Since it emerged in the early 2000's, intensive education about ‘how pain works’, widely known as pain neuroscience education or explaining pain, has evolved into a new educational approach, with new content and new strategies. The substantial differences from the original have led the PETAL collaboration to call the current iteration ‘Pain Science Education’. This review presents a brief historical context for Pain Science Education, the clinical trials, consumer perspective, and real-world clinical data that have pushed the field to update both content and method. We describe the key role of educational psychology in driving this change, the central role of constructivism, and the constructivist learning frameworks around which Pain Science Education is now planned and delivered. We integrate terminology and concepts from the learning frameworks currently being used across the PETAL collaboration in both research and practice—the Interactive, Constructive, Active, Passive framework, transformative learning theory, and dynamic model of conceptual change. We then discuss strategies that are being used to enhance learning within clinical encounters, which focus on the skill, will, and thrill of learning. Finally, we provide practical examples of these strategies so as to assist the reader to drive their own patient pain education offerings towards more effective learning. Perspective: Rapid progress in several fields and research groups has led to the emergence ‘Pain Science Education’. This PETAL review describes challenges that have spurred the field forward, the learning frameworks and educational strategies that are addressing those challenges, and some easy wins to implement and mistakes to avoid.
In dit project zal een online onderwijsmodule worden ontworpen. In deze module zal een deel van de output van het project Bouwen met Levende Natuur worden verwerkt tot onderwijs. Het maken van online course materiaal binnen de HZ onderwijsonwikkeling, waar zowel echte casuistiek uit de de beroepspraktijk, als gebruik van ICT mogelijkheden centraal staan. Door de modulaire opbouw zal het mogelijk zijn onderdelen in verschillende courses te verwerken. De docent kan dan de module naar eigen wens, en onafhankelijk van de beschikbaarheid van interne of externe gastdocenten, inzetten voor ‘blended learning’. De benadering binnen de learning unit(s) volgt het constructivisme, activiteiten die te maken hebben met kennisoverdracht, zullen derhalve worden afgewisseld met verwerkingsopdrachten. De volledige onderwijsmodule richt zich vooral op onderwijs op het gebied van Coastal Engineering van de opleiding Civiele Techniek (CT), in eerste instantie van de Delta Academy; CT studenten blijken behoefte te hebben aan een uitleg van ecologische principes vanuit vanuit een meer technisch perspectief. De learning units/onderwijsmodule is uiteraard ook beschikbaar voor andere hbo opleidingen. Het geselecteerde gedeelte, de eerste learning unit, zal ook bruikbaar zijn voor de course Integrated Coastal Zone Management (ICZM), waarin oa het concept Building with Nature wordt uitgelegd. In de huidige vorm wordt dit onderdeel op de klassieke manier gebracht, in de vorm van een hoorcollege. De ontwikkeling van online materiaal maakt de afwisseling met het verwerken van de aangebrachte kennis eenvoudiger; de structuur daarvoor wordt in de online versie al aangebracht. Deze learning unit brengt niet alleen wat aanvullende benaderingen vanuit technisch perspectief, maar is ook een aanpassing, die het geheel hestructureert volgens het constructivisme. De course ICZM is een keuze-course, bedoeld voor Aquatische Ecotechnologie (AET), Delta Management (DM) en CT studenten; waar CT studenten meer behoefte hebben aan een technisch perspectief, heeft deze course ook te maken met DM studenten, die juist wat meer kennis zouden moeten maken met meer technische benaderingen.