Het project "werkplaats Oud-Oost" is opgezet om verkokering tussen organisaties te verkleinen, versnippering van aanpak en projecten te voorkomen en kennis die in het werkveld wordt ontwikkeld vast te houden. Het project beoogt daarmee een bijdrage te leveren aan ontschotting, professionalisering en de ontwikkeling van een gedeelde visie voor de aanpak van het gebied Oud-Oost. In dit plan van aanpak wordt de opzet van deze werkplaats verder uitgewerkt
Het project 'Samen op weg naar een betere communicatie' vond plaats in het kader van de afstudeerfase van zowel de opleiding Verpleegkunde van Fontys Hogeschool Verpleegkunde, als de opleiding fysiotherapie van Fontys Paramedische Hogeschool, beide gevestigd te Eindhoven. Twee studenten verpleegkunde en twee studenten fysiotherapie hebben zich gericht op de doelstelling van het project 'Een multidisciplinair communicatieplan met als centraal onderwerp de vorderingen ens tand van zaken rondom de patient communiceren tussen fysiotherapie en andere disciplines, met het accent op de verpleging. Dit voor de afdelingen neurologie, algemene chirurgie, othopedie en longziekten van een ziekenhuis te Eindhoven.' Het project heeft voor elke afzonderlijke afdeling een aan de eisen en wensen van de betreffende afdeling aangepast rapportageformulier fysiotherapie opgeleverd, met een daarbijbehorende handleiding. De implementatie van de nieuwe rapportageformulieren is na afronding van het project in handen gekomen van het hoofd van de afdeling Kwaliteit en Milieuzorg van het betreffende ziekenhuis.
There is an increasing awareness that the landscape around cities can contribute significantly to the well-being of urban citizens. Various studies and experiences in the Netherlands and other countries show that the combination of agriculture with care and education has great potential. The number of care farms has increased from 75 in 1999 to 500 in 2005. In urban areas, a diversity of groups can benefit from care farms or other types of social services in the rural area. It concerns among others, people with mental problems, with (chronic) psychiatric demands, with addiction problems, elderly, children with behavior and/or psychological problems and long term unemployed. The city of Amsterdam recognizes the unique and valuable qualities of the rural area and its potential for the well-being of its citizens. In and around Amsterdam various organizations have initiated innovative projects that connect urban demands with agricultural entrepreneurs. A transition to a new kind of agriculture and landscape contributing to health and well-being of urban citizens is possible.
Het bestaansrecht van alle diersectoren wordt meer dan ooit bepaald door de wijze waarop wij met dieren omgaan. De hernieuwde Wet Dieren (juli 2024), de impasse in het Convenant Dierwaardige Veehouderij, de zienswijzen van Raad voor Dierenaangelegenheden en de maatschappelijke polarisatie rondom het houden van dieren, de inzet voor sport en recreatie of de interactie met wilde dieren, zijn hierin duidelijke signalen. De consequenties en uitdagingen voor de praktijk zijn groot, divers en urgent. Om de lectoren in diergerichte sectoren op het hbo te verenigen, hun expertise te verrijken en hun slagvaardigheid te vergroten willen lectoren van zes hogescholen een lectorenplatform inrichten op Dierwaardigheid in Praktijk (DiP). Het lectorenplatform DiP zoekt hierin samenwerking tussen hogescholen, universiteiten en kennisinstituten op het gebied van dierenwelzijn, smart farming en communicatie. Input en advies wordt geleverd vanuit het werkveld in de vorm van een partnerraad. Het lectorenplatform DiP streeft drie hoofdoelen na, namelijk 1) het opstellen van een onderzoeks- en uitvoeringsagenda, 2) het proactief en toonaangevend zijn in valoriserend praktijkgericht onderzoek gerelateerd aan dierwaardigheid en 3) het zichtbaar maken en valoriseren van resultaten van het praktijkgerichte onderzoek, gerelateerd aan dierwaardigheid. Bovenstaande doelen worden gerealiseerd door per jaar 1) drie platformbijeenkomsten te houden met aangesloten lectoren en kennisinstellingen, 2) twee bijeenkomsten te organiseren met alle betrokken partijen bij lectorenplatform, inclusief de partenraad, en 3) twee doelgroepgerichte kennisdagen te organiseren en één workshop onderzoeks-onderwijs-interactie om curriculumherziening op het thema te stimuleren. Een kernteam bespreekt maandelijks met de aanvragende lectoren de voortgang en monitort de op te leveren resultaten. Om externe zichtbaarheid te creëren wordt er een communicatieplan uitgerold en een online thematisch kennisplatform gelanceerd. Dit draagt bij aan het succes van het lectorenplatform DiP waarbij het streven is om na afloop van de subsidieperiode de activiteiten van consortium zelfstandig voort te zetten.
