Dat hangjongeren de overheid wantrouwen, is volgens Femke Kaulingfreks niet gek. Door ze meer te betrekken in het zoeken naar oplossingen is daar wat aan te doen.
LINK
Inleiding en doelstellingen: Het betrekken van naasten (sociale steun) kan gunstig zijn voor de forensisch psychiatrische behandeling bij het verminderen van recidive. Onbekend is of het stimuleren van het meenemen van naasten naar behandeling daadwerkelijk leidt tot het meenemen van naasten en of dit een positief effect heeft op recidivevermindering. Ontwerp en methoden: In deze pilotstudie werden twee groepen in de ambulante forensische psychiatrie vergeleken. De controlegroep kreeg de gebruikelijke behandeling in de periode van januari 2019 tot maart 2020. De interventiegroep werd in de periode maart 2020 tot maart 2021 specifiek gevraagd om (een) naaste(n) mee te nemen. Later werden deze groepen vergeleken op het ingeschatte recidiverisico. Resultaten: De controlegroep (N = 46) en interventiegroep (N = 47) verschilden niet van elkaar in het wel of niet meenemen van naasten (X2 =.41, p =.52). Ook de met de FARE gemeten vermindering van recidiverisico verschilde niet tussen de twee groepen (t(91) =.20, p =.84). Discussie en conclusies: Verschillende verklaringen zijn mogelijk van waarom niet meer naasten werden meegenomen. Allereerst de onduidelijkheid van de interventie om naasten mee te nemen. Daarbij zijn de simpele instructies mogelijk onvoldoende begrepen door de patiënt. Daarnaast kan schaamte of schuldgevoel patiënten ervan hebben weerhouden om naasten te vragen. Verder hadden patiënten mogelijk geen enkel sociaal netwerk of patiënten kunnen gevoelens van wrok hebben gehad. De rol van de naaste kan ook een factor zijn geweest om iemand niet uit te nodigen. Ook zou eigen psychopathologie belemmerend kunnen zijn geweest. Tevens zijn de landelijke COVID-19 maatregelen mogelijk van invloed geweest op de interventie, waarbij dit mogelijk extra invloed heeft gehad omdat het design participanten niet gerandomiseerd toewees aan een groep. Door dit alles werd mogelijk geen verschil in recidiverisico gevonden. Gesuggereerd wordt om bij nieuw onderzoek een langere behandeltermijn te onderzoeken, omdat recidivevermindering vaak meer tijd vereist.
DOCUMENT
Deze toolbox komt voort uit het onderzoeksproject ‘Samenscholing op coole pleinen’. Een belangrijk onderdeel van dit project was het betrekken van diverse groepen bewoners, om in kaart te brengen hoe zij pleinen in hun eigen woonomgeving ervaren en wat hun behoeften en wensen zijn met betrekking tot de herinrichting hiervan. De ervaring leert dat niet alle groepen bewoners worden bereikt via participatiebijeenkomsten, zoals kinderen en ouderen die minder mobiel zijn. Tijdens het onderzoek zijn daarom diverse creatieve methoden en instrumenten ingezet voor het betrekken van allerlei groepen bewoners.Alle creatieve methoden en instrumenten zijn opgenomen in deze toolbox, zodat gemeenten, onderzoekers en andere partijen deze kunnen gebruiken voor het betrekken van bewoners bij de inrichting van hun leefomgeving.De toolbox kan eenvoudig worden uitgebreid met nieuwe methoden en instrumenten, zodat optimaal kan worden ingespeeld op de context en specifieke uitdagingen van uiteenlopende onderzoekslocaties.
DOCUMENT
Hoe kom je van data naar informatie en participatie? Visualisatieis een middel om complexe informatie inzichtelijk te maken, dezegemeenschappelijk te duiden en verschillende doelgroepen bij hetgesprek erover te betrekken. Visualisaties zijn namelijk niet de mooie plaatjes achteraf, maar beelden die het proces kunnen helpen. Op die manier betrek je bewoners bij kwesties die spelen in de buurt en kun je komen tot onverwachte inzichten en een gedeeld beeld.
MULTIFILE
Studenten betrekken als deelnemers en co-creators in longitudinaal onderzoek vraagt om een innovatieve aanpak. Door effectief gebruik te maken van verschillende communicatiekanalen, het onderzoek (visueel en inhoudelijk) aantrekkelijk en toegankelijk te maken en te investeren in de samenwerking met studenten, kan een onderzoeksgemeenschap zoals StudentLines succesvol worden. De student moet hierin een centrale rol spelen.
DOCUMENT
Er kunnen allerlei 'partijen' belanghebbend zijn, afhankelijk van het thema van een praktijkonderzoek. Direct bij de eerste verkenning van het probleem is het belangrijk om na te denken wie de mogelijke betrokkenen zijn: wie maken deel uit van het probleem, wie zouden een bijdrage kunnen leveren aan het beter begrijpen en een betere aanpak, voor wie heeft het onderzoek mogelijk consequenties? Vaak zijn dat allereerst de leerlingen, collega's, leidinggevenden, soms ook ouders, misschien ook de wijkagent of maatschappelijk werkster. In dit hoofdstuk wordt aan de hand van voorbeelden besproken over welke betrokkenen het zoal kan gaan en hoe je deze een stem geeft in de loop van het praktijkonderzoek.
DOCUMENT
PDF versie van slides bij een presentatie op een congres van Maatschappelijke impact door Hogescholen
DOCUMENT
In de troonrede van 17 september 20131 werd gesteld dat de klassieke verzorgingsstaat langzaam maar zeker verandert in een participatiesamenleving. ‘Wanneer mensen zelf vorm geven aan hun toekomst, voegen zij niet alleen waarde toe aan hun eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel’, werd er als uitleg aan toegevoegd. Een participatiesamenleving is een samenleving waarin iedereen die dat kan verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar eigen leven en omgeving, zonder hulp van de (landelijke) overheid. Deze verandering zal ervoor zorgen dat het beroep op professionele hulp afneemt; van gezinsleden, familie, vrienden en buren wordt een grotere bijdrage verwacht
DOCUMENT
In deze podcast presenteren we de initiële resultaten van ons tweejarig onderzoek genaamd 'Social Network First?'. We bieden een alternatieve kijk op de netwerken van daklozen en thuislozen. We delen hoe een netwerkondersteuner deze netwerken benadert en laten ook een cliënt aan het woord die zijn perspectief op zijn eigen netwerk deelt. Deze podcast is gemaakt door het Lectoraat Empowerment & Professionalisering van Hogeschool Inholland, HvO-Querido en Hogeschool van Amsterdam.
LINK