On the issue of Displacement and placemaking and selectivity of memories and narratives of WWII in Portugal by using Vilar Formoso's Museum as a case study.
On the issue of Displacement and placemaking and selectivity of memories and narratives of WWII in Portugal by using Vilar Formoso's Museum as a case study.
Purpose: The purpose of this paper is to examine developments in the use of events by places from a predominantly place branding role based on image and economic impacts towards a broader placemaking approach aimed at holistic improvements in place quality. Design/methodology/approach: The research is based on a single case study approach, with the Dutch city of ‘s-Hertogenbosch (Den Bosch) as the focus. Data sources include resident surveys, depth interviews and analysis of policy documents. Findings: The Den Bosch case illustrates the emergence of a more holistic approach to the use of events as a placemaking tool. The city shifted from an ad hoc events policy to the development of a multi-annual programme designed to produce economic, image, social cultural and network effects. This approach seems to have been successful in stimulating visitation, increasing visitor spend and raising the international profile of the city. At the same time, the city has developed many activities designed to mobilise local stakeholder groups and increase social cohesion, which provide essential support for the necessary investment. Research limitations/implications: There are indications that sustaining such a programme over the longer term is difficult in the face of political and economic change. Adoption of a holistic approach also requires the mobilisation of a wide range of stakeholders. Practical implications: Critical success factors for placemaking are identified. Social implications: The Den Bosch programme helped to increase social cohesion in the city by involving residents and local cultural groups in different projects. However, this required a differentiated approach based on the needs of each group. Originality/value: This study presents a placemaking model that can help to identify the different elements required in a successful placemaking programme. This is developed from a practice approach, which has the value of paying attention to how event programmes can be initiated and sustained by a group of actors.
LINK
InclusiveCity aims at expanding strategies to activate public places in the framework of the 15-minute city concept by critically assessing current practices of placemaking and by adding a strong inclusion dimension.
Dit project heeft tot doel in kaart te brengen hoe virtuele en fysieke sociale interacties in de vrije tijd zich tot elkaar verhouden. Wat is de impact van virtualisering van de vrijetijd op lokale praktijken? Vrijetijdspraktijken worden traditioneel gezien als gelegenheden bij uitstek om op een laagdrempelige manier in contact te komen met anderen en worden aangewend om sociale cohesie te bewerkstelligen (bijvoorbeeld via urban gardens). Het internet heeft echter voor nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding en daarmee gepaard gaande sociale interactie gezorgd. Het is mogelijk om -bijvoorbeeld in het kader van een hobby zoals gamen- contact te leggen met gelijkgestemden aan de andere kant van de wereld. Dit roept de vraag op naar de invloed van digitale media en individualisering van de vrije tijd op de omvang en aard van sociale netwerken die aan de basis staan van sociale cohesie en sociaal kapitaal. Mogelijk versterken virtuele praktijken lokale sociale netwerken. Aan de andere kant kunnen mensen met een beperkte toegang tot de virtuele wereld buitengesloten raken. Onderzoek is nodig om te begrijpen hoe virtuele en fysieke sociale contacten op elkaar inwerken. In afstemming met bewoners en lokale organisaties beoogt dit project vervolgens een antwoord te geven op de vraag hoe de interactie tussen virtuele en fysieke praktijken succesvol kan bijdragen aan de kwaliteit van de sociale leefomgeving. Het onderzoek zal een mixed methods benadering toepassen om inzicht te verkrijgen in de (micro)dynamiek van de interactie tussen virtuele en fysieke vrijetijdspraktijken Vervolgens zullen de resultaten van het onderzoek benut worden om met bewoners en lokale organisaties een instrument te ontwikkelen om zowel fysieke als virtuele sociale verbindingen in de buurt in kaart te brengen en te versterken. Het project maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Placemaking and Events van Breda University of Applied Sciences.
Dit project heeft tot doel in kaart te brengen hoe virtuele en fysieke sociale interacties in de vrije tijd zich tot elkaar verhouden. Wat is de impact van virtualisering van de vrijetijd op lokale praktijken? Hoe verhouden virtuele en fysieke vrijetijdspraktijken zich tot elkaar en hoe kan de interactie tussen virtuele en fysieke praktijken succesvol bijdragen aan de kwaliteit van de sociale leefomgeving. Het onderzoeksprogramma genereert kennis over placemaking - het creeren van betekenisvolle plaatsen voor bewoners en andere gebruikers. Hierbij gaat het ook om de kwaliteit van de leefomgeving en verwante issues zoals sociale cohesie en duurzaamheid.