel organisatieklimaat waarin de bedrijfsverantwoordelijkheid voor een goed arbeidsbestaan tot uitdrukking komt en dat hun concurrentievoordeel bevordert. Mede doordat de vrijheid om het personeelsbeleid naar eigen inzicht in te richten in Nederland gering is door overheidsregulering en collectieve arbeidsovereenkomsten, vinden zij formele, transparante inrichting van dit onderdeel minder belangrijk. Zij willen dan ook het Nederlandse organisatieklimaat in hun buitenlandse vestigingen invoeren terwijl ze het personeelsbeleid aan de daar heersende omstandigheden aanpassen. Hierin zijn zij slechts gedeeltelijk succesvol omdat de basisvoorwaarden – wederzijds vertrouwen en effectieve externe bescherming van werknemers – ontbreken. Werknemers in binnen- en buitenland blijken een informeel op vertrouwen gebaseerd organisatieklimaat te waarderen maar vinden een formele en transparante inrichting van het personeelsbeleid belangrijker. Een maatschappelijk verantwoorde inrichting van het bedrijfsstelsel van arbeidsrelaties wordt dan ook gekenmerkt door een formeel en transparant HR instrumentarium gecombineerd met een informeel en flexibel organisatieklimaat gebaseerd op vertrouwen.
DOCUMENT
The preservation of the planet our greatest interest? May a politician who is taken seriously behave as popupists sometimes do? So far from home - in China - I dream away, thinking about Holland, but now from my new Chinese perspective. My hosts break through my train of thoughts. They are fortunately still talking about "our" pivoting political system. "Only multinationals can largely ignore this short-term policy, and that is apparently your greatest support", they say...
MULTIFILE
There 's a largely unnoticed power that multinationals (electronics giants, Google, Facebook, etc.) have in our lives, including upbringing and education. And like magic oil, digital techniques are good for everything. No condition is conceivable, or there is an app for it. Certainly, if there is none, there will soon be an app for parents that records exactly how often the child does what and with whom on the social media. A kind of parental control 2.0. But what do we think of this?
MULTIFILE
This paper revisits how and why new multinational knowledge-based strategies and multi-level governmental policies influence the upgrading process of regions in developing economies. Automotive multinationals traditionally exploited local asset conditions, but it is shown that they have also been contributing to knowledge-generation systems via investments in R&D centres and cooperation with regional knowledge producers. We discern three elements of the upgrading process of regions—upgrading of domestic firms, subsidiary evolution and establishment of strategic relations with local knowledge institutes—to analyse two case studies: Ostrava (Czech Republic) and Shanghai (China). The cases show that all types of upgrading—product, process, chain and functional—have taken place in the last years, and that follow sourcing may have a positive impact on regional upgrading. These observations provide lessons for governments in developing economies which aim to strengthen innovation-based regional development.
LINK
Because it globalises (or rather, colonises), smart technology unifies. While cultural diversity is under pressure, we are approaching the world worldwide through the same streaming services and social media apps. Virtually all human cultures have been colonised by both the global language English and (smart) technology. Both "settlers" are seeping into every human soul around the world, economically driven by Big Tech 's marketing formulas. It is argued that, while the Babylonian confusion of tongues has been razed to the ground, a new - Big Tech - Babylon has arisen. While we take advantage of the products that multinationals serve, we are increasingly colonised by them.
MULTIFILE
Multinational enterprises (MNEs) have become global players in the current globalized labour market and their economic activities are no longer territorially limited, but they extend in different countries, thereby leading to the development of global supply chains. Against this background, companies’ operations are increasingly conducted by foreign subsidiaries and they are being outsourced to business partners worldwide. In both cases, lower working conditions and production costs in foreign countries are one of the driving factors leading to this business choice.
MULTIFILE