Voor een geslaagde logopedische behandeling van mensen die stotteren is het van belang dat cliënten thuis regelmatig oefeningen doen. In de praktijk wordt dit vaak niet gedaan. Een belangrijke reden hiervoor is dat oefeningen voor logopedie vaak vermoeiend en niet leuk zijn om te doen. Het huidige project is er op gericht om te onderzoeken op welke manier een digitaal ondersteuningsproduct ingezet kan worden om het oefenen leuker en makkelijker te maken bij logopedie voor mensen die stotteren. In een voortraject is onderzoek gedaan naar de technische en economische haalbaarheid van een digitaal product voor oefeningen gericht op stotteren (MIT19042, 2019). Deze haalbaarheidsstudie heeft onder meer aangetoond dat een digitaal ondersteuningsmiddel niet alleen gericht moet zijn op de therapeutische setting; patiënten/consumenten moeten de tool ook zelfstandig kunnen gebruiken. Het is daarbij van essentieel belang dat de cliënt op het goede moment ondersteuning vraagt van een therapeut. Daarom willen onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen in samenwerking met stottertherapeuten en het bedrijfsleven nu onderzoeken hoe een digitaal product voor oefeningen bij stottertherapie aan tenminste twee doelstellingen kan voldoen: Enerzijds moet het de oefeningen die horen bij stottertherapie aantrekkelijker maken, zodat er thuis regelmatiger geoefend wordt. Anderzijds moet het product cliënten ondersteunen om zelf op het goede moment en op de goede manier hulp in te schakelen van de therapeut. Beoogd wordt om een prototype te ontwikkelen over een deel van de oefeningen die als moeilijk en niet leuk worden ervaren en te testen of de oefeningen hiermee thuis vaker worden uitgevoerd. Daarnaast wordt beoogd om een methode te ontwikkelen en testen waarmee cliënten worden ondersteund om op het goede moment hulp in te schakelen. Aan beide voorwaarden moet worden voldaan voordat een product op de markt gebracht kan worden.
This Impuls 2020 proposal of ArtEZ University of the Arts focuses on strengthening the institutional structure and organizational infrastructure of its Research and Outreach Unit, by developing and building ArtEZ Research & Outreach. ArtEZ Research & Outreach is a centralized research incubation and development space to facilitate the large communities of researchers at ArtEZ. Based on the portfolio of diverse practices, disciplinary competences, and domain expertise, it explores and develops common grounds for new ways of shared, de-disciplined research and outreach activities across the university and with relevant external partners and stakeholders. The 2 key areas in which Impuls-activities will be performed are: 1. Strategic Research Programming and Networking – Aligning expertise, combining research resources and developing strategic networks Our first objective is to define a long-term Strategic Research Program, to set the directions of urgent and future-proof research topics, directly related to needs and demands from internal (research, education) and external (societal, industrial) stakeholders, with the ambition to create maximum value and impact for researchers, students and professionals and preserving the power of art. This area also includes networking, to develop diverse multi-stakeholder consortia within and around the selected strategic research topics. Our objective is to create multi-lateral exchanges, bringing people together in diverse communities for building consortia to prepare for joint practices of research, impact, accountability, and intervention towards collective research development. 2. Professional Research Support Infrastructure We need to develop and professionalize our research support infrastructure to facilitate professors and researchers in preparing, performing and managing (organizationally and financially) their research projects. The ambition is to increase ArtEZ’ participation in projects for research in the arts, from networking to dissemination and implementation of the research results and output, by developing a strong and sustainable research portfolio and financing strategy.