De discussie over zelfdenkende technologie en de impact die dit heeft op ons dagelijkse leven, kent veel gezichten. Deze technologische ontwikkelingen brengen daarbij nieuwe, ethische vraagstukken met zich mee voor mensen, bedrijven en overheden. Dit whitepaper door Bart Wernaart biedt aanknopingspunten voor het debat rondom dit onderwerp en gebruikt theoretische achtergronden om hier dieper op in te kunnen gaan.
LINK
Voorwoord bij Zegel, J.D. (2016). Van Probleem naar prestatie: Praktijkopdrachten uitvoeren in 6 stappen. Op de I
Studentsucces heeft een prominente plaats in het ambitieplan 2026 van Hogeschool Utrecht en ook in de strategische agenda van de vereniging hogescholen 2019-2023. Het omdenken van studiesucces naar studentsucces belooft een vernieuwde kijk op studeren. Ook op studeren met verborgen zorgen. Het binnen de gestelde termijn je diploma halen is niet meer een doel op zich. Er ontstaat nu meer oog voor persoonlijke omstandigheden en bredere persoonsvorming. Dit neemt niet weg dat HU onnodige studievertraging tegen wil gaan. Dit rapport biedt inzicht in aard en omvang, aanbevelingen voor nieuwe ontwikkelingen en aangrijpingspunten voor verandering van kijken. De ervaringen van studenten met een (functie)beperking, het verlenen van informele zorg aan dierbaren, het omgaan met prestatiedruk kunnen van waarde zijn voor persoonlijke, professionele en maatschappelijke ontwikkeling en zijn een belangrijke bron om van en met elkaar te leren. Dit rapport bevat handvatten en motiveert om de kwaliteit van (samen)leven en leren in de HU gemeenschap verder te verbeteren.
Het Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht verbindt praktijkprofessionals, docenten, studenten, jeugdigen, opvoeders, onderzoekers en beleidsmakers uit het brede jeugddomein. Het doel is om kennis en ervaring uit te wisselen en opleidingen en praktijk goed op elkaar aan te laten sluiten. Met elkaar dragen we bij aan een gezond opvoedingsklimaat en effectieve hulp op maat voor jeugd en gezin. Het leernetwerk heeft verschillende werkvormen ontwikkeld om (blijvend) van elkaar te leren in het jeugddomein.Agenda OOGSTDIALOOG HervormingsagendaWoensdag 11 oktober 09.30 uur – 11.00 uur, online in MS Teams. Meld je hier aan.Samen leren, tussen opleiding en praktijk. Wat kunnen opleidingen en praktijkinstellingen doen om de vermeende kloof te dichten en studenten beter voor te bereiden en begeleiden? Woensdag 22 november 09.30 uur – 11.30 uur, live bij Hogeschool Utrecht. Meld je hier aan. Opbrengsten Oogstdialoog Prestatiedruk (mei 2022 - PDF) Oogstdialoog Herstelgericht werken en de jeugdprofessional (juni 2022 - PDF) Uitval die niemand wil (oktober 2022 - PDF) Op het kruispunt tussen jeugdhulp, zorg en welzijn (februari 2023 - PDF) Download het bestand met alle opbrengsten uit de bijeenkomsten van februari 2021 tot juni 2022. Uitgelicht Reflectiewijzer Binnen het project is een reflectiewijzer ontwikkeld als handzaam instrument voor jeugdprofessionals. Als (toekomstig) jeugdprofessional leer je door regelmatig op je ervaringen te reflecteren. Deze reflectiewijzer helpt je daarbij. Leer mee in het jeugddomein Iedereen wil dat kinderen en jongeren veilig, gezond en kansrijk opgroeien en zo nodig passende hulp krijgen. Maar het kan altijd beter. Hoe kun je als professional in het jeugddomein meer van elkaar (blijven) leren? Via de site lerendjeugddomein.nl vind je hier werkvormen voor. Verruim je perspectief door te Gluren bij de buren of mee te doen met intervisie buiten je bubbel. Hang de Reflectiewijzer aan de muur en vraag je stagiaire en haar docent om feedback.
De Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal is een netwerk van ouders, jeugdigen, praktijkorganisaties, gemeenten, opleidingen en kennisinstituten in de jeugdregio’s Eemland, Lekstroom, Utrecht-West en Zuidoost Utrecht. De netwerkpartners delen bestaande kennis en ontwikkelen samen nieuwe kennis om (boven)regionale jeugdvraagstukken aan te pakken.
De Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal is een netwerk van ouders, jeugdigen, praktijkorganisaties, gemeenten, opleidingen en kennisinstituten in de jeugdregio’s Eemland, Lekstroom, Utrecht-West en Zuidoost Utrecht. De netwerkpartners delen bestaande kennis en ontwikkelen samen nieuwe kennis om (boven)regionale jeugdvraagstukken aan te pakken.Doel De Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en gezin Centraal heeft als doel het genereren, verzamelen en delen van kennis om jeugdigen zo gezond, veilig en kansrijk mogelijk te laten opgroeien. Resultaten De resultaten van de projecten binnen deze werkplaats volgen. Looptijd 01 september 2020 - 01 september 2024 Aanpak De netwerkpartners hebben relevante jeugdvraagstukken verzameld en beschreven in een kennisagenda die jaarlijks geactualiseerd wordt. Deze vormt de basis voor de werkplaatsactiviteiten. De werkplaats start een vierjarig project rondom het vergroten van mentale weerbaarheid omdat veel jeugdigen (prestatie)druk en ongezonde stress ervaren. Gelijktijdig zijn kortlopende projecten mogelijk over actuele onderwerpen die aansluiten op de kennisagenda. Downloads & links Podcast over schoolstress en prestatiedruk, gemaakt door Social Work studenten. Kennisagenda Jongerensamenvatting Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal {pdf} Samen leren en verbeteren in de regio: regionale kenniswerkplaatsen jeugd van start. Nieuwsbericht ZonMw april '20 Samenwerking met kennispartners We werken samen in een netwerk van ouders, jeugdigen, praktijkorganisaties, gemeenten, opleidingen en kennisinstituten in de jeugdregio’s Eemland, Lekstroom, Utrecht-West en Zuidoost Utrecht: Altrecht GGDrU Jeugdhulpregio Eemland Jeugdhulpregio Lekstroom Jeugdhulpregio Utrecht West Jeugdhulpregio Zuid Oost Utrecht Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Nationale Jeugdraad Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Netherlands School of Public and Occupational Health Nederlands Jeugd Instituut Pharos SAVE Midden-Nederland SWV de Eem SWV (VO) Eemland Trimbos-Instituut UMCU Universiteit Utrecht UW Ouderplatform Youké