Background: Children with auditory processing disorders (APD) seem to have difficulties in auditory functioning, and with cognitive, language and reading tasks. However, it is not clear whether the behavioural characteristic of children with APD are distinctive from the behavioural characteristics of children with another developmental disorder, like specific language impairment (SLI), dyslexia, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), or autism spectrum disorder (ASD). Aim: The aim of this study was to determine which characteristics overlap between children with APD versus SLI, dyslexia, ADHD, or ASD.
Background: Although sleep problems in autistic teenagers are associated with impaired daytime functioning, it remains unclear how sleep and daytime functioning are related. Method: We used a network approach to disentangle patterns between sleep, sleep hygiene, and daytime functioning. Over a three-week period, 31 autistic teenagers answered daily questions about sleep and daytime functioning. Sleep tracker data were collected from 14 of the teenagers. We preregistered the analysis plan for this study at AsPredicted (#34594; https://aspredicted. org/blind.php?x = 3c4t65). Results: Perceived sleep quality seemed to be the most important sleep variable in relation to daytime functioning (self/parent/teacher reports). We also found that sleep onset latency, total sleep time, and wake time after sleep onset were related to daytime functioning, but mostly indirectly through perceived sleep quality. Conclusion: These findings are important for developing sleep interventions because perceived sleep quality would be a logical target for increasing the likelihood of actually improving daytime functioning.
MULTIFILE
It can be very challenging for practitioners to talk with children with Autism Spectrum Disorder (ASD), especially when the conversation calls for self-regulation.Autonomy as a basic psychological need that fosters competence is the key to self-regulated reasoning (SRR), since it helps children to know how to regulate interactions with others. Little is known about how autonomy influences competence in SRR of children with ASD. Central question in this study was: to what extent can autonomy provided scaffolding elicit high levels of SRR on social interactions over time? We used interaction data of three session between one special needs child and a practitioner, contextualized by a set of animated SRR, DSM-5 based items. Interaction variables were child’s level of SRR and practitioner’s level of provided autonomy.Results showed large proportions of high-level provided autonomy in all sessions and a decline of this level in last session. SRR improved significantly each session. When exploring the dynamics of the micro-data we found contingency over time and feedback-loops of high- level provided autonomy and high-level SRR. Since the child showed a significant improvement of SRR over time, our research question provides a promising perspective. Sessions positively affected SRR of the child with ASD and the role of the practitioner in autonomy provided scaffolding has been very important. Contrary to what one might expect in autism spectrum disorders, providing autonomy supported the performance of the child. These outcomes underline the relevance of giving a voice to children with a diagnose in the spectrum of autism.
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend onderwijs nog te veel een bestuurlijk construct en nauwelijks op het handelingsniveau van professionals gericht. Ten tweede vormen de grenzen van onderwijs en de jeugdhulpverlening nog te veel een belemmering om met vereende kracht leerlingen op maat te ondersteunen. Het op maat ondersteunen vraagt om een versteviging van vaardigheden van leerkrachten en jeugdhulpverleners om het welbevinden en leergedrag van ASS-leerlingen te stimuleren. Daarbij kunnen professionals elkaars expertise beter benutten om op deze manier samen in de klas op een talentgerichte wijze het welbevinden en leergedrag van leerlingen met ASS te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is het ontwikkelen van een bruikbaar prototype van een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en jeugdhulpverleners dat de vaardigheden die deze professionals in de klas nodig hebben versterkt, zodat leerlingen met ASS op een passende wijze ondersteund worden in hun leergedrag en welbevinden. Het consortium –bestaande uit leerkrachten uit het (speciaal) primair onderwijs, jeugdhulpverleners, gedragsdeskundigen – managers en onderzoekers, brengt via een ontwerponderzoek de behoeftes en benodigde vaardigheden in kaart en ontwikkelt ontwerpprincipes en een concept professionaliseringsaanbod. Dit concept is de basis van een professionaliseringsaanbod waarmee een bredere groep leerkrachten en jeugdhulpverleners tools krijgt om leerlingen met ASS effectief te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is in lijn met het landelijk beleid rondom passend onderwijs en de nationale wetenschapsagenda bij het thema ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’. Verbetering van het handelen van leerkrachten en jeugdhulpverleners in een integrale aanpak zorgt voor betere schoolresultaten, minder schooluitval en een betere communicatie tussen leerkrachten en hulpverleners en draagt bij aan een inclusieve maatschappij.